Сила підтримки: як конкурс бізнес-ідей «Роби своє» допомагає підприємицям розвивати бізнес під час війни
Як перетворити захоплення на успішний бізнес? Та що робити, коли війна забирає у вас все, окрім віри в краще майбутнє? Історії двох підприємиць – Ірини Антончик та Анжели Сищенко – показують, як наполегливість і підтримка можуть перетворити пристрасть на прибуткову справу.
Ірина Антончик – власниця садового центру «Агро Хобі», Анжела Сищенко – розвиває виробництво копчених морепродуктів під брендом Vlasna FISHka. Обидві жінки перемогли в конкурсі бізнес-ідей «Роби своє» від Благодійного фонду «МХП-Громаді». Це дало їм змогу масштабувати та автоматизувати свої бізнеси.
Бізнес.Район розповідає про історії успіху двох жінок, які завдяки своїй активній позиції знайшли можливості для розвитку власної справи.
Від квіткового хобі до успішного бізнесу: історія Ірини
Ірина Антончик, власниця садового центру «Агро Хобі» та мати військовослужбовця. Вона виграла грант на автоматизацію системи поливу у конкурсі бізнес-ідей «Роби своє» від Благодійного фонду «МХП-Громаді».
Фонд реалізує програму підтримки військових, ветеранів та їхніх родин «МХП Поруч» – в межах якої цьогоріч підтримали загалом 40 бізнес-проєктів від захисників та їхніх родин.
Бізнес Ірини розпочинався як квіткове хобі й перетворився на підприємницьку діяльність. За освітою підприємиця графічна дизайнерка. Ще задовго до заснування власної справи захопилася вирощуванням декоративних рослин на своїй заміській ділянці. В якийсь момент колекція квітів та кущів зайняла всю ділянку, не лишивши місця для городини.
«Мій чоловік жартівливо зауважив, що ми їздимо лише нюхати квіти», – розповідає Ірина.
Це і стало поштовхом для перетворення хобі на додаткове джерело доходу. Спочатку рослини жінка продавала в соцмережах. А коли постало питання будівництва нового будинку, її ділянка вже була «заставлена горщиками з квітами».
«Війна стала непростим випробуванням для нашого бізнесу. Але ми вистояли. Цьогоріч нам дуже допоміг конкурс «Роби своє» від Благодійного фонду «МХП-Громаді», – каже підприємиця.
На грант подавалися не вперше. До цього були спроби виграти кошти на теплицю.
«Але все приходить вчасно. Якщо тоді не склалося, значить на це були вагомі причини у всесвіту», – розповідає вона.
Коли ж Ірина вирішила податися на грант від БФ «МХП-Громаді», у неї виникли певні сумніви.
«Бо з поливом потрібно вирішувати вже. Я розуміла, що це затягнеться у часі. А нам потрібно було оптимізувати роботу», – пояснює підприємиця.
Однак, Ірина подала заявку на зміну цільового призначення коштів, оскільки деякі роботи вони виконали самостійно через спекотне літо. Тому вклали свої кошти. А коли отримали грант, то докупили ще необхідні компоненти.
Загалом, проєкт обійшовся дорожче, ніж планували. Проте з усіма викликами справилися.
«Спочатку ми прорахували загальну вартість проєкту – 144 тисячі гривень. Ми у них не вклалися. Проєкт нам обійшовся приблизно у 180 тисяч гривень. Частка БФ «МХП-Громаді» склала – 70 тисяч гривень. Ми дякуємо, що нам допомогли», – говорить власниця «Агро Хобі».
Втілення проєкту не обійшлося без викликів. Ірині довелося докладати чимало зусиль, щоб знайти майстрів, які змогли б змонтувати систему поливу на її ділянці.
Як автоматизація замінила ручну працю
Система працює повністю в автоматичному режимі: вода набирається у баки зранку, нагрівається, а потім після заходу сонця розподіляється по ділянці, поливаючи рослини теплою водою. Це дозволяє уникнути охолодження ґрунту, до якого призводило б поливання водою зі свердловини з температурою +4°С.
Для високорослих рослин, таких як туї, встановили окрему лінію зрошення, оскільки звичайне зрошення не забезпечувало достатнього змочування ґрунту під кроною. Наразі у розсаднику групують рослини за розміром, застосовуючи індивідуальний підхід до кожної рослини. Усе для того, аби вони отримували воду безпосередньо під коріння через окрему трубку.
«Раніше ручний полив займав близько 3 годин на день – зранку та ввечері. Тепер ця рутинна робота стала менш трудомісткою, що дозволяє нам приділяти більше уваги іншим напрямам розвитку розсадника. Наприклад, ми плануємо найближчим часом встановити теплицю, щоб розширити власне виробництво вкорінених саджанців», – ділиться підприємиця.
Асортимент представлених рослин дуже різноманітний – як хвойні (туї, кипариси, ялівці), так і декоративні квітучі (гортензії, троянди, будлеї, перстач).
«Ми постійно розширюємо наш асортимент, прагнучи задовольнити різноманітні вподобання наших клієнтів. Крім того, ми надаємо детальні консультації щодо особливостей догляду за рослинами як на місці, так і в соцмережах, зокрема ведемо Tik Tok канал», – розповідає Ірина.
У садовому центрі зосереджені на співпраці з українськими виробниками саджанців, адже вважають, що важливо підтримувати вітчизняних садівників та фермерів.
«Близько 60% всіх наших саджанців ми вирощуємо самостійно – переважно хвойні породи, гортензії, будлеї, трави. Решту 40% ми закуповуємо у різних українських постачальників, оскільки один виробник не може забезпечити всього необхідного асортименту. Ми ретельно відбираємо якісних партнерів, які займаються розмноженням та вкоріненням саджанців», – розповідає Ірина.
«Агро Хобі» намагається гнучко реагувати на ринкові тренди та потреби клієнтів. Асортимент постійно оновлюється і розширюється.
Історія Ірини – приклад того, як хобі може перетворитись в успішний бізнес. Завдяки наполегливості, креативності та вмілому подоланню викликів, їй вдалося перетворити свою любов до квітів на прибуткову справу.
Переїзд з Бахмута до Луцька і започаткування бізнесу з копчених морепродуктів: історія Анжели
У 2022 році Анжела та її сім'я були змушені покинути рідне місто Бахмут і переїхати до Луцька через війну. Залишивши позаду власний рибний магазин на місцевому ринку, жінка почала шукати нові можливості.
«Після переїзду до Луцька мені було дуже важко, адже я залишила все своє життя через війну і треба було починати все заново», – розповідає Анжела.
За два тижні до початку війни загинув її чоловік. Після переїзду до Луцька жінка також доглядала за батьками, які постраждали під час обстрілу. Врешті, коли родичі пройшли реабілітацію, в Анжели з'явилося більше вільного часу.
«У соцмережах побачила повідомлення про набір на курси для жінок, чий бізнес постраждав внаслідок війни. Я записалася. Аби поспілкуватися з людьми, дізнатися щось нове для себе. Тренери переконували мене, що у мене є перспективи, щоб писала бізнес-план для розвитку бізнесу», – говорить Анжела.
Саме тоді жінка вирішила взяти участь у конкурсі бізнес-ідей «Роби своє» від Благодійного фонду «МХП-Громаді». В результаті Анжела стала однією з переможниць і отримала 100 тисяч гривень на розвиток власного бізнесу.
«За ці гроші я придбала коптильню. Вклала і свої кошти у розмірі понад 300 тисяч гривень», – ділиться Анжела.
Розпочавши виробництво копчених морепродуктів під брендом Vlasna FISHka, Анжела зосередилася на налагодженні збуту. Вона телефонувала друзям і знайомим, пропонуючи свою продукцію.
«Зрозуміла, що потрібен холодильник, стіл, ножі. І ще багато всього для виробництва», – згадує підприємниця.
Асортимент продукції
Наразі в асортименті Vlasna FISHka – копчена скумбрія, оселедець, горбуша, тунець, марлін, масляна, хребти та черевця лосося, палтус, кальмари. Окрім цього, тут також виготовляють мариновані, в'ялені та копчені курячі крильця.
«Маємо багато всього. Працюємо вдвох з напарницею Олею. Інколи приходять люди на підробітки, бо платити багато ми не можемо», – розповідає Анжела.
Підприємиця зауважує, що найбільший попит мають копчені оселедці та скумбрія. Крім того, люди полюбляють купувати сьомгу, масляну рибу для канапок.
«Хочу виграти ще більший грант, щоб розвинути виробництво і залучити додаткові трудові ресурси. Відкрити магазин. Попит на продукцію є, є куди рости. Люди постійно роблять замовлення. Немає грошей на усі фантазії і плани», – ділиться жінка своїми мріями.
Щодня Анжела стикається з різноманітними викликами: від пошуку постачальників сировини до проблем з відключенням електроенергії. Проте вона не здається і продовжує розвивати свій бізнес крок за кроком.
«Дуже важко переживали відключення світла. Довелося придбати генератор. Хотілося б мати підтримку від місцевої влади. Хоча б в тому, аби допомогли з орендою кращого приміщення. Але поки що вона нічим нам не допомогла. Тому можливо, доведеться переїжджати до якогось іншого міста», – зазначає підприємиця.
Анжела реалізує свою продукцію через «сарафанне радіо», соціальні мережі та щотижневу участь у місцевому фермерському ринку. Серед її клієнтів – і молодь, яка полюбляє морепродукти з пивом, і сімейні люди, які купують рибу для канапок, і люди старшого віку, які надають перевагу оселедцю та скумбрії.
Попри всі виклики, Анжела сповнена рішучості продовжувати свою справу та здійснювати мрію про професійне виробництво та власний магазин крафтових морепродуктів.
Довідково: Благодійний фонд «МХП-Громаді» щороку проводить грантовий конкурс бізнес-ідей «Роби своє». Цьогоріч в межах конкурсу він отримав 616 проєктів з 15 областей України, з них експертна комісія обрала 80 переможців. Загальний бюджет підтримки від фонду становив 10 млн грн. Загалом за час повномасштабної війни БФ «МХП-Громаді» підтримав грантами понад 250 локальних підприємців з різних куточків України, з них цьогоріч 40 бізнес-проєктів від ветеранів, військових або їхніх родин.