Олійня на хуторі біля Диканьки: як на Полтавщині виробляють органічний продукт

15 Серпня 2019, 21:55
Як на Полтавщині виробляють органічну олію 8514
Як на Полтавщині виробляють органічну олію

Завод у селі Чернечий Яр, що біля містечка Диканька, – одне із двох переробних підприємств компанії «Укролія».  І макуху, і олію з Полтавщини охоче купують в країнах Євросоюзу, адже ціна та якість може конкурувати із тамтешніми виробниками.

Натомість українські споживачі тільки приглядаються до недешевих продуктів із зеленим значком ORGANIK. Попри те, що внутрішній споживчий ринок ще млявий, розвиток органічного виробництва в Україні перевищує світові темпи. У нас щорічне зростання 15%, а світове – 8-10%. За останні 15 років ринок пройшов шлях розвитку від 30 компаній, які займалися органічним виробництвом, до понад чотирьох сотень підприємств.

Читайте такожЯк у селі на Рівненщині вирощують органічні цукрові буряки для Європи

Тому топ-менеджмент «Укролії» ставить собі за мету розвивати внутрішній ринок здорових продуктів. Зараз в Україні є 11 виробників органічних олій, які навіть не розглядають одні одних як конкурентів, а вважають себе партнерами, об’єднаними спільною метою.

«Органіка – це той сегмент ринку, де не можна розглядати інших гравців як конкурентів. Не лише виробник формує еко-систему, яка має доносити цінність, а не ціну, продукту споживачеві, це повинні робити й дистриб’ютори. Якщо ми ділитимемо ринок, то втратимо філософію органічного бізнесу», – пояснює Вадим Швачка, директор і співвласник «Укролії».

Майже всю олію з Диканьки експортують наливом у 50 країн світу і тільки невелику частину фасують у скляні пляшки для роздрібної торгівлі в українських супермаркетах під торговою маркою «Garna organika».

Журналісти Бізнес.Району  дізнавалися як на підприємстві функціонує технологічний ланцюжок виробництва органічної олії.

Завод «Укролія. Вигляд з неба
Завод «Укролія. Вигляд з неба

Читайте також: Волинські «сємки»: чому стало вигідно вирощувати соняшники

ОСОБЛИВОСТІ НАЦІОНАЛЬНОГО ORGANIK-ОЛІЯРНИКА

Підприємці Вадим Швачка та Юрій Шевченко 18 років тому вирішили заснувати олійний завод. У 2002-му вони почали випускати нерафіновану соняшникову олію під торговою маркою «Диканька». Розпочинали з потужності 10-25 тонн насіння на добу. Але переробка швидко набирала маху і потужності стало малувато для ринку.  

Читайте також: Екофармінг по-закарпатськи: як працює ферма свійських та диких тварин

Тоді партнери збудували ще один сучасніший завод в іншому райцентрі Полтавщини – Зінькові. Так у 2004-му з’явився підрозділ «Укроліяпродукт», який сьогодні переробляє до 600 тонн сировини на добу. Вже через рік роботи зіньківську олію почали експортувати.

«Нема доцільності утримувати два заводи для одної і тої ж культури у містечках на відстані 60 кілометрів. Тому маленький диканський завод вирішили перепрофілювати. Ми помітили, що майбутнє світового ринку – органіка. А наші аграрії 99 відсотків органічного насіння соняшника на той час експортували. Тож у листопаді 2017 року ми запустили перший в Україні завод з переробки виключно органічної сировини «Укроліяорганік», – переповідає історію компанії Вадим Швачка.

На території підприємства діє два цехи: для соняшника і сої. З соняшника випускають традиційну та високоолійну органічну олію. Другу можна отримати із спеціальних сортів соняшника, насіння якого має вищий вміст жирів.

Зараз вихід із сотні тонн органічних «сємок» – 40 тонн олії. Цей об’єм на диканському заводі переробляють за 2-2,5 доби.

«Наша потужність може сягати до 50 тонн на добу, тож на рік можемо переробити 12 тисяч тонн насіння. А в Україні ми зараз бачимо виробництво десь 15 тисяч тонн. Сировини достатньо», – розповідає директор з виробництва ORGANIC Сергій Кузьменко.

Директор з виробництва ORGANIC Сергій Кузьменко.
Директор з виробництва ORGANIC Сергій Кузьменко.

«Укролія» співпрацює майже з усіма виробниками органічного соняшника в України, тому що запропонували фермерам вигідніші умови співпраці, ніж закордонні покупці сировини. Аграрії-постачальники самотужки сертифікують посівний матеріал, згодом роблять це у процесі вирощування, під час збору урожаю, а тоді ще переробники кілька разів проводять аналізи.

Перший об’єм, який переробили у Диканьці, закупили у полтавської компанії «Агроекологія». Підприємство вже 40 років спеціалізується на органічному сільгоспвиробництві і має хорошу репутацію на світовому ринку. Завдяки авторитетному постачальникові, полтавські оліярники отримали конкуренту перевагу. На початку фактор такого партнерства був дуже важливий. Як стверджують керівники «Укролії», європейські покупці поки що із застереженням ставляться до українського виробника.

Органічна продукція не продається разово: контракти укладають на кілька років. Підприємці розповідають, що для іноземних партнерів важливо бачити контракти на постачання сировини. Це додає покупцям упевненості, що товар прибуде вчасно і відповідної якості. Тому у виробництві органічних продуктів харчування важливими є всі етапи.

Читайте також: І не «біо» і не «еко»: як мають називатись виробники органіки

Крім жорстко регламентованого вирощування культури, діють вимоги навіть до елеваторів і перевізників, які можуть гарантувати, що продукція не втратить органічність при транспортуванні. Є свої особливості зберігання та відвантаження готової продукції. На кожному виробничому етапі відмічають партію та відбирають проби.

«Щоразу маємо відповідати стандарту органічності тої країни, у яку експортуємо, адже вимоги до якості можуть відрізнятися у держав і континентів. Так, для Швейцарії ми маємо Bio Suisse, для США – NОР, для Канади – COR (США та Швейцарія). Ключова вимога кожного покупця – це простежуваність шляху продукту з лану до столу. Тоді співпрацюватимуть з нами», – пояснює особливості експорту органічної продукції виконавчий директор «Укролія» Володимир Озірський.

Читайте також: «Шкарпетка – це ідея», – полтавський підприємець

УКРАЇНЦЯМ ТРЕБА БІЛЬШЕ ЇСТИ

Україна, як відомо, є світовим лідером з вирощування соняшника.  Але, за інформацією топ-менеджменту «Укролії», внутрішній ринок потребує лише 15% продукції з соняшника – у вигляді чистого жиру і супутніх продуктів, а решту потрібно експортувати.  Крім того, попит на органічну продукцію ще дуже низький. Об’єм українського ринку не перевищує 20 мільйонів євро. У розрахунку на душу населення це орієнтовно 45 центів і у понад 500 разів менше, ніж у Швейцарії  чи Німеччині, де рівень споживання «органіки» сягає 220-260 євро на особу.

Читайте такожВ Україні запровадили нові стандарти органічної продукції

«Укролія» все ж намагається популяризувати свою продукцію вдома. Вже пів року, як на заводі запустили фасувальну лінію і зайшли в українські супермаркети.

Про масовість споживання ще не йдеться. Дизайн темних скляних пляшок і висока ціна (100-180 гривень) справляють враження преміального продукту, а через назву торгової марки «Garna» українські покупці навіть думають, що на полиці – імпорт. Та маркетологи компанії вважають, що вартість продукту на українському ринку навіть недооцінена.

Попит на внутрішньому ринку залишається низьким, а стабільну роботу заводу треба забезпечувати. Тому компанія експортує до 95% своєї продукції у єврозону, яка є високомаржинальною територією. Завдяки вигідному географічному розташуванню, цей ринок українському бізнесу привабливий і до того ж квота на експорт органічної олії нульова: обмежень на ввіз без мита немає.

«Хоча ціна на нашу продукцію на рівні європейському, ми все ж програємо тамтешнім конкурентам в ефективності. Багато ресурсів йде на експертизи: лише по пестицидах робимо аналізи на 60 пунктів. Такі дослідження продукції на всіх етапах виробництва ще й розтягнуті у часі. Але у таких умовах ринку ми відчули виклик. Європейський споживач не хоче займатися перевіркою якості. Він купує продукцію, якість якої відповідає інформації на етикетці. Ми цей виклик прийняли і нині маємо сучасне підприємство, яке відповідає усім вимогам ЄС, а внутрішній споживач отримав якісний продукт», – розповідає Володимир Озірський. 

Читайте також: За підробку органічної продукції штрафуватимуть виробників та продавців

Органічну олію з Полтавщини європейські партнери купують для різноманітних потреб: для кондитерської промисловості, пекарень, виробництва косметики тощо.

Окремою нішею є ринок високоолеїнової олії. Її використання уже закладене у філософії великих компаній. Наприклад, виробники снеків, чіпсів, мережі фаст-фудів переходять на використання високоолеїнової олії, яку називають продуктом майбутнього.

«Така олія містить Омега-9 на 10-15 відсотків більше, ніж оливки. А ще на такій олії можна готувати про мінімальних температурах, що дозволяє зберегти вітамін Е та інші поживні речовини. Це – максимально корисний продукт, вирощений на українських землях. Здавалось би, снек важко назвати корисним, але з нашою олією він став трохи кращий!» – тішиться Вадим Швачка.

Читайте такожГосподарство з Іваничівщини вирощує на експорт органічні зернові та гречку

В Україні вже теж є виробники, які переходять на високоолеїнову олію й купують її в полтавського виробника.

«Компанія «Пепсі» недавно запустила завод із виробництва чіпсів у Миколаєві і підписала з нами дворічний контракт. Ще одним нашим партнером є мережа громадського харчування KFC, у стратегії якої зафіксована повна відмова від трансжирів, тобто не використовують пальмову і традиційну соняшникову. Вони уже ведуть з нами переговори щодо постачання не тільки в українські заклади, а й у мережу по європейських країнах, оскільки ми успішно проходимо аудити якості», – поділився Швачка.

А ще за кордоном існує шалений попит, навіть є певний дефіцит, на органічну макуху. Її використовують для годівлі худоби на фермах, які виробляють органічну м’ясну і молочку продукцію.

Наталія ПАХАЙЧУК

Коментар
03/12/2021 Четвер
02.12.2021
01.12.2021