Митарства бляхарів на Волинській митниці, або Все про гроші з імпортних авто
Парламент дав «євробляхарам» три місяці на «акційне» розмитнення машин, на якому заробили всі: і брокери, і митники, і сервісні центри МВС. Та найбільше перепало Пенсійному фонду, якому лише Волинська митниця перерахувала 962 мільйони гривень.
Через митні пункти пропуску «Ягодин» і «Устилуг» за час дії 50-відсоткої пільгової акцизної ставки заїхало 33 тисячі «євроблях» на 2 мільярди гривень. Всього в Україні з 22 листопада 2018 року по 22 лютого 2019 року розмитнили 218 тисяч авто на 13,5 мільярдів гривень. Таким чином волинські митники опинилися на другому місці серед українських колег.
Про тонкощі гарячого періоду для «бляхарів» розповідала заступниця керівника Волинської митниці ДФС України Тетяна Кравець.
МІЛЬЯРДИ ГРИВЕНЬ ВІД РОЗМИТНЕННЯ
Пільгове розмитнення «євроблях», або як сказано у Законі «випуск у вільний оббіг транспортних засобів особистого користування» вже на старті, тобто у грудні 2018 року, приніс із Волинської митниці до держбюджету понад мільярд гривень.
А про ефект в масштабах держави навіть похвалився Президент України Петро Порошенко у своєму Твітері:
«Усього через механізми пільгового розмитнення надійшло 13,6 мільярда гривень. Зокрема, майже 6 мільярдів по програмі старих автомобілів, і ми ці гроші можемо використати на підтримку пенсіонерів».
Через руки волинських митників у пільговий період пройшло 33 тисячі автомобілів на іноземній реєстрації. З них 17 тисяч ввезли в Україну для митного оформлення, а ще 15 тисяч – це машини, що вже перебували на території нашої держави та мали можливість без виїзду оформити «євробляхи».
«Якщо на початку за зміну ми оформляли 400-500 авто, то згодом встигали понад тисячу. Це велике досягнення. Адже через наші пункти пропуску проїхало 44 відсотки жителів з інших областей саме завдяки комфортним умовам, які створила Волинська митниця», – підкреслила Тетяна Кравець.
Українці, які сподіваються на ще більше зниження акцизної ставки розмитнення, можуть їздити на «євробляхах» до 25 травня. З цього дня полісмени матимуть право зупиняти авто на іноземній реєстрації та перевіряти законність перебування транспортного засобу в Україні. За порушення митних правил ввезення машини стягуватимуть штраф від 17 до 170 тисяч гривень.
Почекати з розмитненням вирішила і частина представників громадської організації «АВТО ЄВРО СИЛА». Активісти розраховують, що народні депутати таки приймуть зміни у Митному кодексі. Зокрема, пропонують вилучили з підрахунку вік машини або зовсім скасувати акциз, який покликаний захищати вітчизняного виробника.
«У перший місяць ми не до кінця розуміли, за якою системою обчислюватимуть оформлення машин. Не скажу, що Волинська митниця з чимось не справилася. Думаю, приблизно третина нашого осередку скористалася можливістю розмитнити свої авто за пільговою акцизною ставкою, решта – ні», – розповів керівник Волинського осередку цієї ГО Рустам Елмурадов, який сам ще чекає вигідніших умов.
Голова громадської ради при ГУ ДФС в області Володимир Цибульський зауважив, що досить непогано організували роботу:
«Найбільша проблема була в тому, що на початках самі власники «євроблях» ще очікували і з запізненням взагалі розпочався цей процес. І тому останні півтора місяця, перед 22 лютого, створювалися черги, що заважало імпортерам та експортерам розмитнювати інші товари».
Начальник Луцького територіального сервісного центру МВС Сергій Томчук розповів, що вони вже працюють у звичному режимі – з вівторка по суботу. Всі авто, які були розмитнені на митниці, зареєстрували.
«На Волині є чотири сервісні центри, в яких із 22 листопада по нині зареєстрували 16 тисяч авто, з них 65 відсотків – у нашому центрі. Це в п’ять разів більше, ніж ми до цього оформляли. Завдяки додатковим працівникам, роботі з понеділка по суботу включно, ми справилися з навантаженням», – прокоментував Сергій Томчук.
ХТО І ЯК ВИРАХОВУВАВ ВАРТІСТЬ ЛЕГАЛІЗАЦІЇ «ЄВРОБЛЯХ»
«Бляхарі» під час оформлення часто нарікали на завищення сум за розмитнення, але змушені були їх сплачувати. Річ у тім, що люди розраховували на ідею голови Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики Ніни Южаніної. Посадовиця пропонувала тариф розмитнення обчислювати за вартістю авто. Для її підтвердження достатньо було б офіційного платежу в Європі.
Та на практиці вийшло інакше. Митники оцінювали ринкову вартість машини.
«Люди змушені були платити за оформлення набагато дорожче, ніж розраховували», – розповів голова громадської організації «Автомайдан Волинь» Сергій Поха.
Однак, митники вважають, що говорити про масове некоректне визначення митної вартості авто немає підстав. Наприклад, за минулий рік на Волинську митницю надійшло 102 запити з Литви про те, чи завершений експорт литовських авто. Мова йде про ті транспортні засоби, фактурна вартість яких була недостовірною.
«Митний орган має право пересвідчитися в достовірності вказаних даних. Для товарознавчої експертизи ми використовували два ресурси: каталоги для американського та європейського ринків. Ця методика діє з 2005 року. Надаються документи, порівнюються фактурна вартість транспортного засобу та середня ціна на автомобіль із бази даних», – пояснила Тетяна Кравець.
Багато нарікань серед «євробляхерів» було на електронний каталог «Schwacke», але тільки два десятки оскаржили в суді митну вартість транспортних засобів. За інформацією посадовиці, остаточних рішень поки що немає.
Заступниця керівника Волинської митниці ДФС підкреслила, що завдяки чітко спланованій роботі вдалося мінімізувати людський фактор:
«Створили інформаційну базу, завдяки якій при перетині кордону VIN-код машини потрапляє у моніторинговий центр. Ці дані – надійна й однозначна ідентифікація автомобіля, які не піддаються фальсифікації».
Щоб уникнути зловживань, декларації «євробляхерів» обробляли фахівці з усієї України. Імпортери не знали, працівник якої митниці обчислює вартість легалізації машин. Тобто, до волинського митника не могла потрапити автівка земляка.
Читайте також: Оксамитова завіса: чому кордон має стати пріоритетом українсько-польських відносин
ПАСТКИ НА МИТНИЦІ
Українцям, які підібрали собі омріяні авто у країнах Прибалтики, простіше було б в’їжджати в Україну через Білорусь. Але там вимагається внесення застави на розмитнення. Тому ажіотаж був на польсько-українських кордонах.
«Шалене навантаження спричинило черги на кордоні, особливо на «Ягодині», де оформили понад 2300 авто за пільговий період. Порівняйте, на Волині на 240 кілометрів тільки два пункти пропуску – «Ягодин» та «Устилуг». А в сусідній Львівській області, з протяжністю 270 кілометрів, – аж шість», – пояснила Тетяна Кравець.
До речі, заробітчанам при в’їзді в Україну на «євробляхах» достатньо мати лише відповідну відмітку в паспорті від консульства.
«Серед документів, які легалізують перебування за кордоном, вони мають Карту побуту. Та для митниці важливим є паспорт. Якщо українці постійно працюють у Польщі чи іншій країні, вони повинні стати на консульський облік й таким чином отримати відповідну відмітку в паспорті», – коментує Тетяна Кравець.
Згідно з Митним кодексом вони мають можливість протягом року на 60 днів ввезти в Україну авто на іноземній реєстрації. Перший день відраховують із моменту перетину кордону.
«Ми дуже боялися, що система не витримає навантаження. Тому замінили сервер. На підрозділ «Луцьк», де оформили 65 відсотків «євроблях», виділили додаткові комп’ютери та розширили штат на шестеро фахівців. На Волинську митницю додали 10 працівників: шість – із Луганської області, чотири – з Донецької. Усім скоротили відпустки та оптимізували час роботи на вихідних», – поділилася посадовиця.
За її словами, всі зі страхом чекали 22 лютого – останній день пільгового розмитнення, адже не знали, яка кількість авто ще прибуде на оформлення. Та побоювання були марні: 233 машини встигли без проблем легалізувати.
«Якщо будуть якісь законодавчі зміни з приводу розмитнення «євроблях» і знову почнеться ажіотаж, ми готові працювати день у день. Наше програмне забезпечення швидко пере налаштовується», – додала Тетяна Кравець.
«ЯГОДИН» З «ДОРОГУСЬКОМ» СПОЛУЧАТИМЕ ЩЕ ОДИН МІСТ
Проблема Волинської митниці – водна перепона – річка Західний Буг, яка суттєво утруднює розширення пункту пропуску «Ягодин». Щоб збудувати ще один міст, потрібні великі кошти.
Заступниця керівника Волинської митниці ДФС України Тетяна Кравець розповіла, що до 2024 року через Буг на польсько-українському кордоні таки планують збудувати міст. Він буде призначений виключно для пасажирських перевезень і суттєво допоможе зменшити черги на обох митницях.
На розбудову нового пункту пропуску через польсько-український кордон, із урахуванням спорудження мосту, потрібні великі кошти. Для його повноцінного функціонування важлива відповідність інфраструктури з обох боків. У зв’язку з цим Люблінське воєводство запланувало до 2024 року розбудову та реконструкцію траси за напрямком Варшава–Дорогуськ. Також на ділянку від Хелма до Дорогуська спрямують 225 мільйонів євро грантових коштів. Загалом поляки хочуть збільшити ділянку свого пункту пропуску майже на 40 гектарів. Зараз площа пункту пропуску Дорогуськ становить 16,2 гектара, а пункту пропуску Ягодин – 7,6.
«Зараз тривають роботи спільно з Волинською митницею і Луцьким прикордонним загоном щодо розширення пункту пропуску «Ягодин», а саме відведення земельних ділянок. Розуміючи те, що як не сьогодні, так завтра виникне питання, що ж буде з українською стороною, між собою тісно співпрацюють Волинська облдержадміністрація та Люблінське воєводство», – розповіла Тетяна Кравець.
За словами посадовиці, недалеко від кордону по експортній стороні у Волинської митниці є зарезервована земля, але її недостатньо. Якщо за 2019 рік вирішать питання щодо відведення ділянок, збільшивши площу до 40 гектарів, то з 2020-го мова йтиме про проект щодо розбудови пункту пропуску.
До слова, польська сторона вже офіційно повідомила про прийняте рішення за європейські кошти до 2024 року спорудити третій міст через Буг. Він буде призначений суто для пасажирських перевезень, тобто легкових автомобілів і автобусів. Тоді наявні два зможуть використовувати виключно як вантажні.
«Ягодин» – це унікальний пункт пропуску, тому що 45 відсотків вантажів на експорт від усіх чотирьох таких виходять саме через нього», – наголосила Тетяна Кравець.
Заступниця керівника Волинської митниці ДФС України повідомила, що у січні отримали рішення Волинської обласної ради про виділення земельної ділянки по пункту пропуску «Доманово» (білоруський кордон).
«Зараз ми спільно з облдержадміністрацією працюємо над питанням виділення земельної ділянки на розбудову пункту пропуску «Дольськ». Там заповідна зона, тому потрібно узгоджувати з міністерствами і відомствами. Процедура трохи ускладнена, але підлягає вирішенню», – підсумувала розмову Тетяна Кравець.
Анна КАРАСЬ
Коментарі