На кону сто тисяч життів

13 Вересня 2024, 14:55
На кону сто тисяч життів БЛОГ 2923
На кону сто тисяч життів

Фахівці Віденського інституту міжнародних економічних досліджень опублікували «Аналіз фіскального та медичного впливу підвищення акцизів на тютюнові вироби в Україні», в якому порівняли урядову пропозицію щодо підвищення акцизів на тютюнові вироби, описану у проєкті Закону № 11090, та альтернативну, прописану в законопроєкті № 11090-3

Науковці оцінили вплив двох сценаріїв підвищення тютюнової акцизної ставки в Україні на фінансові надходження до бюджету, поширеність вживання тютюнових виробів та запобігання смертності, використовуючи Модель симуляції акцизного податку на тютюн (TETSiM).

Нагадаємо, що урядовий законопроєкт, який 4 червня був прийнятий за основу в першому читанні, пропонує підвищити акциз на сигарети та сигарили до 90 євро/1000 шт. до 2028 року, а на тютюнові вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) лише до 72 євро. Таким чином уряд пропонує створити податкову преференцію для ТВЕН у розмірі 20%, що відображає інтереси тютюнових компаній-спонсорів війни (PMI, JTI).

Модель альтернативного законопроєкту № 11090-3 пропонує гармонізоване підвищення акцизної ставки на сигарети, сигарили та ТВЕН до 120 євро/1000 шт. до 2028 року.

З нагоди 15 річниці відзначення ратифікації Україною Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну Аруп Банерджі, Регіональний директор Світового банку у справах країн Східної Європи (до червня 2024) наголошував: «Дуже важливою віхою було збільшення в січні 2021 року акцизного податку на тютюнові вироби для електричного нагрівання (ТВЕН) до рівня мінімального акцизного збору на сигарети. Це надзвичайно важливий принцип єдиного підходу, якого необхідно дотримуватись і надалі».

Читайте також: Хто і як продає дітям алкоголь і тютюн

Що показав аналіз?

Урядова модель підвищення акцизу призведе до відновлення зростання епідемії вживання тютюну після 2026 року

Дослідження демонструє, що урядова модель підвищення акцизу є програшною для громадського здоровʼя. 

В результаті ухвалення законопроєкту №11090 в теперішньому вигляді рівень споживання тютюну знизиться лише на 3,3%, а після 2026 року почне знову зростати. Таким чином зусилля, спрямовані на захист громадського здоровʼя, будуть нівельовані. 

Скріншот з «Аналізу фіскального та медичного впливу підвищення акцизів на тютюнові вироби в Україні»
Скріншот з «Аналізу фіскального та медичного впливу підвищення акцизів на тютюнові вироби в Україні»

Податкова преференція для ТВЕН сприятиме заміщенню, а не відмові від куріння, а подеколи й використанню обох продуктів. Це призведе до зростання епідемії вживання тютюнових та нікотинових виробів, збільшенню кількості захворювань та навантаження на систему охорони здоровʼя, а також поглибленню демографічної кризи в Україні.

Якщо ж рівномірно збільшити акциз до 120 євро/1000 шт., поширеність епідемії вживання тютюну стабільно падатиме, і до 2028 року знизиться на 8,4%.

На кону 100 тисяч життів: урядова модель недостатньо ефективна для запобігання смертності від куріння

Наслідком слабкого впливу на зниження поширеності вживання тютюнових виробів є недостатній рівень запобігання передчасній смертності. За даними Всесвітньої організації охорони здоровʼя, кожен другий споживач тютюну у світі помирає передчасно внаслідок хвороб, спричинених вживанням тютюнових виробів. 

Урядова модель підвищення тютюнового акцизу дозволить врятувати життя 65 тисячам українцям до 2028 року, тоді як альтернативна (120 євро/1000 шт. до 2028 р.) зможе запобігти 165 тисячам передчасних смертей. 

Таким чином інтенсивніша модель підвищення акцизів на тютюнові вироби вбереже на 100 тисяч українців більше.

Скріншот з «Аналізу фіскального та медичного впливу підвищення акцизів на тютюнові вироби в Україні»
Скріншот з «Аналізу фіскального та медичного впливу підвищення акцизів на тютюнові вироби в Україні»

Нагадаємо, на сьогодні від хвороб, спричинених вживанням тютюну, помирає понад 100 тисяч українців щороку.

Урядова модель підвищення акцизу призведе до недонадходження у Держбюджет в розмірі 66 млрд грн у порівнянні з альтернативною

За даними фахівців, модель законопроєкту №11090 з преференцією 20% для ТВЕН дозволить залучити до бюджету додаткових 3,69 млрд євро (157,8 млрд грн) до 2028 року, тоді як альтернативна принесе 5,22 млрд євро (223,7 млрд грн) додаткових податкових надходжень. 

Скріншот з «Аналізу фіскального та медичного впливу підвищення акцизів на тютюнові вироби в Україні»
Скріншот з «Аналізу фіскального та медичного впливу підвищення акцизів на тютюнові вироби в Україні»

Тобто альтернативна модель вигідніша для держави щонайменше на 41% або 1,53 млрд євро (65,9 млрд грн). Якщо ж врахувати зменшення тягаря на систему охорони здоровʼя та збереження працездатності населення, ця цифра збільшується кратно.

Читайте також: Навіщо піднімати акциз на тютюн

Дослідження фахівців Віденського інституту міжнародних економічних досліджень надає переконливі докази про те, що модель урядового законопроєкту є програшною у боротьбі з епідемією вживання тютюну та менш вигідною у збереженні життів та надходжень до бюджету у порівнянні з моделлю тютюнового акцизу 120 євро на все.

«Рівномірне підвищення акцизу на сигарети, сигарили та ТВЕН до 120 євро/1000 шт. до 2028 року однозначно є виграшним рішенням для України: це дозволить до 2028 року знизити поширеність вживання тютюну та нікотину на 8,4%, вберегти від передчасної смерті 165 тисяч українців та акумулювати до Держбюджету додаткових 224 млрд грн», – підкреслив Дмитро Купира, виконавчий директор ГО «Життя».

Нагадаємо, Україна з 2021 року гармонізувала акцизний податок на сигарети, сигарили та ТВЕН. Таке рішення продемонструвало вражаючу ефективність: надходження у Держбюджет від акцизів на ТВЕН зросли у 6 разів всього за 1 рік (з 1,7 млрд грн у 2020 році до 10,2 млрд грн у 2021 році). 

Всесвітня організація охорони здоровʼя визнала таке рішення найкращою міжнародною практикою, та закликає й надалі оподатковувати ТВЕН на рівні з сигаретами, оскільки наявні незалежні дані підтверджують руйнівну шкоду для здоровʼя людини внаслідок вживання тютюнових виробів для нагрівання.

Для пресрелізу, присвяченому політиці оподаткування тютюнових виробів, у березні 2024 року д-р Ярно Хабіхт, Голова Представництва Бюро ВООЗ в Україні, зазначив: «Тютюнові вироби для нагрівання є тютюновими виробами, і всі положення Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну (РКБТ), які стосуються традиційних тютюнових виробів, поширюються і на тютюнові вироби для нагрівання, включаючи оподаткування. Більше того, у нещодавньому звіті ВООЗ про дослідження та докази щодо нових та новітніх тютюнових виробів, підготовленому до десятої Конференції сторін РКБТ, рекомендується оподатковувати тютюнові вироби для нагрівання за тією ж ставкою, що й традиційні сигарети. Наявних доказів недостатньо для обґрунтування тверджень про зменшення шкідливого впливу тютюнових виробів для нагрівання порівняно з традиційними сигаретами».

Політику підвищення акцизів на тютюнові вироби підтримують більшість українців, а її реалізація сприятиме подоланню демографічної кризи та посилить обороноздатність країни. 

Читайте також: Про тютюнові акцизи

Коментар
13/10/2024 Субота
12.10.2024
11.10.2024
10.10.2024