«Наш Край» та SPAR: як працюють мережі ритейлу
Український ритейл – одна з найбільш кризостійких сфер бізнесу, яка попри пандемію, карантин та війну знаходиться в топ найбільш прибуткових галузей економіки.
Ритейл також є лідером на ринку франчайзингу за швидкістю масштабування. На сьогодні існує всього близько 20 компаній, що продали понад 100 франшиз в Україні. Одними з таких компаній є мережі супермаркетів «Наш Край» та SPAR – основні проєкти інвестиційної групи VolWest Group. Про це пишуть на сайті Most Franchising.
Щомісяця вони обслуговують п’ять мільйонів покупців. Станом на початок 2024 року в мережі працює понад 3500 штатних працівників.
Коротка характеристика мереж «Наш Край» та SPAR
«Наш Край»
«Наш Край» – національний оператор на ринку ритейлу, лідер на ринку франчайзингу України. Перший магазин мережі відкрили ще 20 жовтня 2001 року у місті Рівне. Протягом цього часу мережа розширилась як географічно, так і за кількістю відкритих закладів. Нині магазини представлені у 160 містах України.
З 2004 року компанія розпочала продаж франшизи у двох форматах: «магазин біля дому» та «експрес». Наразі в мережі функціонує 164 магазини у 21 області України, із яких понад 90% – франчайзингові об’єкти.
SPAR
SPAR – це найбільша міжнародна спілка самостійних ритейлерів із різних країн, які працюють разом під брендом SPAR. У 2017 році до міжнародної мережі SPAR приєдналася Україна.
Мережа SPAR – перш за все це мультимодельна та мультиформатна мережа. SPAR в Україні розвивається у трьох торгових форматах: SPAR express (магазини біля дому торговою площею до 200 квадратних метрів), SPAR (супермаркети площею 200-1000 квадратних метрів), EUROSPAR (супермаркети площею 1000-3000 квадратних метрів. Наразі мережа налічує 101 об’єкт, 87 з яких – франчайзингові. У 2023 році відкрили 17 нових магазинів SPAR.
Моделі співпраці від SPAR
В цьому році компанія вивела на ринок та розвиває три моделі співпраці – це стандартна, зворотна та тверда.
- Стандартна модель – це максимум свободи для партнера у розвитку власного бізнесу. Все управління здійснюється безпосередньо франчайзі згідно з рекомендаціями та інструкціями від центрального офісу. В такій моделі відсутній управлінський збір, роялті становить від 0,8% до 1,2% або ж від 2,5 до 3,5 EUR за квадратний метр. Скористатись пропозицією можна по всій території України, тим паче за цією моделлю доступні всі можливі формати діяльності (50-3000 квадратних метрів).
- Зворотна модель – це коли все управління здійснює центральний офіс і франчайзі не потрібно займатись цим самостійно. Модель гарантує прибуток 4-7% від товарообігу (не менше 20% річних від суми інвестицій). Управлінський збір становить 1,5% від товарообігу, роялті від 0,8% до 1,2%. Модель доступна у Волинській, Рівненській, Львівській, Житомирській, Тернопільській та Хмельницькій області – до 200 кілометрів від центрального офісу в місті Луцьк. Доступні формати лише SPAR Express та SPAR (150-800 квадратних метрів).
- Тверда модель – це про збільшення безпеки та зменшення ризиків. Управління здійснює партнер згідно з чіткими правилами від центрального офісу. Гарантований дохід 20% + 10% від товарообігу, управлінський збір відсутній, а роялті складає 2% від товарообігу. Модель передбачає можливість оренди обладнання. Аналогічно з попередньою, модель доступна у Волинській, Рівненській, Львівській, Житомирській, Тернопільській та Хмельницькій області – до 200 кілометрів від центрального офісу в місті Луцьк. Доступні формати лише SPAR Express та SPAR (50-200 квадратних метрів).
Соціальна складова SPAR
В серпні 2023 року стартував масштабний проєкт з розвитку та підтримки малих та середніх українських виробників START SPAR.
START SPAR – це платформа для продажу, розвитку та просування продуктів. Для усіх учасників було організовано навчання в бізнес-академії, а фіналісти зможуть продавати товари в торговій мережі SPAR, отримати додаткове просування та рекламу. У січні 2024 року компанія обрала одного переможця та представила його продукцію у мережі SPAR на пільгових умовах.
Читайте також: Четверо переможців та суперпереможець: у Луцьку відбулась церемонія нагородження проєкту START SPAR
Власні торгові марки
Компанія має власний розподільний центр, який постійно розвивається. В ньому представлені унікальні товари власного імпорту та товари власної торговельної марки.
Власні торговельні марки – це не лише приваблива ціна, товар більшої прибутковості, але й надання унікальної пропозиції або створення можливості швидкого реагування на нові тенденції ринку, що сприяє лояльності покупців. Власний бренд сприймається як фірмовий продукт, який формує імідж супермаркету. На сьогодні лінійка товарів власного виробництва налічує 980 SKU різних товарних груп.
Слід зазначити, що особливу увагу компанія приділяє розвитку категорії власного виробництва – кулінарії та фаст-фуду.
Відділ франчайзингу та плани на 2024 рік
Як повідомила Мирослава Леснік, керівниця відділу маркетингу департаменту розвитку франчайзингових мереж «Наш Край» та SPAR, наразі компанія має понад 100 франчайзі, 35 із яких придбали та відкрили два і більше торговельних заклади.
Над розвитком франшизи працює окрема команда, що налічує 14 штатних працівників. Основу складає саме департамент розвитку франчайзингової мережі, але також це працівники інших департаментів, які забезпечують підтримку, розвиток та систематичну комунікацію із партнерами-франчайзі: комерція, маркетинг, персонал, фінанси, бухгалтерія, служба безпеки тощо.
У 2023 році відкрили 23 нових магазини – 17 SPAR та шість «Наш Край». В результаті загальна кількість магазинів обох мереж становить 265, із яких лише 29 належать власникам франшизи. Наразі найбільша кількість торгових точок розташована у західному та центральному регіонах. Якщо говорити в загальному по обох мережах, то найпопулярнішими товарами у 2023 році стали шоколад, солодкі та енергетичні напої.
У 2023 році спостерігався приріст як показників реалізації, так і кількості чеків в мережі. Це і не дивно, адже згідно зі спільним дослідженням RAU і Num8erz, у 2023-му трафік підріс на 1%, а реалізація – на 5% відносно 2022 року.
На 2024 рік у планах команди «Наш Край» та SPAR активний розвиток мережі: відкриття нових торгових точок різних форматів та моделей по всій території України.