Хто і як продає дітям алкоголь і тютюн
Сучасний світ стрімко змінюється завдяки технологіям, але, на жаль, не завжди на краще. У той час, як інтернет-торгівля стає зручним інструментом для дорослих, вона також відкриває двері до небезпечних товарів для найуразливішої категорії – дітей.
Недавній експеримент, організований всеукраїнською кампанією «Молодь вільна від куріння», шокував громадськість і підкреслив масштаб проблеми: у 10 з 10 популярних супермаркетів можна було безперешкодно придбати тютюн та алкоголь, замовивши їх онлайн.
Для проведення експерименту 14-річна волонтерка Ксенія зробила замовлення в 10 найпопулярніших мережевих магазинах, серед яких «Сільпо», «Varus», «Ашан», «АТБ», «Rozetka» та інші. Жоден з магазинів не перевірив вік покупця при доставці підакцизних товарів. Це викликає серйозні питання до дотримання законодавства, яке, на папері, чітко забороняє продаж тютюну та алкоголю неповнолітнім.
Читайте також: Навіщо піднімати акциз на тютюн
Це не просто порушення закону – це свідоме ігнорування правил заради отримання прибутку, і ціною цього порушення може стати здоров'я цілого покоління.
Нікотин і алкоголь, які вживають підлітки, негативно впливають на розвиток мозку, роблячи їх більш дратівливими, менш уважними та знижуючи здатність до навчання. Крім того, ці речовини мають токсичний вплив на печінку, нирки та серцево-судинну систему.
Про це попереджає Отто Стойка, лікар Київського міського центру контролю та профілактики хвороб:
«Споживаючи ці психоактивні речовини, діти стають більш дратівливими, менш уважними, погіршується їхня пам’ять. Гальмується збалансований розвиток мозку. Фізичне здоров’я теж страждає через токсичний вплив алкоголю і тютюну на печінку, нирки та шлунок».
Однією з причин такого швидкого зростання підліткового куріння та вживання алкоголю є легкий доступ до цих товарів. Інтернет-торгівля, яка сьогодні легалізується все більше, насправді стала своєрідним «чорним ходом» для неповнолітніх, дозволяючи обійти заборони на покупку таких виробів.
Результати дослідження (ESPAD) за 2019 рік серед підлітків 14-17 років демонструють, що доступ до алкоголю збільшився – більша частина опитаних відзначили, що легко можуть дістати пиво, вино або слабоалкогольні напої. За останні 12 місяців вживали алкогольних напої 74,7% опитаних підлітків. Упродовж останнього року вживали алкоголь один-два рази – 22,7% респондентів, «епізодично» (від трьох до дев’яти разів) – 27,6%, різною мірою часто (від 10 разів і більше) вживали алкоголь – 24,4% опитаних. Тобто чверть неповнолітніх регулярно вживають алкоголь.
В Україні, станом на 1 січня 2022, під наглядом у диспансерній групі перебувало 440 765 осіб із розладами психіки та поведінки через вживання алкоголю. З диспансерної групи (184 257 осіб) у 2021 році – 141 085 осіб отримували лікування в амбулаторних умовах та 43 122 особи – у стаціонарах.
Ольга Масна, представниця руху «Батьки за Україну без тютюну та нікотину», зазначає, що держава повинна брати активнішу участь у регулюванні інтернет-торгівлі такими товарами. Інакше ми ризикуємо побачити подальше зростання епідемії вживання тютюну та алкоголю серед дітей.
Експеримент виявив, що система контролю за продажем тютюну та алкоголю в Україні є вкрай недосконалою, особливо коли йдеться про онлайн-продажі. Це вимагає термінових змін.
Читайте також: Тютюнова індустрія веде війну зі здоровʼям людей
Нещодавно Парламент ухвалив зміни законодавства (Закон №3817-IX), який легалізує дистанційну торгівлю тютюном та алкоголем. Натомість громадськість наполягає, що таке рішення суперечить міжнародним зобовʼязанням України відповідно до Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну та політикам захисту здоровʼя населення. Міжнародний досвід рекомендує продавати алкогольну та тютюнову продукцію виключно в місцях торгівлі перш за все для забезпечення верифікації віку споживачів та зниження доступності шкідливої наркотичної продукції для дорослого населення.
Дослідження ВООЗ демонструють, що послугами дистанційної торгівлі тютюну та алкоголю користуються менш як 3% споживачів серед дорослого населення, проте найбільша їхня частка припадає саме молодь.
Окрім цього, важливо посилити інформаційну кампанію серед батьків і дітей, щоб вони усвідомлювали реальні загрози, які приховує вживання тютюну та алкоголю. Без належної освіти й підтримки з боку держави та громадськості, боротися з цією проблемою буде вкрай складно.
Україна вже стикається з загрозливою ситуацією: за даними GYTS 2017 року, 15% школярів віком 13-15 років вживають тютюнові вироби, а 18% – електронні сигарети. Результати ESPAD за 2019 рік показують, що 85,7% підлітків віком 14-17 років мають досвід вживання алкоголю. Це статистика, яка повинна викликати тривогу у кожного з нас.
З огляду на ці дані, очевидно, що держава та суспільство повинні вжити рішучих заходів, щоб забезпечити безпеку дітей у цифрову епоху. Магазини, які ігнорують законодавство, повинні нести відповідальність за свої дії. А громадськість повинна продовжувати тиснути на владу, щоб законодавство відповідало сучасним викликам і захищало найуразливіші категорії населення.
Майбутнє наших дітей залежить від того, чи зможемо ми сьогодні захистити їх від шкідливого впливу тютюну та алкоголю. І це завдання, яке ми не можемо ігнорувати.
Читайте також: Про тютюнові акцизи