Чому в Україні подорожчали яйця

На українському ринку працює близько десятка виробників яєць, проте левова частина приходиться на двох гравців. Найбільший з них – «Авангард», який входить в агрохолдинг «Укрлендфармінг» Олега Бахматюка, і представлений брендом «Квочка».
Другий за обсягами виробництва яєць – ТОВ «Ясенсвіт», яка реалізує продукцію під однойменною маркою та є частиною групи компаній Ovostar Union. Про це йдеться в статті «Економічної правди».
Як розповідають ритейлери, декілька тижнів тому постачальники яєць почали стрімко підвищувати гуртові ціни на цю продукцію – на понад 60%. Як наслідок, мережі були змушені підвищити й цінники. Таким чином ціна десятка яєць у магазинах з 32 гривень наприкінці серпня зросла до 70 гривень на початок жовтня.
У Міністерстві агрополітики пояснюють, що на зростання вартості яєць передусім вплинуло скорочення пропозиції продукції через повномасштабну війну.
Читайте також: В Україні втратили 20% промислового виробництва яєць через війну
Крім прямих наслідків російської агресії на вартість яєць вплинули наступні фактори.
Перший – сезонність. Влітку виробництво яєць з боку домогосподарств традиційно зростає, тож зі збільшенням пропозиції ціни на них падають. Восени – навпаки – зростають.
Другий фактор – економічні проблеми. Через війну суттєво зросла вартість виробництва, внаслідок чого підприємства були змушені позапланово позбуватись поголів’я курей-несучок та почали пропускати посадки птиці. Також частково призупинили інкубацію яйця для отримання молодняку птиці.
Третій – дороге виробництво. Після деблокади портів ціни на зернові на внутрішньому ринку зросли, а вони формують вартість комбікорму, на яку припадає 65-70% собівартості яйця. До зростання виробничих витрат доклалося коригування офіційного курсу гривні.
Четвертий фактор – логістика. Подорожчання енергоносіїв для промислових споживачів збільшили вартість логістичних витрат.
Проте, за словами директора Союзу птахівників України Сергія Карпенка, з червня ситуація з оновленням поголів’я курей значно покращилась, виробники на деокупованих територіях почали відновлювати виробництво, а на інших територіях – збільшувати посадки.