Знайшли помилку? Виділіть частину тексту і натисніть CTRL + Enter
БІЗНЕС.РАЙОН
Шахта №1 «Нововолинська»
Шахта №1 «Нововолинська»

Докопалися, Або коротко про стан справ у вугільній промисловості Волині. ОГЛЯД

15:00 15.07.2018
1032

Літо-2018 для волинських гірників вдалося гарячим. Вони були змушені влаштувати потужний страйк, щоб отримати зарплату за декілька місяців. Так «гарячкувати» шахтарям доводиться з періодичністю щонайменше раз на квартал. Адже затримки заробітних плат стали прикрою традицією. У чому ж справа?

Читайте також: В Україні діє найвища ціна на вугілля, а Нововолинські шахтарі сидять без зарплати

В Україні шахти є офіційно збитковими підприємствами, тому держава дотує вугільну галузь, забезпечуючи мінімум – оплату праці. Про її безпеку уже не йдеться, адже це мусять бути величезні інвестиції. Тим часом обладнання зношується, розпочаті лави закінчуються, а отже, обсяги видобутого вугілля знижуються. І виходить замкнуте коло: ярма беззбитковості не позбутися без технічного переоснащення копалень. Саме такої політики вимагають гірники від держави на акціях протесту у Києві.

У цьому матеріалі ми не будемо розглядати причин такого стану галузі, а поки тільки зафіксуємо, який стан справ є на сьогодні.

ШАХТАРСЬКЕ МИНУЛЕ І ЙОГО ТУМАННЕ МАЙБУТНЄ

Нововолинські шахти беруть початок у 50-х ХХ століття, коли стали розробляти поклади кам’яного вугілля у Львівсько-Волинському вугільному басейні. Тоді запрацювали 8 вугледобувних шахт, а саме:

  • 1954 – шахти №1, №2 та №3 «Нововолинські»
  • 1956 – шахти №4 та №6 «Нововолинські»
  • 1957 – шахта №7 «Нововолинська»
  • 1959 – шахти №5 та №8 «Нововолинські»

Наразі ці шахти, за винятком шахти №1 «Нововолинська», яка знаходиться у стадії підготовки до ліквідації, відпрацювали свої запаси вугілля та були ліквідовані.


Заборгованість заробітної плати на шахті №1 станом на 9 липня становить 75,8 тисяч гривень.

У 1963 році було введено в експлуатацію шахту №9 «Нововолинська», а у 1993 році шахту «Бужанська» (як ділянка шахти №2 «Нововолинська»), які є діючими та входять у структуру Державного підприємства «Волиньвугілля» у статусі відокремлених підрозділів.

Окрім двох вугледобувних шахт до складу ДП «Волиньвугілля» входять ВП «Волиньвантажтранс» та ВП «Санаторій «Шахтар».

Волинські шахти видобуваються вугілля марки ДГ, основними споживачами якого є теплові електростанції – Бурштинська, Добротвірська, Калушська.

Останніми роками на ДП «Волиньвугілля» спостерігається зменшення обсягів видобутку вугілля. Так, протягом 2016 року на діючих шахтах ДП «Волиньвугілля» видобули 185,4 тис. тонн вугілля, а у 2017 році – 101,4 тисячі тонн.

Зарплатний борг на шахтах «Волиньвугілля» станом на середину липня борг склав 480 тисяч гривень.

Читайте також: Нововолинська шахта №9 зупинила роботу

Уряд у березні 2015 року визнав, що ДП «Волиньвугілля» має стратегічне значення для економіки і безпеки України (Постанова КМУ №83 від 4.03.2015).

55-РІЧНА «ДЕВ’ЯТКА» ІДЕ ПІД НІЖ?

Шахта №9 «Нововолинська» має проектну потужність 450 тисяч тонн вугілля на рік. У 2017-му 632 працівники видобули 52,5 тисячі тонн (це при плані 110 400 тонн). Продавали вугілля по 1552,3 грн/т при собівартості 2431,9 гривні за тонну.

У 2015 році шахту №9 «Нововолинська» включили до переліку збиткових вугледобувних підприємств, які ліквідуються і Міненергетики видало наказ від 21 серпня 2015 року №550 Про створення ДП «Шахта №9 «Нововолинська» шляхом виділу».

Та колектив шахти №9 «Нововолинська» вимагає припинити реорганізацію підприємства, оскільки вбачає у таких діях загрозу його знищення.


«ЗОЛОТЕ» ВУГІЛЛЯ «БУЖАНКИ»

Шахта «Бужанка» перебуває в експлуатації всього 25 років. Кількість працівників дещо зменшилася. Зараз на «Бужанці» працює 777 осіб, проти 811 у 2017-му.

Проектна потужність «Бужанки» становить 300 тисяч тонн вугілля на рік. Але фактично у 2017 році видобули майже 49 тисяч тонн (при плані 152,6 тисяч тонн). Торік вугілля оптом продавали в середньому по 1237 гривень за тонну при собівартості тонни 3920,2 гривень за тонну. Цьогоріч справи очікуються ще гірше. Вугілля у першому кварталі 2018 року продавали по 2064,9 гривень, а собівартість 9502,8 гривень за тонну.

Шалена збитковість копальні стала однією з причин її включення до переліку об’єктів, які підлягають приватизації. Відповідне рішення прийняло Регіональне відділення Фонду державного майна України по Волинській області 24 квітня 2018 року.

СПРОБА №10 АБО КОМУ ТРЕБА ШАХТУ-ДОВГОБУД

Майже 30 років будують надію волинських гірників шахту №10 «Нововолинська». Вона має бути утричі потужнішою, ніж діючі копальні – 900 тисяч тонн вугілля на рік (дві черги проектною потужністю по 450 тисяч тонн кожна).

Гірничі роботи та обслуговування загально шахтних комплексів здійснює ДП «Передпускова дирекція шахти №10 «Нововолинська». По цьому підприємству ситуація із зарплатами найгірша: не виплачено 5,2 мільйона гривень (станом на 9 липня).

Читайте також: Нововолинські гірники оголосили страйк під землею, поки їм не погасять зарплатні борги

Якби «десятку» таки запустили в експлуатацію, то економіка Волині відчула б позитивні зміни, адже збільшаться не тільки обсяги видобування вугілля, а й кількість робочих місць.


Будівельна готовність шахти становить 88%. Однак, довгобуд не можуть завершити, бо немає держбюджет не забезпечує фінансування у достатньому обсязі.

Загальна кошторисна вартість будівництва в поточних цінах станом на 1 січня 2015 року, становить 4,5 мільярда, у тому числі кошторисна вартість будівництва першої черги – 2,8 мільярда гривень, другої черги – 1,7 мільярда гривень.

У 2017 році уряд виділив на цей довгобуд 150 мільйонів гривень. Станом на 1 січня 2018 року виконали робіт на 1, 5 мільярда гривень, у тому числі на будівництво першої черги – 1, 45 млрд. грн, другої черги – на 69 мільйонів гривень.

У держбюджеті-2018 передбачено виділення 10 мільйонів гривень на будівництво шахти №10 «Нововолинська», з яких станом на 10 квітня 2018 року надійшло 5,9 мільйона гривень.

Читайте також: Для шахти №10 «Нововолинська» обіцяють виділити 100 мільйонів гривень

Підлягає фінансуванню до кінця будівництва майже 3 мільярди гривень, у тому числі на будівництво першої черги – 1,3 млрд гривень, другої черги 1, 6 млрд гривень.

Можливо саме тому 25 квітня цього року прийняли рішення про приватизацію і цього об’єкта.

Наталка ПАХАЙЧУК

Фото Андрія МЕДИНИ

Коментарі

Волинянка

19:03 15.07.2018

Молодці!

17 серпня
Сьогодні
Вчора
15.08.2018
Топ оголошення
  • Продам
  • Куплю
  • Здам
  • Обміняю
Підписатися на наші новини
*ви у будь-який момент зможете відписатися від наших новин