Методика створення бізнес-плану: стратегія фінансування
Нагадаємо, ми розглядаємо процес створення бізнес-плану – це техніко-економічне обґрунтування діяльності підприємств у ринкових умовах, програма його діяльності, яка характеризує модель підприємства в майбутньому.
В першій частині висвітлили основні вимоги та характеристики бізнес-плану, а також методика написання розділу «Опис підприємства».
В другій частині «Ринок та маркетинг» визначали та оцінювали ринкові можливості нашого бізнесу забезпечити попит на продукцію та розроблялась маркетингова стратегія.
В третій частині розглядали нюанси, пов’язані з виробничою діяльністю.
Наступною частиною є стратегія фінансування.
Цей розділ містить фінансові показники, які підтверджують усю інформацію, відображену в інших розділах. Результатом роботи над цим розділом буде планові показники прибутків та витрат підприємства (планова форма №2), тобто по суті обґрунтовується бізнес-план.
Цей розділ є ключовим з точки зору ефективності проєкту і терміну повернення залучених коштів. Потрібно чітко показати перспективи для інвестора і можливі «шляхи виходу», тобто заходи, які дають змогу інвесторам вилучити свої гроші.
Відповідно, треба висвітлити такі питання:
1. Потреба у фінансових засобах. Зазначте методи розрахунків потреби у коштах. Можливі джерела одержання коштів. Якщо бізнес-план готується в банк на отримання кредиту, відповідно джерелом (або одним з джерел) фінансування початкового етапу діяльності підприємства є саме кредитні кошти. Але при цьому обов’язково у витратах слід передбачити видатки коштів на обслуговування цього кредиту та в результаті діяльності згідно з бізнес-планом має закумулюватися достатня сума коштів для повернення кредиту.
2. Використання фінансових засобів (капітальні вкладення, поповнення обігових коштів, виплати боргів, придбання інших фірм). Знову ж таки, якщо кредитні кошти мають чітко визначене цільове використання, в бізнес-плані необхідно вказати таку витрату.
3. Довготермінова фінансова стратегія (можливі зміни організаційних форм бізнесу, зміна позицій замовників, схеми погашення боргів).
4. Фінансові дані на перспективу. Якщо згідно з бізнес-планом будуть акумулюватися досить великі суми коштів – необхідно передбачити їх стратегічне подальше використання: розширення бізнесу, оновлення основних засобів, вкладення у фінансові інвестиції чи виплата належних власникам дивідендів.
5. Фінансові дані за минулі періоди.
Важливо: неможливо орієнтуватися лише на залучені кошти. Більшість інвесторів вимагає, щоб частина капіталу була створена за рахунок власних засобів. Покажіть, чим ви розпоряджаєтесь.
Ризики та їх облік. У бізнес-плані обов’язково слід зазначити наявність ризиків, проблем і ускладнень. Ви маєте своїм планом продемонструвати впевненість в успіхові бізнесу, оптимізм, одночасно нагадавши, що складність є і ви про неї знаєте. Слід показати інвесторам, що ризики оцінені всебічно і об’єктивно. Зазначте шляхи подолання ризиків.
Зауважте, доки ви обдумуватимете та розраховуватимете фінансові показники, пройде час і треба буде заново уточнювати цифри плану. Це зробити легше, якщо більшість розрахунків і обґрунтувань винесено в додатки.
Додатки можна готувати окремо від бізнес-плану і надавати читачам за потребою. У додатках можуть зазначатися:
- відомості про керуючих;
- результати дослідження ринку;
- відомості професійного характеру;
- ділові рекомендації щодо справи;
- фотографії або малюнки продукції;
- патенти, технічні специфікації;
- схема організаційної структури, план земельної ділянки, розміщення виробничих приміщень тощо
- власне, планова форма №2, №3.
Рекомендації щодо оформлення бізнес-плану
1. Складаючи бізнес-план, передбачте в ньому «родзинку», яка зацікавить потенційного інвестора і примусить його уважно переглянути план до кінця, а не відхилити відразу, не дійшовши до цифрових викладок.
2. Бізнес-план – це рекламний документ, отже, він має бути оформлений без граматичних і орфографічних помилок.
3. Не перенавантажуйте бізнес-план надмірними викладками і цифрами, у разі потреби винесіть їх у додатки. Ідеальний розмір бізнес-плану для зовнішнього користувача – до 10 сторінок тексту, доповненого фінансовими розрахунками. Здебільшого проглядається прямий зв’язок між необхідною сумою грошей і розміром бізнес-плану: чим більша сума грошей, тим більше сторінок у бізнес-плані.
4. Інформація плану має бути точною, добре поданою, вселяти почуття оптимізму. Не потрібно прагнути втиснути на одну сторінку максимум
Наталія КОНДРАТЮК, фінансова директорка мереж «Наш Край» та SPAR
Довідково: Сьогодні SPAR – одна з найбільших у світі мереж супермаркетів та гіпермаркетів, що складається з понад 13 000 магазинів, які діють у 50 країнах світу. В Україні мережа розвивається за системою франчайзингу та пропонує 4 торгових формати: SPAR Express (магазини біля дому торговою площею до 200 кв.м), SPAR (супермаркети 200-800 кв.м), EUROSPAR (супермаркети 800-3000 кв.м), INTERSPAR (гіпермаркети понад 3000 кв.м). Ключові цінності SPAR для покупців - це широкий асортимент якісних і свіжих товарів, європейські стандарти обслуговування, індивідуальний підхід до кожного клієнта, комфорт і затишок в кожному магазині.