Знайшли помилку? Виділіть частину тексту і натисніть CTRL + Enter
БІЗНЕС.РАЙОН

Шацьк: місцеві бізнесмени проти торгівлі на пляжах

10:18 22.05.2018
193

За декілька тижнів у курортному Шацькому районі офіційно розпочнеться відпочинковий сезон, хоча уже й тепер, зважаючи на аномальне травневе тепло, на пляжах та вулицях можна помітити поодиноких відпочивальників та велотуристів.

Про це пише Район.Шацьк

Та попри весняний спокій було надто гаряче у Світязькому будинку культури 20 травня. У неділю там зібралось чимало жителів села, місцевих підприємців та приїжджих. Причина скликання зборів – питання облаштування пляжів. Ініціювали збори група активних жителів села, які довірили головувати на них не сільському голові Миколі Цвиду, а місцевій активістці Людмилі Цвид.

Не пропустили таку подію керівники району – голова Шацької райдержадміністрації Василь Голядинець та голова районної ради Сергій Карпук. На зборах була й Марія Христецька, директорка Шацького НПП.

Питання, здавалося б, стоїть глобальне та надто актуальне як для курортної зони: облаштування пляжів. Та дуже швидко все звелося до одного – заборонити будь яку торгівлю на світязьких пляжах! Чому ж так активно виступають місцеві підприємці проти цивілізованої торгівлі? Здавалося, безвіз дав можливість подивитися на роботу пляжних ресторацій у тому ж Єгипті, Туреччині, та навіть у тій таки Польщі чи нашій Одесі, де на пляжах Аркадії та Ланжерона за 30 метрів – європейського зразка ресторани та торгівля. Там «он ін клюзів»! Продається все, чого бажає турист. І не тільки там. На всіх інші європейських пляжах торгують там, де зручно купувати відпочивальнику. Хто бував - той знає. Невже пиріжки з продавчинями на велосипедах та варена кукурудза в десятилітрових відрах з рук 6-8 річних продавців - наш європейський вибір? Мабуть, ні. Мабуть є інша причина, по якій місцевий бізнес зібрав представників громади і наполегливо переконує, що торгувати на пляжах - велике табу. Думається, дійсна причина в звичайній конкуренції, в якій цивілізований відпочивальник забажає цивілізованого сервісу! Сервісу зручного і комфортного!


Ще перед початком зборів в залі розгорілася суперечка: хто і скільки заплатив туристичного збору, чому «я плачу, а той – не хоче». Це – реакція людей на прохання сільського голови сказати, хто заплатив туристичний податок і ПДФО. Таких, за словами Миколи Цвида, поки що виявилося … аж 20 осіб.

Аж ось і повернулися до головного. Основна вимога місцевих бізнесменів – забрати з території пляжу усю торгівлю. Аргументували тим, що від торгових точок залишається багато сміття, а ще – вони несуть шкоду екології озера.

Першим перед громадою виступив Василь Голядинець.

«Сьогодні на Світязь їде маса людей. Їм треба запропонувати нормальні умови, інфраструктуру, сервіс. Коли у приватних садибах умови проживання більш-менш прийнятні, то за воротами маємо зовсім іншу ситуацію. Немає ні нормальних пляжів, ні безпечної інфраструктури для відпочинку дітей, ні впорядкованої торгівлі. Відповідно вирішили розробити проект центрального пляжу в с.Світязь – зони, найбільш популярної серед відпочивальників. Але люди до обговорення проекту не проявили ніякого інтересу. Ті пропозиції, які були надані при обговоренні, проектантом були враховані перед затвердженням. Для підприємців, які торгувати на пляжі, у проекті передбачені спеціальні місця у третій лінії від озера. Кожен з них може показати своє бачення певної торгової точки, і якщо це буде відповідати основним вимогам, зокрема, безпечності, з підприємцем буде укладатись договір. Я не раз наголошував: якщо на пляжі працює бізнес, він же має там прибирати і стежити за порядком, а не працівники парку. Я не бачу в цьому проблем. Якщо ми хочемо зробити гарною набережну – треба працювати всім разом: громаді, парку і бізнесу», - зауважив голова РДА. З його слів, на пляжі передбачено три зони: пляжну, відпочинкову (стадіони, майданчики, атракціони), та торговельну. «У бізнесу є бажання зробити відпочинкову зону гарною, вкладати в це кошти, бо люди звертаються з таким проханням постійно. То чому б не дати їм таку можливість на законних підставах?», - зазначив Василь Голядинець.

Як приклад – відпочинкова зона на озері Білому, що в Польщі. Воно вдесятеро менше за Світязь, але приймає до 80 тисяч відпочивальників. І це – не заслуга влади, а робота бізнесу.

Голова районної ради Сергій Карпук теж наголосив: є чотири зацікавлені сторони у розвитку пляжу: громада, бізнес, влада та відпочивальники. Тому й постало питання створення комфортних умов на пляжі, розвитку сервісу та інфраструктури, адже відпочивальники з кожним роком є все більш прискіпливими та вимогливими. На думку Сергія Карпука, на пляжах в Світязі не може й далі тривати той безлад та шанхай, який був у минулі роки, зокрема, й хаотичне розміщення торгових точок та атракціонів. Адже це – обличчя нашого краю. В минулому році районна рада намагалася налагодити співпрацю з підприємцями, зокрема, щодо оформлення найманих працівників та наявності усіх дозвільних документів на торгівлю.


Але місцевий бізнес наполягає на своєму: вони не хочуть бачити взагалі ніяких торгових точок на пляжі. Тобто, пончики і кукурудза у відрах. А хто хоче морозива чи води, нехай ідуть через дорогу до павільйонів, а то понакидають по березі пляшок і обгорток різних, - кажуть світязяни. Але тут постає питання безпеки діток та і дорослих, про яку чомусь ніхто не говорив.

Апелювала до громади Марія Христецька: днями працівники парку спільно з школярами назбирали 100 мішків сміття з прибережної смуги в с.Світязь. А накопичилось воно там не за рік чи два, а лише за зиму. То хто його туди кидав, відпочивальники? В цьому році на 200 тис.грн. буде закуплено смітники, частина з яких будуть встановлені на прибережних смугах, частина – роздана людям на договірних умовах. Адже ніде у світі на пляжах немає таких смітників, як у нас - мішків на кілочках. На облаштування пляжу ні сил, ні коштів національного парку, який є неприбутковою організацією, не вистачить. Але якщо громада буде наполягати на тому, аби прибрати торгівлю з третьої зони берега, Шацькому НПП доведеться розірвати усі угоди з підприємцями та повернути їм кошти. А за що тоді підтримувати санітарний стан пляжів, оплачувати послуги з обслуговування біотуалетів та вивезення сміття, які ще в минулому році вилилися в кругленьку суму (біотуалети з прибиранням раз на тиждень обійшлися в 70 тис.грн., вивезення сміття – в 120 тис.грн.)? А цього року ціни стануть ще більшими.


Неохоче, за словами Марії Христецької, місцеві люди зголошуються допомогти працівникам парку в елементарних роботах з облаштування пляжів. Тому як громада збирається утримувати пляж , коли навіть в цьому не проявляє особливої активності, залишається лише здогадуватись. Але виштовхувати торгівлю з пляжу – це неправильно, - завершила виступ директор НПП.

Підтримав її приватний підприємець Анатолій Полінкевич. Він вважає, що заборона торгівлі на пляжі – це велика помилка, адже постраждають і парк, і бізнесмени, і відпочивальники. «Я знав про обговорення проекту, і мене, чесно кажучи, здивувало те, що жителі села проігнорували його. Але прошу людей дати можливість бізнесу облаштовувати пляжі», - просив підприємець, скрушно хитаючи головою на позицію громади.

Представник одного з найбільших у Світязі готельних комплексів «Лемарк» Олександр Марчук не погодився облаштовувати пляж на умовах НПП, та навіть закликав розібрати на пляжах літні бунгало, встановлені минулого року. Але яким «доглянутим» виглядав пляж навпроти готелю «Лемарк» у начальника відділу митного оформлення товарів митного посту «Ягодин», водночас місцевого бізнесмена Олександра Марчука, мабуть, пам’ятають і місцеві, і відпочивальники.

Після гарячих дискусій, безлічі запитань до влади, директорки парку і їхніх відповідей вердикт місцевого бізнесу залишився незмінний: вони не хочуть бачити на пляжі торгівлю. А стосовно догляду та облаштування пляжу – обіцяють самі допомагати, створивши громадську організацію та збирати кошти з місцевих жителів. Але про який збір коштів може йти мова, коли жителі села не хочуть навіть туристичний збір заплатити та податок з доходів фізичних осіб? Чи усвідомлюють світязяни усю повноту відповідальності за своє рішення?

І чи запитали присутні на зборах, приймаючи таке рішення, думку самих відпочивальників: хочуть ті бачити торгові кіоски на пляжі чи ні. Адже саме на туриста, який обирає комфортний, безпечний та з належним сервісом відпочинок, орієнтована робота влади та парку.

Коментарі
19 червня
Сьогодні
Вчора
17.06.2018
Підписатися на наші новини
*ви у будь-який момент зможете відписатися від наших новин