У Шацьку радилися щодо облаштовування центральної дороги на Гряді

29 Вересня 2019, 17:34
Дорога в урочищі Гряда 1428
Дорога в урочищі Гряда

Позаду – літній сезон відпочинку. Проте у Шацькій ОТГ уже розпочали підготовку до наступного туристичного сезону, адже вже 24 вересня зібрали на збори власників та комендантів баз відпочинку урочища Гряда. Правда, більшість з них чомусь проігнорували запрошення селищної ради та комунального підприємства «Будинкоуправління», які й були ініціаторами зборів.

Окрім керівниці селищної ради Людмили Цевух та начальника комунального підприємства, участь у зборах також взяли перший заступник голови Шацької РДА Віктор Плейтух, голова Шацької районної ради Сергій Карпук, представник проєктної фірми «Тола» Василь Цюп’ях, представники податкової інспекції, поліції, рятувальників, екологічної інспекції,  Держпродспоживслужби, Шацького нацпарку, зв’язківців та інших.

Читайте також: Каналізування, сміття, благоустрій та вода, або чотири аспекти роботи шацьких комунальників

1
Іван Коваль звітує про роботу
Іван Коваль звітує про роботу

На жаль, збори начальник комунального підприємтсва «Будинкоуправління» Іван Коваль розпочав із неприємної ноти: цей літній сезон «відзначився» сумною статистикою: за літо в озері потонуло кілька людей, хоча були роки, коли випадків утоплення узагалі не фіксували. Що є причиною цього  – безпечність людей, недостатня кількість рятувальних постів чи інші фактори – потрібно проаналізувати та виправити помилки.

Тож спершу він наголосив, що саме комунальне підприємство облаштувало в цьому році на центральному пляжі урочища Гряда новий рятувальний пост, ще один планують облаштувати на наступний сезон (бо ж на протяжність пляжу у понад два кілометри одного рятувального посту мало). Проте брак кадрів – рятувальників – таки є чималою проблемою (з 12 рятувальників на Гряді працювало лише 9). Планують наступного року (якщо вдасться набрати потрібний штат рятувальників) продовжити їхню роботу до 8 години вечора та, якщо на те зголосяться власники баз, купити або ж моторний човен або ж придбати мотор для старого човна, аби рятувальники могли більш мобільно реагувати на надзвичайні ситуації.

Також Іван Коваль коротко відзвітував про роботу комунального підприємства у підготовці до цього літнього сезону та завдання на наступний. Так, хоч роботи із благоустрою центрального пляжу й розпочали спільно з базами відпочинку лише навесні, проте до літа вдалося вирізати чагарники, окультурити пляж, встановити дерев’яні парасольки, перевдягальні, лавочки. Тож центральний пляж Гряди (300 метрів) таки змінив вигляд у кращу сторону. Під час туристичного сезону з Гряди щодня вивозили сміття. Але ще більшу проблему, пов’язану зі сміттям, матиме район до наступного літа, якщо не розпочнеться будівництво другої черги полігону ТПВ, оскільки старий от-от себе вичерпає. А для його будівництва селищній раді потрібен чималий фінансовий ресурс – більше 11 мільйонів гривень. Відповідно, як би цього не хотілося, селищна рада не зможе взяти на себе значну частину фінансових витрат із будівництва центральної дороги урочища Гряда.

1

«Селищна рада готова за свої гроші розробити проєкт дороги, подавати його на різні фонди та шукати фінансування. Проте для повноцінної його реалізації має заручитися підтримкою власників баз відпочинку та їхньою готовністю розділити дольову участь у її будівництві», – зазначив Іван Коваль.

У свою чергу Людмила Цевух додала, що проєктанти мають зробити візуальний проєкт, розрахувати приблизну кошторисну вартість та надати його на розгляд власників баз. Ті ж мають подати свої пропозиції щодо розташування певних об'єктів та інших елементів інфраструктури, які потім будуть враховувати та вносити правки.

«Ще кілька років тому Гряда була переповнена відпочивальниками. Але нова набережна – дорога та центральний пляж у селі Світязь (до речі, збудована не силами сільської ради, а за державні гроші, там же будують  каналізацію за гроші Європроєкту) – «відтягнули» туриста на себе. Відповідно нам треба зробити не гіршу картинку на Гряді, аби повернути клієнтів», – наголосив Іван Коваль.

2
Новий рятувальний пост на Гряді
Новий рятувальний пост на Гряді

Проте з  таким фінансовим ресурсом, який мають «Будинкоуправління та Шацька ОТГ, розмахнутися особливо не вдасться: за словами Івана Коваля, зараз бази боргують комунальникам більше 500 тисяч гривень, в той час як комунальному підприємству бракує 80 тисяч гривень, аби розрахуватися із сезонними робітниками, а на відповідальності Шацької ОТГ – дороги селища та населених пунктів, що належать до громади, утримання дитсадків та шкіл, та інші заклади соціальної сфери.

Звичайно, що Шацька ОТГ готова за свої гроші розробити проєкт, можливо, виділити якусь частку співфінансування і на будівництво, проте повністю зробити дорогу на Гряді їй не під силу.

Що ж саме та яким чином планують робити центральну дорогу Гряди – докладніше розповів представник проєктної фірми Василь Цюп'ях.

«Дорогу, тротуари, велосипедні доріжки, торгові об'єкти в одному стилі, під'їзні шляхи, освітлення, зливна каналізація – це ті основні моменти, які має передбачати проєкт. Ми вже маємо деякі напрацювання по Гряді, зокрема, топографічну та геодезичну зйомки. Але в процесі роботи ми маємо зустрітися з кожним власником баз відпочинку, аби ті узгодили, що має бути біля їхньої території, подати свої пропозиції», – зазначив проєктант.

Кошторисна вартість самого будівництва буде різнитися, враховуючи те, з якого матеріалу робитимуть основну дорогу, тротуар чи велодоріжки. Якщо асфальтовувати проїжджу частину, то ціна буде коливатися від 1 до 1,1 тисячі гривень за метр квадратний. Якщо її робити з бруківки – то ціна буде 900-950 гривень за метр квадратний; дорога з природного каменю буде значно дорожчою, але й прослужить вона до сотні років.

Ширину дороги, за задумом, планують зробити мінімальною – 5,5 метра,о також швидкість на ній; ширину тротуарної зони – 2,5 метра кожна, запроектувати велодоріжки і зелені зони, автостоянки, місця пролягання комунікацій та зливну каналізацію. Людмила Цевух просила проєктантів надати візуальний проєкт у листопаді, аби селищна рада могла показати його на розсуд власників баз відпочинку та шукати джерела фінансування на його будівництво.

Не усі власники баз охоче сприйняли таку пропозицію долучитися до співфінансування будівництва дороги, навіть ставили своєрідний ультиматум: або я вкладаю гроші у будівництво пляжу і дороги і не сплачую податки; або плачу податки, а ви робіть за ці фінанси дорогу. Але чи достатньо буде грошей від туристичного збору, плати за землю та податку на нерухомість, коли іноді туристичний податок з власників баз вдається зібрати з чималими проблемами, та зважаючи на їхню заборгованість перед комунальниками. Бо, як відзначила начальниця шацьких податківців Світлана Сулік, навіть деякі поважні власники баз, побачивши на порозі своєї бази відпочинку комісію селищної ради, зачиняли двері та ховалися. Натомість вона запевнила: у Шацькій ОТГ працюють над створенням єдиного реєстру баз відпочинку, він же буде слугувати основою для сплати податку на нерухомість.

Деякі представники власників баз вимагали від комунального підприємства відзвітувати, на що витратили гроші від дольової участі, яку щороку сплачують підприємтсву. На це Іван Коваль повідомив, що він перед початком сезону на аналогічних зборах звітував про це. Окрім того, минулого тижня у Шацькій ОТГ працювала аудиторська перевірка, тож результати її Іван Коваль обіцяв переслати на електронні скриньки баз відпочинку, відзначивши, що підприємство відкрите для співпраці та будь-яких перевірок зі сторони власників баз.

Про те, що районна влада розуміє ті ризики, які робить бізнес, вкладаючи фінанси у розвиток інфраструктури озерного краю, серед яких й Гряда, говорив Віктор Плейтух. Але і районна влада не сидить на місці.

«Є багато проєктів, реалізацію яких ми ініціювали перед обласною владою та державними структурами: проєкт «Курорт Шацьк», каналізування, будівництво доріг. Але не все залежить від нас. І ми реально оцінюємо, що сезону на Шацьких озерах – лише два місяці, що погано відображається і на вашому бізнесі, і на бажанні потенційних інвесторів працювати у нас та щось будувати. Але, попри все, маємо усі спільно працювати над тим, аби привабити туриста, що вигідно і базам, і місцевій громаді, яка отримує податки від того, що заробив за літній сезон бізнес», – зазначив Віктор Плейтух.

Наостанок Людмила Цевух також закликала підприємців працювати спільно з селищною радою та комунальним підприємством над впорядкуванням дороги.

«Ми проявили ініціативу та замовимо проєкт дороги, з бюджету громади оплатимо його виготовлення. Але реалізувати його власними силами не можемо, як би цього не хотіли. У Світязі завдяки співпраці області, бізнесу, нацпарку і державних структур вдалося зробити пляж та каналізування. Щось подібне маємо зробити і ми, маємо розвивати інфраструктуру, аби не втратити свого туриста», – зазначила керівниця громади.

Тож чи дослухаються до її слів власники баз відпочинку, чи підуть на співпрацю в питанні облаштування пляжів та будівництва дороги – побачимо вже наступного літа.

Віта ШЕПЕЛЯ

Коментар
20/04/2024 П'ятниця
19.04.2024