План Нефьодова: що відбувається з митницею і митниками

24 Січня 2020, 17:00
Максим Нефьодов 8419
Максим Нефьодов

Дохід в бюджет держави з одного долара імпорту, зростає.

За 2019 рік  Державна митна служба зібрала 14,6 мільярдів доларів. Більшим показник був лише 2008 – 18,1 мільярда доларів. Це відбулося в умовах укріплення гривні.

Влітку 2019 року структурою почав керувати ідеолог системи ProZorro Максим Нефьодов. Новий очільник в ефірі телеканалу Україна24 розповів, що зараз відбувається на митниці і чого очікувати найбличим часом. 

Бізнес.Район вибрав найцікавіше з розмови.

Чому митниця не виконала річний план

У нас вперше за історію незалежної України укріплюється курс гривні. І раніше митниця виконувала план не тому що добре працювала, а за рахунок нецінення  гривні. Зараз ми працюємо в специфічних умовах, коли курс національної валюти укріплюється, і нам потрібно наполегливо працювати, аби хоча б залишатися на тому самому місці. Це точно не та митниця, яка повинна бути, але реформа тільки почалася, і я очікую в майбутньому на хороші результати.

Читайте також: «Контрабас»: які схеми працюють на кордоні та чому Україна втрачає мільярди

Що означають зміни до Митного кодексу

Ми міняємо саму модель роботи: об’єднуємо митниці в єдину структуру. У нас тепер не буде більше якихось окремих регіональних специфік, коли хтось може домовитися про якісь знижки і таке інше. Ми централізуємо прийняття рішень, а ще прийняття цих рішень автоматизуємо.

Джерело: epravda.com.ua
Джерело: epravda.com.ua

Буде так: ви приїжджаєте, приміром, на Одеську митницю, але з вашою декларацією працює не одеський митник, з яким можна якимось чином домовитися. Декларація випадковим порядком перекидується на якусь іншу митницю умовно в Чернігів, Черкаси або Житомир.  А митник, який працює з декларацією не бачить того імпортера чи експортера і не має можливості йому створювати якісь проблеми чи брати в нього хабар.

Про акції протесту

Коли з тобою не борються, значить ти робиш якісь фейкові реформи, тому що нікому не пхаєш «палки в колеса» і не відбираєш у злочинців грошові потоки.

Зараз ми відчуваємо тиск на пріоритетних для нас митницях, наприклад в західному регіоні або в Одесі, де новопризначених керівників не допускають до роботи, спалюють автівки митникам.

Там збирають на протести дивну громадськість, яка навіть не знає проти чого протестує, намагаються робити акції на кордоні. Ми цього очікували і ми це поборемо.

Тільки у Львівській області ми звільнили 100 мільйонерів. Звичайно, що вони хочуть з нами воювати.

Про звільнених митників, які вертаються через суди

В нашій країні, де не до кінця проведена судова реформа, шанси на повернення їх до роботи залишаються, але ми боремося.

Джерело: voxukraine.org
Джерело: voxukraine.org

Більше того, навіть моє призначення відбувалося із масивним судовим оскарженням, мої попередники вимагали, аби їх поновили на цьому місці.

Читайте також: Без черг та корупції: Максим Нефьодов розповів про свою стратегію реформи митниці

Є навіть одна звільнена жінка митник, у якої в декларації є «Rolls-Royce», і вона готова повернутися на будь-яку посаду, навіть бути рядовим інспектором, аби оформлювати вантажівки.

Ми хочемо збільшити зарплати тим, хто пройде переатестацію і чесно працюватиме. Зараз вони отримують трохи менше семи тисяч гривень, ми намагатимемося підняти їм зарплати до 17-18 тисяч на руки.

Про переведення митників на контракт

Думаю, перші контракти, які ми пропонуватимемо – будуть річні. Ми будемо пропонувати більші зарплати, але, відповідно, будуть і більші вимоги.

Не повинно бути такого, як іноді люди знімають на відео, що митники грають у карти на робочому місці чи «хамлять» громадянам.

Читайте також: Українським митникам піднімуть зарплату: кому і наскільки

В контракті схожі випадки будуть причиною для звільнення відразу без судів, лікарняних відпусток, спроб сховатися і тому подібне.

На сайті митниці є безкоштовна лінія, система подачі скарг, тому закликаю громадян повідомляти про схожі випадки і ми миттєво будемо реагувати.

Про завдання №1

Повністю побороти корупцію не вдається жодній країні світу, але я переконаний, що до кінця цього року нам вдасться радикально зменшити втрати, які отримує державний бюджет, а отже всі ми з вами.

Немає палочки-виручалочки, яка зможе вирішити всі проблеми. Мова йде про те, що за рахунок комплексної кадрової реформи митниці, нових ІТ-систем автоматизованого ризик-менеджменту, за рахунок кращої міжнародної співпраці, кращої інфраструктури нам вдасться оточити корупціонерів і видавити їх, бажано за грати.

Адже втрати на митниці вимірюються мільярдами і десятками мільярдів гривень.

Про черги на кордоні

Причина тут банальна – за останні роки на західному кордоні не побудований жодний пункт пропуску, жодна нова дорога, при тому, що зростає кількість автомобілів. 

Цього року запланували побудувати або реконструювати 12 пунктів пропуску, з яких 11 на західному кордоні. Це у Волинській області «Ягодин»,  у Львівській – «Краківець», «Рава Руська», «Шегині», а також у Закарпатській та Чернівецькій областях.

Читайте також: «Євроблях не має бути», – Максим Нефьодов, голова Державної митної служби України

Про сканери на митницях

Сканери на деяких митницях запрацювали ще у грудні 2019 року, інші – на початку 2020.  Приміром у ПП «Краківець» за допомогою сканера виявили велику партію посуду, яку заховали під секонд-хендним одягом.

Звичайно, сканери – це не панацея, але це дуже потужна зброя. От заїжджає вантажівка, і у митників є підозра, що там є щось приховане, то її розвантажити і завантажити назад забирає не одну годину часу. У бокс зі сканером одночасно можуть заїхати дві вантажівки, і за лічені хвили перевірити, чи щось не приховане від митників.

Джерело: elitacenter.net
Джерело: elitacenter.net

Сканери закупили ще два роки тому. Я тоді відповідав за їх закупівлю у Міністерстві економіки. Ми змушували ДФС оголошувати тендери, в них завжди щось не виходило: тендери зривалися. На цих сім сканувальних систем витратили півтора мільярди гривень.

Плануємо поставити такі системи на всіх митницях, але в цьому році ми акцентуватимемо на вагах. Цим перекриватимемо корупційну схему, коли заїжджає вантажівка на кордон із вагою 40 тонн, а на митниці є 30 тонн, де ділося 10 – невідомо.

До скануючих систем повернемося у 2021 році, і в першу чергу займатимемося оснащенням ними портів.

Читайте такожОксамитова завіса: чому кордон має стати пріоритетом українсько-польських відносин

Про конфісковане майно

Зараз Кабінет Міністрів вирішив, що все майно, яке конфіскувала митниця,  продаватиметься на акціонах ProZorro.Продажі. Таке рішення я можу тільки вітати.

Врешті-решт, те майно, яке митниця затримала, має бути продане тому, хто заплатить за нього найвищу ціну, і гроші мають піти в державний бюджет. Зараз дуже багато затримуємо одягу, предметів побуту.

Також потрібно навести лад із завезенням так званої «гуманітарки», а саме одягу тисячами тонн. Куди воно дівається і які організації її ввозять? Секонд-хенд возитимуть і надалі, але легально.

Підготував Олександр ХОМІЧ

Коментар
28/03/2024 Четвер
28.03.2024