Що таке «польський кредит» та чому важливо його не втратити.ВІДЕО
На Волині готуються реалізувати масштабний проєкт польсько-української співпраці – Угоду про фінансування ремонту доріг і пунктів пропуску на 100 млн євро, відомий як «польський кредит».
Про переваги проєкту та можливі загрози його втратити розповіла експертка з питань міграції та кордонів Ірина Сушко на своєму Youtube-каналі МіК. Міграція і кордони.
Угоду про кредит підписали ще 2015 року. Вона передбачала надання Україні до 100 млн євро на реконструкцію прикордонної інфраструктури терміном на 30 років, із них перші 5 років – пільгові, а наступні 25 – поступове повернення під 0,15% річних. Сума кредиту мала бути розподілена на ремонт доріг, ремонт пунктів пропуску і ремонт будівель ДПСУ.
«Особливістю кредиту була вимога залучення польських підрядників, товарів і послуг. Крім того, Україна не отримувала кошти кредиту напряму. Наші служби мали провести тендери, укласти угоди з підрядниками, і тоді, відповідно до контрактів, вже підрядники мали отримати кошти від польського банку. Це і стало каменем спотикання, бо виявилося, що дуже складно узгодити таку складну конфігурацію між двома дуже різними економічними системами», – розповідає Ірина Сушко.
Читайте більше новин про #Кордон.
У підсумку, Укравтодор провів тендери на ремонт доріг тільки у 2017 році, митниця провели тендери на ремонт пунктів пропуску у 2018 році, а коли всі формальності пройшли і підписали контракти з кількома польськими фірмами, виявилося, що вони не можуть почати роботи. По-перше, тому, що українське законодавство вимагає розмитнити техніку, яку поляки ввозять для проведення робіт, по-друге, тому що законодавство вимагає від них сплати ПДВ, а проєкти міжнародної технічної допомоги мають бути звільнені від цієї сплати.
Зараз у Раді є законопроєкт, який вирішує питання ПДВ, і Україна нарешті близька до розв'язання багаторічної проблеми. Але так само близька і до того, що вся справа врешті-решт зірветься.
«Якщо «польський кредит» провалиться, ми втрачаємо дуже багато. По-перше, дороги і пункти пропуску. Завдяки кредиту ми маємо отримати шість класних новеньких відрізків доріг замість болота і ям загальною протяжністю понад 130 кілометрів», – каже експертка.
Крім того, зазначає Ірина Сушко, має бути проведений ремонт трьох пунктів пропуску, в тому числі має з’явитися новий пішохідний перехід на пункту пропуску Рава-Руська. Адже зараз на весь українсько-польський кордон, а це півтисячі кілометрів, діє один-єдиний пішохідний перехід у Шегинях.
«По-друге, робочі місця і фінансові вливання в місцеву економіку. Хоча українська частина робіт і послуг складатиме лише 40%, але хто сказав, що в часи кризи можуть бути зайвими 30 з гаком мільйонів євро? По-третє, ідеться про реноме України, яка має нарешті реалізувати до кінця хоча б один проєкт міжнародної допомоги, а не просто завалювати їх один за одним. І нарешті, це питання інтересу чинної влади. Бо це у 2017 році відповідь на питання, «хто не зробив дорогу на Грушів?» виглядала так, а у 2020 вона виглядає геть інакше», – підкреслює Ірина Сушко.
Читайте також: Оксамитова завіса: чому кордон має стати пріоритетом українсько-польських відносин
Читайте також: «Ягодин» відвідав керівник ДПСУ: шукали шляхи зменшення черг вантажних авто
-
Сьогодні
-
Завтра
-
Незабаром