Депутати Луцькради – проти підвищення тарифів на енергоносії

07 Серпня 2021, 16:11
Тариф 515
Тариф

Депутати Луцької міської ради одноголосно підтримали звернення до Президента України, Кабінету Міністрів України та Верховної Ради України про недопущення підвищення цін на енергоносії, що веде до катастрофічного погіршення рівня життя громадян України.

Про це йшлося під час позачергової 16 сесії ради, 6 серпня, повідомляє пресслужба міськради.

Міський голова Ігор Поліщук наголосив, що НКРЕКП уже ухвалив рішення про можливість підвищити тарифи на електроенергію для населення на 60%.

Поліщук зазначив, що ще у травні цього року було засідання Ради національної безпеки та оборони, на якому зазначалося, що підвищення вартості електроенергії для побутових споживачів не буде або воно буде незначним. Але, насправді, це не відповідає дійсності. Електроенергія – це складова будь-якого тарифу. Зміни тарифів на електроенергію невідкладно призведуть до підняття тарифів на будь-які інші товари і послуги, розпочинаючи від ціни на хліб та закінчуючи тарифами на постачання води й тепла.

«Це вплине і на витрати з міського бюджету. Сьогодні вартість газу для населення становить 7400 за тисячу кубометрів, а для юридичних осіб, очевидно, буде уже 18 гривень за куб. Собівартість видобування газу від 3 до 4 гривень. Виникає питання куди йде різниця. Надзвичайно складна ситуація з бюджетом. Це неприємні подарунки, які влада готує українцям до 30 річниці незалежності», – наголосив Ігор Поліщук.

Крім того, міський голова зауважив: «Замість того, аби виділяти гроші на ремонти дворів та доріг, закладів бюджетної сфери, Луцька міська рада буде спрямовувати кошти на оплату енергоносіїв для комунальних установ. Сьогодні бюджети громад і бізнес добивають, зокрема, і цінами на газ».

Ігор Поліщук додав, що існує ризик того, що люди перестануть платити за комунальні послуги за новими тарифами і восени опалювальний сезон може зірватися. Тому запропонував депутатам підтримати пропозицію, звернутися до усіх міських рад, аби і вони ухвалили відповідне звернення.

Також свою позицію з цього питання висловили представники усіх депутатських фракцій у Луцькій міській раді.

 

***

ЗВЕРНЕННЯ

депутатів Луцької міської територіальної громади до Президента України, Кабінету Міністрів України та Верховної Ради України про недопущення підвищення цін на енергоносії, що веде до катастрофічного погіршення рівня життя громадян України

Обставини, в яких сьогодні опинились підприємства сфери теплопостачання, зокрема після припинення з 20.05.2021 дії Положення про ПСО, необхідність виконання домовленостей, передбачених Меморандумом від 9 лютого 2021 року між Кабінетом Міністрів України, НКРЕКП, ПАК «Нафтогаз України» і Асоціацією міст України та наявна значна заборгованість населення за спожиті комунальні послуги, у подальшому неминуче призведуть до збільшення збитків підприємств теплоенергетики, зокрема ДКП «Луцьктепло» та неспроможності оплати за спожитий природний газ в умовах дії ринку природного газу, матимуть наслідком погіршення якості комунальних послуг аж до припинення їх надання та масових невдоволень громадян України.

ДКП “Луцьктепло” отримало від ТОВ  «Нафтогаз  Трейдинг» примірний Договір постачання природного газу для виробництва теплової енергії, без прив’язки до категорії споживачів, умови якого повністю суперечать ринковим та відповідному дорученню Президента.

Примірний Договір на постачання природного газу, наданий ТОВ  «Нафтогаз  Трейдинг» (надалі-Договір), укладений з ДКП «Луцьктепло» на період з червня 2021 року по травень 2024 року не передбачає розмежування обсягів газу на виробництво теплової енергії та окремих цін на природний газ для виробництва теплової енергії за категоріями споживачів, що не узгоджується із порядком формування тарифів на послуги з постачання теплової енергії в частині забезпечення економічно обґрунтованого розподілу витрат.

Так, згідно Договору «Фіксований обсяг» («Обсяг І» - для населення) природного газу розраховується як середньоарифметичне значення обсягу фактичного використання природного газу за останні три роки для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню, при цьому у Договорі не зазначено, що цей обсяг по фіксованій ціні використовується лише для населення. Останні 3 роки вирізнялись незвично високими температурами в опалювальний період. У разі зниження середніх температур у плановому періоді підприємства теплокомуненерго для забезпечення встановленого температурного режиму в опалюваних приміщеннях вимушене докуповувати природний газ для потреб населення за ціною значно вищою.

Враховуючи, що договір не передбачає різних цін на природний газ для виробництва теплової енергії різним категоріям споживачів, не визначено яким чином, будучи природним монополістом, підприємство теплокомуненерго має проводити тарифну політику з тим, щоб не допустити зловживання своїм монопольним становищем.

Крім того, укладеним Договором передбачена ціна газу для «Обсяг 1» на виробництво теплової енергії на рівні 7583,89 грн за 1000 м3 (з ПДВ і транспортуванням), а не 7400 грн, як передбачено дорученням Президента, а також ціна природного газу «Обсягу 2» (для бюджету та інших споживачів) для виробництва теплової енергії на рівні 15 079,9 грн/м3 (з ПДВ і транспортуванням).

Враховуючи, що Договір не враховує розбивку споживачів теплової енергії за категоріями та з перших своїх пунктів свідомо передбачає 15 % дефіцит газу для населення за пільговою ціною. Реальна середньозважена ціна газу за Договором складатиме близько 10 000 грн за 1000 м3 (у разі застосування як середньозваженої ціни), що приведе до значного зростання вартості паливно-енергетичних ресурсів у порівнянні з врахованою у тарифі на 25-30 %, а ріст тарифів на теплову енергію становитиме від 20 до 40 % в залежності від структури споживачів за категоріями.

Окрім цього Договором передбачена передоплата вартості спожитого газу і відповідно штрафні санкції за порушення термінів її проведення, а також безакцептне списання банком коштів з рахунків підприємств у разі виникнення заборгованості за спожитий природний газ, для цього ДКП “Луцьктепло” повинно укласти відповідний договір з банком. Перераховані договірні вимоги ТОВ «Нафтогаз Трейдинг» є лише частиною від тих, які прописані у Договорі на постачання природного газу, і які не менше перелічених впливають на стабільну роботу ДКП “Луцьктепло” із забезпечення споживачів тепловою енергією.

Вважаємо, що такі вимоги є дискримінаційними, протиправними, антиринковими і направленими на дестабілізацію роботи теплопостачальних підприємств, та які знову призведуть до виникнення значних сум штрафних санкцій, джерела покриття яких немає, або припинення надання послуг через припинення постачання природного газу. Підприємство знову вимушено почне  працювати на оплату штрафних санкцій, замість оплати поточного споживання природного газу, і все це коштом споживачів теплової енергії.

Таким чином, вважаємо, що надісланий Договір постачання природного газу ТОВ «Нафтогаз Трейдінг» є таким що не відповідає державній політиці у сфері теплопостачання, яка базується, зокрема на взаємній відповідальності суб’єктів відносин у сфері теплопостачання за якісне постачання теплової енергії та своєчасну її оплату, забезпечення захисту прав та інтересів споживачів та таким, що не корелюється з вимогами доручення Президента України. Тому, ТОВ «Нафтогаз Трейдінг» необхідно привести умови Примірного договору у повну відповідність до умов доручення Президента України та врахувати усі пропозиції та зауваження, надані спільно Асоціацією «Укртеплокомуненерго» та Асоціацією міст України.

В Україні 17 років існував енергоринок, де електроенергія різної вартості: дешева атомна, гідро, дорога теплова, були з’єднані в один пул, і для населення відпускалася за середньою ціною. На сьогодні атомну електроенергію та природний газ власного видобутку викупляють посередницькі структури, а населенню пропонують сплачувати за природний газ та електроенергію за так званими “ринковими” цінами на імпортований газ та електроенергію дорогої генерації.

На превеликий жаль, ми є свідками маніпулювання балансом у масштабах країни. Міненерго затверджує енергетичний баланс на початку року, який практично ніхто не виконує, і досить часто блоки ТЕЦ (ТЕС), і більше того −, блоки атомних станцій − зупиняються та виводяться в "аварійні ремонти", коли в країні в наявності дефіцит електроенергії і необхідна підтримка енергосистеми.

І це все відбувається під час пікового споживання, коли країна стикається з недостатньою кількістю вугілля та закриває кордони із сусідніми країнами, чим ще додатково посилює дефіцит електроенергії, від чого ціни суттєво зростають, а споживачі-виробники яскраво відчувають, що таке "ринкова ціна".

Зростання цін на електричну енергію на ринку призводить до зростання витрат суб'єктів господарювання (виробників товарів і послуг) та призводить до подорожчання товарів та послуг для кінцевого споживача, зокрема населення. У структурі собівартості та послуг питома вага електроенергії становить від 3-5 % до 10-15 %, як для прикладу у сфері централізованого водопостачання та водовідведення.

Центральна влада, жодним чином не докладає зусиль для забезпечення населення адекватним рівнем цін на природний газ та електричну енергію, в тому числі для послуг з теплопостачання, гарячого водопостачання.

Уряд фактично в черговий раз намагається залізти в кишені звичайних громадян, які уже за рівнем доходів позбавлені можливості вчасно і в повному обсязі сплачувати за комунальні послуги. Витрати на комунальні послуги для більшості громадян України займають перше місце за витратами, особливо в опалювальний період.

Ми, депутати Луцької міської ради, представляючи мешканців нашої територіальної громади, висловлюємо рішучий протест проти такої тарифної війни проти власного народу та вимагаємо:

- забезпечення підприємств сфери теплопостачання паливно-енергетичними ресурсами за адекватними стабільними цінами та відповідними тарифами на комунальні послуги;

- внесення змін у Закон України «Про теплопостачання», в частині заборони відключення об’єктів теплокомуненерго від енергопостачання в опалювальному періоді;

- прийняття змін до Порядку формування тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, послуги з постачання теплової енергії і постачання гарячої води, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року № 869, щодо вирішення питання врахування у тарифах на постачання теплової енергії вартості газу для різних категорій споживачів, яка утворилась при підписанні запропонованого “ТОВ Нафтогаз Трейдинг” Договору;

- здійснення Міністерством юстиції посиленого контролю, за дотриманням державними виконавцями вимог Закону України «Про виконавче провадження», при примусовому виконанні рішень про стягнення боргу на користь теплопостачальних організацій. Зокрема, щодо строків та повноти вжитих заходів примусового виконання спрямованих на повне фактичне виконання виконавчих документів. З метою здійснення, вказаного контролю, пропонуємо створити робочі групи з координації, моніторингу та контролю за станом виконання рішень про стягнення боргу на користь теплопостачальних організацій;

- негайне розроблення Методики визначення різниці в тарифах, що утворилась після 01.01.2016 року та врахування у державному бюджеті коштів на погашення такої різниці в тарифах та забезпечення її фінансування;

- реструктуризація заборгованості підприємств теплокомуненерго за спожитий природний газ в період з 2016 року по 01 травня 2021 року, шляхом розстрочення її на 5 – 7 років, компенсація різниці в тарифах, списання штрафних санкцій відповідно до прийнятого Закону України від 14.07.2021 “Про заходи, спрямовані на подолання кризових явищ та забезпечення фінансової стабільності на ринку природного газу” (законопроєкт реєстраційний № 3508-д);

- встановити пільгову фіксовану ціну (тариф) на електричну енергію для побутових споживачів в залежності від об’єму споживання, а саме для побутових споживачів, що споживають електричну енергію в обсягах до 100 кВт·год на місяць, а також для окремих пільгових категорій громадян (багатодітних, прийомних сімей та будинків сімейного типу);

- внесення змін до законодавчо-правових актів в частині обмеження розміру штрафних санкцій до 0,01% (аналогічно із Законом України «Про житлово-комунальні послуги»), які застосовуються постачальниками енергоносіїв до надавачів комунальних послуг. (Оскільки, підприємства теплокомуненерго не мають законодавчих важелів стягувати зі своїх споживачів штрафні санкції у розмірах, що співвідносяться зі штрафними санкціями постачальників енергоносіїв (природний газ, електрична енергія, тощо), що застосовуються до підприємств теплової енергетики. Зазначені обставини призводять до надмірних грошових втрат підприємства, які в умовах чинного законодавства не компенсуються нарахуваннями пені на споживачів послуг. Також наразі діє Постанова Кабінету Міністрів України № 530-IX від 17.03.2020 року, якою заборонено нарахування та стягнення неустойки  (штрафів, пені) за несвоєчасне здійснення платежів за житлово-комунальні послуги);

- вивести підприємства теплокомуненерго в окрему категорію споживачів газу, враховуючи специфіку їх роботи, та забезпечити їм постачання природного газу, для виробництва теплової енергії населенню, власного видобутку за ціною собівартості видобутку плюс, визначений Кабінетом Міністрів України,  відсоток прибутку, але не вище 4000 грн за 1000 м3 без ПДВ. Це дозволить значно знизити вартість теплової енергії і забезпечити з боку теплокомуненерго максимальну оплату спожитого природного газу.

Разом з багатотисячною громадою усвідомлюємо, що лише чітка та термінова реалізація зазначених заходів дозволить проводити державну політику з питань тарифоутворення в інтересах народу України та сприятиме підвищенню якості життя людей.

Коментар
20/04/2024 Субота
20.04.2024
19.04.2024