Від сировини до шедевра: на Закарпатті виробляють дубову клепку для французьких вин
Підприємство ТОВ «ВУД ІНТЕРНАЦІОНАЛ» з Хустщини виготовляє дубову клепку та альтернативні продукти для витримки вина, спиртових напоїв та пива. Заснував компанію французький бізнесмен Ален Бабель з дружиною Вікторією Алексович. Колишній акціонер та комерційний директор компанії SAS BOURDIER приїхав в Україну у 2000 році в відрядження, побачив перспективи розвитку деревообробного бізнесу на Закарпатті та залишився.
Про те, як працює підприємство журналістка Бізнес.Район поспілкувалася із власниками.
«Як справжній комерсант, я побачив перспективи в торгівлі клепкою для бочок. У 2011 році я припинив співпрацю з SAS BOURDIER, та переїхав на постійне проживання в Україну», – каже підприємець.
«ВУД ІНТЕРНАЦІОНАЛ» заснована 28 липня 2014 року. Спочатку підприємство купувало готову клепку у дрібних виробників по всій Україні. Далі сортували й експортували до Бургундії та Бордо (Франція). Такий підхід влаштовував усіх, але замовлень ставало дедалі більше, а дрібні виробники не завжди постачали необхідну кількість клепки відповідної якості, тому почали задумуватися над власним виробництвом клепки.
Перший цех запустили у квітні 2015 року. Всі експортні операції проводили через материнську компанію у Люксембурзі OAK & WINE LLC.
Через рік компанія придбала у французького винахідника Жака Шнедервінда (Jacques Schnederwind – автор численних винаходів, друг Алена Бабеля, ред.) патент «PROCESS DE BOUSINAGE» на технологію виробництва альтернативної продукції для витримки алкогольних напоїв. Це дозволило ефективно використовувати відходи виробництва та значно розширити асортимент продукції, включивши енологічні вироби преміальної лінійки, такі як DOVELLES, LATTES, BARRETTES, CHAPELURE. За тестами наосліп продукція входить у трійку найкращих у світі.
«Після придбання патенту почалися процеси будівництва обладнання та перших виробничих приміщень для виготовлення альтернативних продуктів. Була створена Торгова марка JMJ і у 2019 році розпочалася комерційна діяльність з реалізації продукції. Компанія весь час інтенсивно зростала та розвивалася і в кінці 2020 року засновники вирішили залучити в команду виконавчого директора. У лютому 2021 до керування підприємством долучився СЕО Максим Дорошенко, який успішно зайнявся систематизацією та автоматизацією всіх виробничих та облікових процесів», – розповідає Ален Бабель.
У цьому ж році провели ребрендинг і ТМ JMJ була замінена на ТМ BOUSINAGE.
Що таке дубова клепка і чому її виробництво важливе
Дубова клепка – це спеціально підготовлені дерев'яні заготовки, які використовують для виготовлення бочок. У них витримують вино, коньяк та інші алкогольні напої.
«Дубова клепка визначає якість і характеристики бочки, а отже, і кінцевого продукту. Дуб надає напоям унікальні смакові та ароматичні властивості, сприяє їх насиченню танінами, мікроелементами та іншими речовинами, які формують багатий смаковий букет», – ділиться пан Ален.
Процес виробництва дубової клепки складається з кількох ключових етапів. Спочатку відбирають найякісніші дубові колоди, які проходять ретельний відбір і сортування. Потім деревину розпилюють на заготовки та обробляють до необхідних розмірів і форм. Останній етап – контроль якості та сортування готової клепки.
Відрізнити якісну дубову клепку від неякісної можна за кількома критеріями. Дубова клепка повинна мати рівні та прямі волокна, без видимих дефектів, таких як сучки, тріщини або деформації. Клепки повинні точно відповідати встановленим розмірам, а поверхня має бути гладкою та однорідною. Дотримання цих пунктів забезпечує високу якість бочок і гарантує оптимальні умови для витримки напоїв.
«Ми вдосконалюємо наше виробництво за допомогою сучасних технологій, але традиційні методи залишаються основою нашої роботи. Відбір та сортування деревини відбувається дуже ретельно і вручну. Сучасна техніка використовується для автоматизації багатьох процесів, але кожен етап виробництва контролюють наші спеціалісти, щоб забезпечити високу якість кінцевого продукту», – пояснює пані Вікторія.
Окрім традиційного виготовлення дубової клепки, тут розвивають виробництво енологічної продукції, такої як дубові чипси, кубики та інші альтернативні продукти.
«Цей інноваційний підхід існує поряд з класичним виробництвом і дозволяє створювати унікальні смакові профілі напоїв, а також значно скорочувати час їх витримки, зберігаючи при цьому високу якість кінцевого продукту», – зазначає керівниця.
Окремим продуктом компанії є дубовий екстракт у рідкому вигляді (boisé) та у вигляді пудри (tannin), який виготовляють з дубової щепи різних ступенів обпалення у сертифікованій лабораторії у місті Бордо (Франція). Також підприємство планує побудувати лабораторію і налагодити процес виробництва екстрактів на території підприємства.
Варто зазначити, що «ВУД ІНТЕРНАЦІОНАЛ» виробляє колотопиляну дубову клепку.
«Виготовляємо клепку різних розмірів, що дозволяє задовольнити різноманітні потреби наших клієнтів і забезпечити відповідність бочок для витримки різних видів алкогольних напоїв», – кажуть у компанії.
Основна відмінність полягає у товщині річних кілець. Для витримки вина використовують бочки, у яких щільність річних кілець складає максимум 2,5 міліметра, а для спиртових ширші – від 2,5 міліметра і більше. Це пов’язано зі швидкістю екстракції.
Наразі в Україні немає спеціального законодавчого регулювання, яке б детально визначало стандарти й вимоги до виробництва саме дубової клепки. Компанія слідує європейським стандартам якості та безпеки, оскільки їхня продукція орієнтована на міжнародні ринки.
Враховуючи той факт, що дубова клепка класифікується як харчовий продукт, у 2021 році компанія завершила сертифікацію виробництва за стандартами ISO 22000 та ISO 9001, яка підтверджує відповідність виробничих процесів найвищим стандартам харчової безпеки. Це дозволяє виробляти продукцію, яка відповідає як українському законодавству, так і європейським регламентам, що робить підприємство конкурентоспроможним на світовому ринку, зокрема на ринках Індії, Китаю, Чилі, Австралії та Південно-Африканської республіки.
Хоча часом спостерігаються зрушення в українському законодавстві, зокрема щодо дозволу використання альтернативної екологічної продукції, яке раніше не було врегульоване.
Ринки збуту, партнерство та вплив війни
Основним ринком збуту для продукції підприємства «ВУД ІНТЕРНАЦІОНАЛ» є Франція. Налагодити мережу партнерства вдалося завдяки високій якості продукції, орієнтованій на міжнародні стандарти, а також завдяки довірливим і довготривалим відносинам із клієнтами.
«Війна, безумовно, внесла свої корективи, створивши додаткові виклики у логістиці та стабільності постачань. Проте наші партнери проявили велику підтримку та розуміння, а ми, своєю чергою, оперативно адаптувалися до нових умов. Завдяки можливості бронювання наших працівників та взаємній довірі з партнерами ми змогли зберегти ключові зв’язки та забезпечити безперервність постачань», – розповідає власник.
Конкурентність у цій ніші в регіоні незначна, оскільки підприємство займає провідні позиції завдяки своїй масштабності та якості продукції. Наразі підприємство має близько півтори сотні працівників і переробляє близько 2000 кубометрів деревини щомісяця. На виході забезпечують експорт близько 500 кубометрів готової клепки на місяць.
ТОВ «ВУД ІНТЕРНАЦІОНАЛ» входить до десятки найбільших деревообробних компаній України та є єдиним виробником клепки такого масштабу в Україні. А у 2023 році підприємство увійшло до списку FORBES NEXT 250.
«Війна принесла безліч нових викликів – перебої з постачанням сировини, труднощі з логістикою, ризики для безпеки працівників. Завдяки бронюванню ми змогли зберегти команду та забезпечити безперервність роботи. Наш внесок у перемогу – це максимально ефективна робота, створення хороших умов для працівників, гідна оплата їхньої праці, своєчасна сплата податків і підтримка ЗСУ. Попри все, ми не тільки зберегли можливість реалізовувати нашу продукцію, а й продовжуємо розвиватися. Зокрема, реорганізували один з цехів, подвоїли виробничі потужності, побудували великий навіс для зберігання продукції та додатковий цех для виготовлення альтернативної продукції», – каже пані Вікторія.
У 2022 році, після 24 лютого, залучили 23 нових працівники. У 2023 році кількість нових робочих місць зросла до 34. У 2024 році, завдяки подальшому розвитку і розширенню виробничих потужностей, створили ще 77 робочих місць.
Нових працівників, незалежно від їхнього попереднього досвіду чи освіти, активно залучають та підтримують. Для тих, хто ще не має досвіду, організовують практичне навчання безпосередньо на робочих місцях. Досвідчені співробітники показують, як правильно виконувати завдання, і допомагають новачкам швидко освоїтися.
«Важливим джерелом нових фахівців для нас є Закарпатський лісотехнічний коледж у Хусті. Однак, навіть ті, хто приходить до нас без спеціальної освіти або досвіду, отримують необхідну підтримку та навички», – кажуть в компанії.
«Ми намагаємося проводити соціальні заходи для наших працівників, оскільки вважаємо, що це важлива частина формування згуртованої та дружньої команди. Нещодавно ми двічі організовували День сім'ї, де родини наших працівників мали можливість відвідати підприємство. Для них проводили екскурсії, під час яких вони могли побачити, як виготовляється продукція, а також дізнатися більше про роботу своїх близьких», – каже бізнесмен.
Також на підприємстві активно обмінюються досвідом із закордонними колегами. Наприклад, нещодавно сюди приїжджали спеціалісти з Франції. Вони навчали працівників цеху тонкощам заточування пил, що значно підвищило рівень кваліфікації команди та покращило якість продукції.
Мета компанії – залишатися лідером на ринку, продовжувати виготовляти продукцію високої якості, а також вдосконалювати індустрію деревообробки через новаторські підходи та розвиток нових технологій.
Засновники «ВУД Інтернаціонал» впевнені, що секрет успішності компанії полягає в командній роботі, ефективній комунікації, дружньому та професійному колективі, інноваціях та непохитній вірі у власні можливості.