Чому в Україні дефіцит пального та що буде далі?

03 Травня 2022, 12:40
Пальне ВІДЕО 88344
Пальне

1 травня, я Артур Мартіросян, прогулюючись Луцьком, побачив, як на АЗС троє дорослих чоловіків штовхають «лексус» і вирішив висловитися щодо того, чому в Україні зараз гострий дефіцит палива, що до цього призвело і до чого готуватися.

Орієнтовно в кінці березня влада відзвітувалася, що в Україні подоланий дефіцит пального, ніби все добре, ситуація на ринку стрималася. В мережі з’явилося багато статей на цю тему, зацитую (це публікація за 29 березня):

«Ситуація з паливом в Україні залишається складною, але як запевняють експерти та гравці ринку, перший шок вже пройдено. Україні вдалося уникнути дефіциту палива, кардинально змінивши географію постачання. Дизель та бензин у значно більших обсягах надходить до України із Західних країн. Насамперед з країн Балтійського моря».

Проте, пройшов місяць і ми сьогодні бачимо, що на українських АЗС не те що не подолано дефіцит, ситуація місцями є катастрофічною. Сьогодні дуже багато випадків, коли люди їдучи з Києва, наприклад, до Житомира, не змогли дотягнути до АЗС, аби заправити авто. 

Є АЗС на яких є пальне, продають його по 10 літрів, а на більшості АЗС висить надпис «БН» – безготівковий розрахунок, що він означає більшість людей не розуміють, і чому так – також не розуміють.

Тому вирішив більш детально заглибитися в цю ситуацію, тут не претендую на звання якогось видатного експерта з економіки, але маю якісь базові розуміння процесів, які відбуваються і розумію, що ринкова економіка працює по команді.

Це складні процеси і складні закони, вони такі самі невідворотні, як і закони природи. Сьогодні влада, коли от створилася вся ця ситуація з дефіцитом пального, почала звинувачувати, як власне всі це люблять, винні всі, тільки не вони. Винна війна, винна ситуація з обстрілом нафтобаз і те, що раніше Україна отримувала паливо з Білорусі, а зараз, звичайно, що ніякого імпорту палива з Білорусі не відбувається.

Влада сказала, що ці чинники вплинули на ситуацію, нафтобази розбомбили, все, нічого немає і зараз будемо думати, як вирішувати ситуацію. Чи так це є, чи можна перекладати вину на війну, на те, що розбомбили нафтобази?

Багато читаю в коментарях у Facebook, що всі звинувачують «бариг», от хочуть нажитися тощо. Думаю, не все так однозначно, давайте спробуємо розібратися.

Дійсно, чинник постачання пального з Білорусі був досить значним, тому що фактично весь ринок України скраплений. Газ, дизель йшов з Білорусі, і коли почалась війна – це постачання припинилось. Деякий час АЗС працювали на тих запасах, що мали. Сьогодні запаси вичерпалися і проблема дефіциту тут, на мій особистий погляд, впирається в не ринкове регулювання ціноутворення.

Чому? Тому що Кабінет Міністрів, коли розпочалась війна, розуміючи, що буде дефіцит, значить треба цю проблему вирішувати. Прийняв рішення, які і допомогли, але і рішення, які викликали сьогодні цю ситуацію.

Значить, які рішення допомогли: з ціни пального забрали податки, ну майже, деякі залишилися, це не дуже важливо, але це посприяло тому, щоб на АЗС знизилась ціна. Тому що спростили формулу, прибрали акциз, ПДВ змінили. До речі, не так давно читав, що хотіли відновити. Якби зараз відновили ПДВ, то б за пальне ми б забули надовго. Це посприяло стабілізації ціни в межах 30–40 гривень, в залежності від того, яке пальне. Але аж ніяк не посприяло тому ,щоб це пальне з’явилось.

Чому воно відразу не почало з’являтися? Тому що ви пам’ятаєте, особливо в кого автомобілі на газу, спочатку не було газу. Тому що з Білорусі перестали постачати, треба було везти з Європи, а з Європи везти не могли. Це стосується, до речі, не тільки пального, а й інших речей. Фактично все, що треба було імпортувати, не могли завозити, тому що перша проблема – це водії, які не могли виїжджати за кордон, оскільки була оголошена мобілізація.

Друга проблема була – це валюта, закуповувати в Європі потрібно було за валюту. Для того, щоб цю валюту купити, потрібно було, щоб суб’єкти, які займаються відповідним підприємництвом, купили цю валюту, нею розрахувалися тощо, а в нас були введені мораторії. Це перша причина, яка потягла за собою теперішню ситуацію. Дуже довго влада вирішувала ці проблеми, і вони на 100% не вирішені сьогодні, хоча вже валютні операції проводяться.

Десь там наладили більш-менш виїзд і приїзд із-за кордону, але, все рівно, ситуація до кінця не вирішена. Те, що були атаковані українські нафтобази російськими ракетами – це також повпливало на наявність кількості. Багато факторів почали накладатися одне на одне. На нафтобазах, очевидно, пальне більше ніхто не зберігає. Логічно, ніхто його не буде зберігати в місцях, де його можуть атакувати.

Залишки пального почали розвозити відразу по АЗС, щоб знову не попасти під удар і не втратити відповідно кошти. Бізнес, він має отримувати і заробляти кошти, по-іншому він не функціонує і це не «бариги», як більшість думає. Тому що, дякуючи тому, що бізнес утримує прибуток, він виплачує зарплати, податки тощо. Існує державний механізм і по-іншому не буде, по-іншому – це Радянський Союз.

Тому це не «бариги», більше того, я впевнений що всі підприємства, які сьогодні займаються торгівлею нафтопродуктів, вони дуже «мінуснулися» через всі ці ситуації: росту курсу долара, відміни акцизів, податків. Тому що це тільки, на перший погляд, вони знизили ціну, але ж коли закупили пальне з ПДВ і акцизом, а потім його відмінили і його треба попродавати дешевше. Підприємства то витратили ці кошти і зобов’язались платити ці податки, їм же їх ніхто не відмінив. Це посприяло дуже сильному мінусу багатьох АЗС, особливо, я думаю, це відчули дрібні мережі АЗС, тому що великі мережі мають більший запас міці і вони можуть якось це все довше тримати.

Тепер держава встановила державне врегулювання цін, але ми пам’ятаємо, що на складах, там де зберігається пальне, його немає, воно роз’їхалося по АЗС. Держава ставить регулювання цін і ставить ціну на дизель приблизно 39,5 гривні – це максимальна ставка до цієї п’ятниці. Це максимальна ціна на АЗС, за яку можна було купити пальне.

Деякі АЗС порушували, деякі видумували різні варіанти, реалізовуючи і пишучи дорожче. Проте, фактично, виходили шляхом, що «продаєм бензин плюс той, що преміальний. Тобто є дизель дешевий, а є дорогий. Насправді, в наявності тільки дорогий, більшість АЗС виходили із цієї ситуації шляхом безготівкових розрахунків. Чому? Тому що на стелі вони не можуть написати вищу ціну, яку вказала держава.

Ми маємо ринок оптового пального, є роздрібні АЗС, де ми приходимо і заправляємося, а є опт. І через всі ці ситуації, через зміну логістики, через те, що треба везти прямо на АЗС, бо не можна зберігати на нафтобазах – це природньо, що оптова ціна пального почала зростати. Ми тепер експортуємо з Європи, оптова ціна росте, і вона відразу перевищила роздрібну ціну. І роздрібна максимальна ціна була  на 6-7 гривень дешевша. Тобто на опті продавали в п’ятницю дизель по 45 гривень і його, напевне, знайти було дуже проблемно, вроздріб потрібно було продавати по 40 гривень.

Що роблять АЗС в такій ситуації? Вони ставлять «БН» або «нулі», пальне є на АЗС, але їдете на офіс, де в них ці офіси, там платите по ринковій ціні, яку вони на стелі не можуть заплатити, там ви платите 45, 47, 44 гривні, як яка АЗС, і коли вона купила це пальне. Тоді з талонами приходите і заправляєтесь. Ось, власне, в чому секрет оцього «БН».

З точки зору здорового глузду, здається, для чого писати «БН», якщо у вас є пальне і ви його продаєте, то продавайте його на АЗС. А ні, є державне регулювання цін, не може АЗС продавати дорожче, в мінус продавати теж ніхто не буде. Багато мереж АЗС сьогодні стало, пального немає, і це не сприяє відновленню ситуації.

На мій погляд, у виборі між дешево, але немає і дорого, але є – краще другий варіант. І той, і той поганий, але другий варіант – менше зло. Принаймні, буде чим заправити автомобіль, буде працювати бізнес, будуть працювати магазини тощо.

Економіка на якомусь рівні буде обертатися і, зрештою, це призведе до втримування і зростання доходів населення. Так це працює. Якщо не буде пального, нічого не буде їздити, то нічого, вибачте, взагалі не буде. Буде, як колись, я ще пам’ятаю розпад Радянського Союзу, заходиш в магазин радіоелектроніки , а там стоять білі тазики, от буде приблизно така ситуація, тільки, може, й тазиків не буде, тому що їх тут вже не виробляють.

Всі фактори призвели до того, що на АЗС відсутнє пальне і до того, що його продають по 10 літрів в одні руки. Основна вина тут регулятора, який встановив ціни, якби ціни були відпущенні, то такої ситуації не було б.

Яскравий приклад в тому ж пальному – це ціна на газ, я сам їжджу на автомобілі, який на газі, я відстежував постійно ціни і знаю, що ціна на газ, вона є приблизно ринкова. Не встановлювався верхній ліміт і газу не було, потім з’явився і став на ціні 30, 31, 32 гривні, в залежності, як будуть курси валют далі рухатись. Власне, це призвело до того, що АЗС наповнені газом. Нема абсолютної проблеми з автогазом, він дорогий, але він є. Можна заправитись і їхати.

І зараз ця ситуація з дизелем, всі стоять в черзі за дизелем, а хто за автогазом – спокійно заїхав , заправився на окрему бочку і спокійно собі виїхав. Тому, очевидно, що в Кабінеті Міністрів цю ситуацію розуміли, а рішення по оцій верхній межі, я вважаю, популістичним, тому що в час війни держава вирішила зайнятися популізмом. Ріст цін на пальне викличе ріст цін абсолютно на все. Нікуди від цього не дітись, з цим прийдеться змиритись, але в кінці кінців він викличе ріст і заробітних плат. Тобто відбудеться інфляція.

В п’ятницю Кабінет Міністрів підвищив торгівельну надбавку на пальне на 40%. Зараз ми поговоримо про те, що нас чекає.

Я зараз зацитую (про це повідомив представник Кабінету Міністрів у Верховній Раді – Тарас Мельничук): «Торговельні надбавки нараховуються до середньої вартості 1 літра палива, яку розраховує НАК «Нафтогаз». Так, надбавку підвищили для дизельного палива з 5 до 7 гривень з урахуванням ПДВ (на 40%) та для бензинів автомобільних з 4,55 до 6,50 гривні з урахуванням ПДВ (на 42,8%). За останніми розрахунками Мінекономіки на 22 квітня, середня ціна літра дизпалива становить 33,66 гривні, а бензинів – 29,55 гривні. Таким чином, з урахуванням максимальної націнки гранична вартість дизпалива не має перевищувати 40,66 грн/л, бензинів – 36,05 грн».

Знов таки ми бачимо, що те, що підвищив Кабінет Міністрів, фактично на 2 гривні, воно нижче оптових цін. Ми зараз поговоримо про те, чому на АЗС ви бачите ще досі ціни до 40 гривень за дизель і 35 гривень за бензин. Оптова ціна що бензину, що дизелю сьогодні все рівно залишається вищою. Я не бачу тенденції для того, щоб ця ціна спала. Якщо ви хочете зрозуміти, яка ж ринкова ціна палива, ви повинні просто подивитись на вартість палива в сусідній Польщі, тобто яка там ціна. Це до нас ще треба через кордон провезти, ще податки будуть, відповідно в нас вона буде на 2-3 гривні вище.

Точно вам не скажу, але в Польщі ціна літра дизеля орієнтовно 50 гривень. Можлива курсова різниця, можливо, я десь трошки помиляюсь. Але якщо там 50 гривень дизель, то тут рахуйте він буде десь 53-55 гривень. Все, іншої ціни бути не може. І якщо автогаз 30-32 гривні в Україні зараз, а ми знаємо, що автогаз це похідне від виробництва бензину. Цей газ утворюється при виробництві бензину. Відповідно, він приблизно на 40% дешевший, то ми будемо мати ціну пального в районі 50 гривень 95 бензину. Він буде трошки дешевшим за поки що існуючу ціну дизеля. Але, з часом ринок вирівняється, тому що має стояти по ціні перший бензин 95, друге – дизпаливо і третім – автогаз.

Через всі ці події, ціни трошки «гуляють», в шоці не тільки наш ринок, а й Європейський ринок. Європа також, до речі, через Україну отримувала пальне з Білорусі, росії. І зараз, якщо не повністю відмовилась, то дуже сильно обмежила ці постачання. Тому ріст ціни на пальне – це загальноєвропейський процес. Ящо колись в нас було дешевше ніж в Польщі, то тепер в Польщі буде дешевше. Ціна на пальне можливо впаде, згадайте рік назад, коли ціна на барель нафти досягала від'ємних значень, то ціна на АЗС падала ну дуже суттєво.

Будь-який процес має свій початок і свій кінець, економіка розвивається піками. Є підйоми ціни, обовязково буде і падіння, бо коли нормалізується ситуація, наладяться логістичні цепочки й постачання в Європу, можливо, країни, які видобувають нафту, наростять трошки й видобуток. Думаю, що це обовязково буде, і ціна на барель нафти буде падати, тому що вона сьогодні є рекордно високою.

Тепер, що в нас буде відбуватися. Ми бачимо ,що Кабмін залишив граничні надбавки, проте цього разу ситуація дещо відрізняється. Кабмін не тільки залишив граничні надбавки, але й фактично відпустив ціну на все пальне, тільки не прямо. Що зробив Кабмін? Він прибрав стелю ціни на преміальне пальне на АЗС за умови торгівлі пальним за регульованими цінами.

Відповідну постанову №488 від 29 квітня оприлюднили на сайті уряду в суботу. Так, у рамках боротьби з дефіцитом пального, що виник на ринку Кабінет Міністрів України, окрім підвищення граничних рівнів торгівельної надбавки, дозволив АЗС без обмежень встановити ціну на брендове пальне за умови, що вони також продають пальне за регульованими державою цінами.

Простіше, на АЗС має бути ціна 40,66 гривні максимум на соціальний дизель і на бензин – 36,05. Але поряд на цій же стелі буде писати вам бензин преміум, чи бензин плюс, на кожній АЗС це будуть називати по-різному і ціна там буде набагато вища, 50-55 гривень, зараз не готовий сказати, але в межах 50 з понеділка очікуйте ціну 100%. АЗС буде казати, що дешеве соціальне 10 л на машину, а дороге – без будь-яких обмежень.

Що буде більшість робити? Заправить 10 л того, чи скільки там його будуть дававти, а решту будуть заливати преміального. Тепер в АЗС є два варіанти, тому що АЗС десь має брати в мінус оце дешеве соціальне пальне. Що ж вони будуть робити? АЗС стануть, на мій погляд, не знаю чи так, але не сильно відхилюсь від істини.

Є два варіанти розвитку подій, вони закуплять дизель, наприклад, умовна АЗС купила умовних 100 тонн дизелю. З них 20% буде оцим соціальним, вона їх буде давати по ціні 66 грн/л і буде обмеження на машину 10-20 л, не знаю, але якесь буде обов'язково.

Буде це обмеження і решту закладе в ціну ще оцей мінус, який вона отримує на тому соціальному пальному, вона ще виросте на так зване преміальне і буде його продававти ще за більшою ціною. За соціальне пальне заплатить той, хто буде купувати преміальне пальне. Хоча, скоріш за все, і там, і там буде одна бочка.

Варіант другий, яким вже користуються АЗС. Що ще зробив уряд, уряд ще не все так просто зробив. Кабмін ще з 17 березня дозволив обіг пального нижчої якості стандартів Євро 3 та Євро 4, тобто Євро 2 фактично у нас дозволив уряд. При тому, що ми вже переходили на стандарт пального Євро 5, тобто, це екологічне пальне, яке менше викидає тощо.

Що таке Євро 2? Це «бадяга», простіше кажучи, тобто уряд дозволив АЗС продавати «бадягу». Що другий варіант, АЗС купить 100 л дизеля, ще 30 л туди дасть присадок, отримає 130 л. Тобто Євро 5 понизить до Євро 2 за рахунок зростання об’єму заливки туди невідомо чого. Це пальне буде дуже низької якості, але воно буде вкладатися в соціальну ціну – 40,66 гривні, чи там 30,05 гривні за 95 бензин. Це піде на роздрібну торгівлю, таким чином буде понижуватися ціна.

До речі, зараз багато АЗС, які тримали ціну на рівні 36 гривень, саме продавали пальне стандарту Євро 2. Воно цілком підійде для старих машин, для радянських, машин із простими моторами, але в сучасні автомобілі стандартів Євро 4, Євро 5 таке пальне заливати не можна. Ви далеко на заїдете, у вас форсунки поїдуть – автомобіль в одну сторону, а форсунки в іншу. Тому найближчим часом нас чекає підвищення цін, від нього нікуди не дітись. Підвищення цін на пальне автоматично підіймає ціни на все, від цього також нікуди не дітись.

Економічні проблеми в нас будуть загострюватися, зараз йде хвиля економічних проблем, яку відтермінували на початку, коли це все почалося, то дякуючи міжнародній допомозі це все відтермінували, але зараз ми бачимо проблеми з пальним і також, в тому числі, штучно створені. Якби не було регулювання цін, ціна була б вища, але пальне було б і вона би стабілізувалася, так само, як стабілізувався долар, як тільки його відпустили.

Але, дякуючи тому, що сьогодні уряд почув, що до нього просто кричали забрати оце граничне регулювання. Його забрали, фактично забрали, не дивлячись на те, що оцей популізм з цінами граничними залишився. Проте АЗС дозволили або продавати «бадягу», або якісне. Надіюсь, що два в одне не зайде і не будуть продавати «бадягу» під виглядом преміального пального.

Тому ось така ситуація. Я думаю, що десь тиждень потрібен для того, щоб ситуація на ринку пального стабілізувалася. Зараз я впевнений, що інтенсивно будуть заводити трейдери пальне в Україну, бо є шалений попит. Пальне є також, і обовязково має сюди приїхати, це були адміністративні перепони, чому його не було.

*До друку підготувала Софія Матвіюк

Коментар
17/05/2022 Вівторок
17.05.2022