Що «перепаде» Волині з держбюджету у 2020 році. ІНФОГРАФІКА

13 Грудня 2019, 14:14
10941

Верховна Рада 14 листопада ухвалила у другому читанні і в цілому державний бюджет на 2020 рік. Вперше в історії незалежної України нардепи так рано ухвалили держбюджет. Проект закону та супровідні документи оприлюднили на офіційному порталі ВРУ.

У бюджеті заклали підвищення мінімальної зарплати до 4723 гривень. Зросте і прожитковий мінімум – з 1 січня до 2027 гривень, а з 1 липня – до 2118 гривень. До прикладу, на початку 2019 року він становив 1853 грн. Прожитковий мінімум – це вартість споживчого кошика, що містить базові продукти харчування і непродовольчі товари та послуги, необхідні для нормального життя людини.

Уряд очікує на зростання ВВП до 3,3%, а інфляція має сповільнитись до 6% (для порівняння, у проекті бюджету на 2019 рік було 7,4%).

Доходи проєкту держбюджету на 2020 рік передбачають у сумі 1 093,7 млрд грн, у тому числі доходи загального фонду – 974,7 млрд грн та доходи спеціального фонду – 119 млрд грн. Видатки проєкту держбюджету на 2020 рік передбачають у сумі 1 180,1 млрд грн, у тому числі видатки загального фонду – 1 052,2 млрд грн та видатки спеціального фонду – 127,9 млрд грн. Нагадаємо, через загальний фонд проходять кошти, призначені для виконання державою та органами місцевого самоврядування загальних функцій (це надання освітніх і медичних послуг, соціального захисту, оборони та інше). У ці ж сфери перерозподіляють і кошти спеціального фонду, але вони мають чітко визначені напрями використання.

На які грошові надходження очікуватиме Волинська область і як відрізняються суми дотацій на наступний рік від цьогорічних, дізнавався  Бізнес.Район. Проєкт закону про Державний бюджет на 2020 рік нам допоміг «прочитати» радник з місцевих фінансів Волинського центру розвитку місцевого самоврядування Анатолій Матвіюк.

До уваги взяли міжбюджетні трансферти, куди входять чотири статті витрат – освітня субвенція, медична субвенція, базова дотація та реверсна дотація. До порівняння з 2019 роком обрали всі вищезазначені, крім медичної, адже цю цифру можна побачити в бюджеті тільки на перший квартал наступного року, бо у 2020 році планується змінити принцип фінансувння медицини. Вона фінансуватиметься не шляхом надання субвенції, а шляхом оплати послуг Національною службою здоров'я.

ВОЛИНЬ ОТРИМАЄ БІЛЬШЕ БАЗОВОЇ ДОТАЦІЇ, НІЖ МИНУЛОРІЧ

Базову дотацію перераховують із державного бюджету місцевим і вона служить основним інструментом підвищення фіскальної спроможності місцевих бюджетів. Оскільки цю дотацію надають місцевим бюджетам із загального фонду держбюджету, то основні джерела перерахування цього трансферту – загальнодержавні податки і збори, які надходять до загального фонду державного бюджету.

«Існує базовий показник – податок на доходи фізичних осіб (ПДФО)  на жителя. У середньому оп Україні він становить 2557 гривень. Якщо в громади середній індекс податкоспроможності, тобто співвідношення середнього ПДФО по громаді на одного жителя до загальноукраїнського, нижчий 0,9, тоді нараховується базова дотація. Різниця між 0,9 і середнім індексом множиться на кількість жителів і на 0,8», – пояснює,  як розподіляють базову дотацію економіст Анатолій Матвіюк. 

У 2019 році базова дотація, яку отримала Волинська область, всього становила 567,1 мільйона гривень. У 2020 році у держбюджеті заклали більшу суму – 709,9 мільйона гривень.

Щоб побачити цифру, наведіть мишку на потрібний стовпчик

У таблиці нижче можна простежити, як відрізняється базова дотація на Волинь на 2020 рік від минулорічної. Дані по бюджетах міст, районів і ОТГ.

Щоб побачити всі дані, наведіть мишку на таблицю і прокручуйте донизу

 

ХТО ПІДТРИМАЄ ТИХ, ЯКІ ВІДСТАЮТЬ

Реверсну дотацію перераховують у протилежному до базової дотації напрямку – з місцевих бюджетів до державного. Це роблять для того, аби горизонтально вирівняти податковий потенціал територій.

Як розраховують реверс: якщо індекс податкоспроможності громади – більший за 1,1, тоді 50% з надлишку громада віддає державі. Просто кажучи, за рахунок тих, хто віддає, «підтягують штани» тим, кому не вистачає.

«Ця допомога невелика, але стимулює громади залучити додаткові ресурси, заманити на свою територію великі підприємства. У громад забирають не весь надлишок. Хоча, коли планували  бюджет на 2019 рік, була ідея забирати не 50%, а 80%. Але це – сильна демотивація для громад. Не дуже приємно, коли в тебе щось забирають, але реверс свідчить про те,  що на території громади ПДФО на мешканця вищий, ніж середній по державі. І це добре для загального стану економіки», – пояснює  Анатолій Матвіюк.

Цікаво, що вирівнювання базова-реверсна дотація торкається тільки податку на доходи фізичних осіб. Наприклад, у громади може бути мало ПДФО, вона отримує базову дотацію, але в неї можуть бути хороші надходження від місцевих податків, які вже не забирають.

З бюджету міста Луцька у 2019 році реверсна дотація становила 67,3 млн грн, а у 2020 буде 87 млн грн. У Володимирі-Волинському минулоріч – 4,9 млн грн. А в 2020 році запланували 956 тис. грн.

В інфографіці нижче показані громади, які перераховують реверсну дотацію. У решти – «по нулях». Громада-рекордсменка – Боратинська. Їі «реверс» минулоріч становив 32,6 млн грн, а у 2020 році становитиме 46,2 млн грн.

 

КОМУ І СКІЛЬКИ ВИДІЛЯТЬ НА ОСВІТУ

Освітня субвенція розподіляється за складною формулою, яка містить чимало коефіцієнтів. Експерт Анатолій Матвіюк зазначає, що при розподілі коштів враховують наповнюваність класів, щільність учнів на певній території, характер місцевості і педагогічне навантаження. Субвенція покриває тільки заробітну плату вчителів, які забезпечують отримання повної загальної середньої освіти.

Всього Волинь отримала на освіту у 2019 році 2,5 мільярда гривень, а в 2020 році отримає 2,9 мільярда.

Обласний бюджет Волинської області отримав минулоріч 241 мільйона субвенції. У 2020 сума більша – 258, 3 мільйона.

У бюджет міста Луцька пішло 307,5 мільйона гривень освітньої субвенції, а у 2020 році обласний центр розраховуватиме на 351,6 мільйона.

У інших великих містах області, як-от Володимир-Волинський, Ковель та Нововолинськ, не планують зменшувати освітню субвенцію. Те ж саме стосується районних бюджетів та ОТГ. Лише у Любомльській міській ОТГ освітня субвенція зменшиться на майже два мільйони – із 46,6 мільйона до 44,8 мільйона. 

У таблиці нижче можна побачити, як відрізняється від попереднього року освітня субвенція, що надійде на Волинь у 2020 році. Дані по бюджетах міст, районів і ОТГ.

Щоб побачити всі дані, наведіть мишку на таблицю і прокручуйте донизу

Читайте також: Кишенькові гроші луцьких шкіл: як освітяни звітують про свої фінанси

ІНШІ ДОТАЦІЇ ТА СУБВЕНЦІЇ, ЯКІ ОТРИМАЄ ВОЛИНСЬКА ОБЛАСТЬ

У 2020 році обласний бюджет Волинської області очікує й на інші дотації. Зокрема, на утримання закладів освіти і охорони здоров’я додаткова дотація становитиме 317,4 мільйона гривень. Це майже на половину менше, ніж минулоріч.  У 2019 році додаткова дотація становила 576,9 мільйона гривень. 

 

Куди піде субвенція загального фонду:

  • на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами –  16,5 мільйона гривень.
  • на розвиток системи екстреної медичної допомоги –  43,8 мільйона гривень.
  • соціальна допомога дітям-сиротам, їх вихователям та інше – майже 27 мільйонів гривень 
  • проектні, будівельно-ремонтні роботи, придбання житла та приміщень для розвитку сімейних та інших форм виховання, наближених до сімейних, та забезпечення житлом дітей-сиріт – 7,4 мільйона гривень.

Субвенція спеціального фонду:

  • реформування регіональних систем охорони здоров’я для здійснення заходів з виконання спільного з Міжнародним банком реконструкції та розвитку проекту «Поліпшення охорони здоров'я на службі у людей» – 112 мільйонів гривень.
  • фінансове забезпечення будівництва, реконструкції, ремонту і утримання автомобільних доріг загального користування місцевого значення, вулиць і доріг комунальної власності у населених пунктах – 738,4 мільйона гривень. 

 

ОСОБЛИВОСТІ ДЕРЖБЮДЖЕТУ-2020: ПРИЄМНІ І НЕ ДУЖЕ

Економіст Анатолій Матвіюк, який допоміг нам «прочитати» проєкт закону про держбюджет, звертає увагу на різке зниження додаткової дотації на передані повноваження у сфері освіти та медицини. Для Волині у 2019 році вона складала 576,9 млн, на наступний рік заплановано лише 317,4 млн грн. Тягар утримання закладів різко перекладається на місцеві бюджети.

За словами експерта, звичайно, це стимул у короткі строки оптимізувати мережі. Але сумнівно, що є готові плани заходів щодо створення оптимізованих мереж, які би забезпечували надання медичних та освітніх послуг без втрати в якості та доступності. Незначно зріс Державний фонд регіонального розвитку: з 7170 млн грн до 7500 млн.

Не змінилася сума інфраструктурної субвенції, на 2020 рік, як і на поточний, передбачено 2100 млн грн. Враховуючи зростання кількості громад, кожна конкретна громада отримає менше коштів. Мінрегіон так і не впровадив механізм, за яким протягом п’яти передбачених законом років державної підтримки сума субвенції кожній громаді зменшується на 20%, що забезпечувало би більш прогнозований та справедливий розподіл коштів. Зросла сума коштів, передбачених на дороги місцевого значення 738,4 млн проти 491,5 млн у 2019 році.

Особливо неприємною особливістю держбюджету-2020 є те, що більшість громад, що мали або ще матимуть вибори у 2019 році залишилися поза прямими бюджетними відносинами з Державним бюджетом. Вони не отримають додаткових доходів у вигляді ПДФО, освітної та базової дотації. Тому у 2020 році, попри статус ОТГ, функціонуватимуть як укрупнені сільські чи селищні ради, з попередніми повноваженнями та доходами.

У заключних та перехідних положеннях закону про держбюджет 2020 передбачено завдання Уряду подати до лютого зміни до Закону з метою виведення цих громад на прямі бюджетні відносини за умови визнання їх спроможними або затвердження нових Перспективних планів. Але Мінфін не бачить законодавчого механізму та технічних можливостей здійснити такі дії.

 

Світлана КИРИЛОВА

Коментар
26/04/2024 Четвер
25.04.2024