Газова політика: ціни та проблеми підприємств теплокомуненерго. Чи готова Волинь до осені?

25 Липня 2018, 12:52
Чи готова Волинь до осені? 2217
Чи готова Волинь до осені?

До опалювального сезону залишається небагато часу - менше трьох місяців, а про «газовий колапс» говорять у багатьох регіонах.  

Збільшення ціни на газ - теж одна з головних тем у медіа. Про цінову політику на газовому ринку та готовність волинських підприємств теплокомуненергетики (далі - ТКЕ) до опалювального сезону ми вирішили поспілкуватись із представником газорозподільної компанії в області, директором комерційним ПАТ «Волиньгаз» Андрієм Карпомизом.

Газ - вартісний природний ресурс. Тож, Андрію Івановичу, розпочнемо з найважливішого питання, яке, певне, турбує чи не всіх  українців, - як формуються ціни на газ?

Цінову газову політику регулює держава. Ціна газу для комерційних споживачів формується на ринку, виходячи з попиту-пропозиції. Але для побутових споживачів і релігійних організацій її регулює держава. Державне регулювання роздрібної ціни газу для населення, підприємств ТКЕ і релігійних організацій включає в себе два елементи. Перший - ціна газу як товару, що складається з вартості газу і вартості послуг з його постачання (включає витрати на ведення договорів, підготовку та оформлення рахунків за газ, облік, претензійна робота, організація клієнтських сервісів). Усі складові ціни газу як товару встановлює Кабінет Міністрів України у відповідній постанові. Вони обов'язкові для виконання всіма компаніями, на які відповідно до Закону, покладені зобов'язання постачальників газу зі спеціальними зобов'язаннями. Такими постачальниками є державні компанії НАК «Нафтогаз України», «Укргазвидобування» і  приватні постачальники природного газу. На Волині  ці функції виконує ТОВ «Волиньгаз Збут».

Другий елемент держрегулювання роздрібної ціни - це фіксована вартість доставки газу, коли тарифи на розподіл газу і його транспортування по газопроводах встановлює держрегулятор - Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП).


 

Чи здорожчає блакитне паливо найближчим часом?

Уже багато років мова йде про впровадження «плати за послуги з обслуговування мереж та доставку газу», тобто розділення ціни на газ як товару та ціни за послуги його транспортування. Фактично, це обов’язкова умова для України відповідно до укладеного Меморандуму про співпрацю з Міжнародним валютним фондом. Коли будуть ринкові ціни на газ в  Україні - вирішує українська влада, а не газорозподільні компанії.

На сьогодні ціна на природний газ для потреб побутових споживачів затверджена Постановою Кабміну із 1 квітня 2017 року та становить 6957,90 грн. за 1 тис. м куб. з ПДВ. З 1 червня цього року набула чинності вже нова Постанова КМУ №415, яка подовжує «Положення про покладання спеціальних обов'язків на суб'єктів ринку природного газу для забезпечення громадських інтересів у процесі функціонування ринку природного газу» до 1 серпня 2018 року. Таким чином, уряд відтермінував підвищення тарифів на газ. Відповідно, ціна на газ для населення в розмірі 6 грн. 96 коп. за 1 м куб. поки залишається незмінною до 1 серпня цього року.

Фактично для промислових споживачів на відкритому ринку газ коштує 9-10 грн за кубометр, прості українці купують це саме блакитне паливо за 6,9 грн. Поки в державі ринок газу фактично розділився на дві частини: за одними правилами живуть промислові, за іншими - побутові споживачі. Зараз споживачі купують блакитне паливо у державного "Нафтогазу" за встановленим урядом тарифом. На Волині природний газ використовує 245 тисяч домогосподарств, тисячі підприємств різної форми власності. Наша область газифікована вже на понад 60%.


 

Проблеми вже є в іншої категорії споживачів газу - підприємств комунальної теплоенергетики. Відомо, що деякі великі міста в Україні без гарячої води і під зривом новий опалювальний сезон. Можете проаналізувати чому?

Ми теж аналізуємо цю ситуацію. І споживачі, і керівники органів місцевого самоврядування повинні розуміти її причини. Всі ми знаємо, що без тепла та гарячого водопостачання неможлива нормальна та повноцінна життєдіяльність сучасного міста та всіх населених пунктів. Останні два роки ситуацію із забезпеченням природним газом підприємств комунальної теплової енергетики в Україні штучно ускладнюють, а борги збільшують. У багатьох населених пунктах нема гарячої води, зокрема, в Києві, є перебої в Харкові та Кривому Розі.

 Забезпечення газом підприємств ТКЕ ускладнене внаслідок штучного завищення суми його вартості. Джерело походження проблеми  -  дії  ПАТ «НАК «Нафтогаз України», державної компанії, що в опалювальний період другий рік поспіль ухиляється від виконання зобов’язань щодо постачання газу підприємствам теплокомуненерго.

Чого варто очікувати волинянам? Яка ситуація в нашій області з підприємствами, що забезпечують теплопостачання населення?

На Волині завдяки злагодженій роботі газовиків і влади такої проблеми нема - всі підприємства теплокомуненергетики працюють у звичному режимі. Щотижня відбуваються засідання Антикризового штабу за участю всіх керівників теплопостачальних підприємств, керівників міст, а також представників обласної адміністрації. Там обговорюємо та вирішуємо проблемні питання, пов’язані з роботою підприємств комунальної теплоенергетики: оплата за газ, необхідні обсяги природного газу для опалювального сезону, надання централізованого гарячого водопостачання та інше. В області є декілька  теплопостачальних підприємств, із них - за обсягами споживання природного газу чотири великих - «Луцьктепло», «Ковельтепло», «Нововолинськтеплокомуненерго» та «Володимир – Волинськтеплокомуненерго», а також дахові котельні та невеличкі котельні, які подають гарячу воду і тепло переважно до одного багатоповерхового будинку.  «Ковельтепло» і «Нововолинськтепло» мають незначну заборгованість за розподіл газу, але з цими підприємствами ПАТ “Волиньгаз” уклало відповідні угоди на погашення боргу до початку опалювального сезону. Вони згідно з планом виконують всі умови.

Чому з’явився такий«газовий колапс»?

Кризу в галузі теплопостачання спричинили дії Національної акціонерної компанії «Нафтогаз Україна» - державна компанія вже другий поспіль опалювальний період ухиляється від постачання газу підприємствам теплокомуненергетики. Фактично відбувається саботаж доручення Кабінету Міністрів України, який поклав на НАК «Нафтогаз України» спеціальні обов’язки - постачання газу для ТКЕ за соціальною ціною обсягів, видобутого в Україні газу. Небезпека в тому, що тарифи на тепло та гарячу воду для населення сформовані на основі соціальної ціни на такий газ (5 930 грн за тис куб.м. без податку на додану вартість).

НАК «Нафтогаз України» за допомогою своєї дочірньої компанії «Укртрансгаз», а вона, до речі, повинна бути незалежним оператором газотранспортної системи України,  створила схему, що дозволяє реалізовувати газ підприємствам ТКЕ за вдвічі завищеними цінами. Для впровадження такої схеми Національна акціонерна компанія, на підставі укладених договорів постачання газу, посилаючись на борги тепловиків за газ, систематично відмовляє їм у підписанні актів приймання-передачі газу за соціальною ціною. Відсутність таких актів, на думку «Нафтогаз України», є формальною підставою для визнання цього газу несанкціоновано спожитим. Його вартість у такому випадку, згідно з правилами Кодексу газотранспортної системи, визначається із застосуванням коефіцієнта, який збільшує ціну природного газу вдвічі. Це так званий  небаланс з накладенням штрафних санкцій.


 

Головне завдання газорозподільної компанії - транспортування газу всім категоріям споживачів, але якщо ціну завищують для ТКЕ, тоді де беруть гроші для оплати за послугу?

Для того, щоб міста та інші населені пункти отримували тепло та гарячу воду, газорозподільні компанії продовжують транспортувати природний газ комунальним  котельням. Згадані обсяги газу при відсутності підписаних ПАТ «НАК «Нафтогаз України» актів приймання-передачі, оператор газотранспортної системи України  оформлює як «небаланси» - несанкціонований відбір газу із системи. Врегулювання «небалансів» має принести групі «Нафтогаз», а це НАК «Нафтогаз України», «Укртрансгаз» та «Укргазвидобування», удвічі вищий дохід, ніж поставки газу, згідно з затвердженою Урядом моделлю. «Укртрансгаз» уже виставляє рахунки за балансування, в яких вартість газу сягає 13 000 грн за тис куб. м.

За такою схемою «Укртрансгаз» створив упродовж двох опалювальних періодів штучні  борги в розмірі 25,5 млрд грн., задекларовані як послуги балансування, надані Операторам ГРМ (авт.газорозподільним компаніям).

Автори штучних «небалансів» розраховують на те, що газорозподільні підприємства переведуть ці борги на виробників тепла. Адже така операція, згідно з Кодексом газотранспортної системи України, дозволяє ще більше «накрутити» вартість газу – для тепловиків він буде втричі дорожчий за соціальну ціну, затверджену Урядом.


 

Наведіть приклади, до яких наслідків призвело так зване “штучне завищення” ціни на газ для підприємств теплокомуненергетики? В яких регіонах України?

Проаналізую на прикладі Києва та східних областей. Ми ж з Вами розуміємо, що гра в штучне здорожчання газу – це шлях у прірву. Така ланцюгова реакція може призвести до судових процесів, а надалі – масових банкрутств комунальних теплових підприємств. Аналогічна ситуація була в Харківській і Дніпропетровській областях -  комунальні підприємства збанкрутіли, залишивши без тепла сотні багатоповерхівок. Для підтримки їх мешканців місцева влада була змушена шукати кошти на нову систему опалення. Наразі, загострюється ситуація в Києві, бо НАК «Нафтогаз України» нарахував тепловикам борги за газ - 1,2 млрд грн штрафних санкцій, що становить майже 50% від безпосереднього боргу. Київська міська влада вже почала публічний спротив штучним боргам, які створює НАК «Нафтогаз України» разом із «Укртрансгазом».

Якою зараз є позиція НАК «Нафтогаз України» щодо газорозподільних компаній, ПАТ «Волиньгазу» зокрема?

Газорозподільні компанії разом із підприємствами ТКЕ знаходяться в одному човні. Наші підприємства не мають джерел для покриття штучно створених боргів, адже такі видатки не передбачені ані тарифами на розподіл природного газу газорозподільних компаній, ані тарифами на тепло та гарячу воду тепловиків. НАК «Нафтогаз України» вже погрожує консервацією частини своїх газорозподільних систем, наслідком чого буде відключення від газопостачання 129 населених пунктів у 16 областях. Про що НАК “Нафтогаз України” повідомила нещодавно.

До яких дій вдаватимуться газорозподільні компанії задля уникнення цього «газового колапсу»? Чи готова Волинь до опалювального сезону?

Облгази, в яких є  питання з «небалансами», стукають, так би мовити, «в усі двері», в першу чергу звертаються до органів місцевої влади з проханням долучитись до вирішення проблеми штучних боргів, яка створена НАК «Нафтогаз України». Газові компанії сподіваються, що їх таки почують і проблему із необгрунтованим завищенням вартості газу для комунальних підприємств вдасться вирішити вже найближчим часом.  

На Волині всі питання, пов’язані з підготовкою до опалювального сезону, вирішуємо оперативно. Співпраця між органами місцевого самоврядування, підприємствами теплокомуненерго і газовиками багаторічна та ефективна. Якщо й надалі працюватимемо в такому режимі і споживачі вчасно розраховуватимуться за спожитий природний газ, одержимо планові ліміти газу від НАК “Нафтогаз України” тоді й опалювальний сезон на Волині, як і в попередні роки, розпочнемо вчасно.

Проблема виділення лімітів залежить від платежів за газ. Колись луцьким підприємствам не виділяли лімітів, тоді була проблема з тиском газу в трубах. Зараз все в нормі.  Кажуть у народі: “Готуй сани влітку, а воза взимку”  - так і ми заздалегідь планово готуємось до зими. Хочемо, щоб у домівках волинян завдяки блакитному вогнику було тепло, адже 85% наших споживачів - населення. Наша компанія працює для людей, створює для них затишок і комфорт.

Коментар
26/04/2024 П'ятниця
26.04.2024
25.04.2024