Термінал «Чорнотисів»: як сухий порт на Закарпатті допомагає державі відновлювати економіку
Мультимодальний термінал, відомий як «сухий порт» віднедавна працює у селі Чорнотисів Берегівського району, що на Закарпатті. Його заснувала логістична компанія з головним офісом у Львівській області.
Завдяки своєму стратегічному розташуванню поблизу кордону з Угорщиною, цей термінал відіграє ключову роль у спрощенні торгівлі між Україною, країнами ЄС та іншими державами світу.
Через агресивне російське вторгнення в Україну перестали працювати звичні маршрути постачання товарів, що змусило українців розробляти нові логістичні напрямки для забезпечення стабільного експорту та імпорту. Мультимодальний термінал у селі Чорнотисів, як одне з таких рішень, дозволяє використовувати поєднання різних видів транспорту для швидшої та ефективнішої доставки вантажів.
Окрім того, робота термінала сприяє економічному зростанню регіону, створенню нових робочих місць та залученню інвестицій у місцеву економіку. Це дає змогу відновлювати інфраструктуру та покращувати якість життя в цілому у цей складний для країни час.
Підприємство почало повноцінну роботу 1 липня 2024 року. Раніше, 27 березня 2024 року, відбулося перше пробне перевантаження зерна, яке вирушило залізницею до Румунії. Варто відзначити, що будівництво термінала стартувало рівно за рік до першого перевантаження, 27 березня 2023 року. Про це виданню Бізнес.Район розповіли на «Чорнотисівському терміналі».
Директор та співвласник термінала Юрій Оприск каже, що оптимізація експорту та вивіз зерна за кордон – у пріоритеті, оскільки Україна виробляє значно більше, ніж споживає.
«У селі Чорнотисів колись раніше вже діяло підприємство з перевантаження, і ми вирішили зосередити увагу на цьому регіоні завдяки його стратегічному розташуванню біля кордону з Румунією. Крім того, наявність вузької європейської колії дозволяє швидко й ефективно транспортувати вантажі до Угорщини через Чоп, а також до Словаччини. Особливо важливим є прямий доступ до трьох країн через вузьку колію. Цей регіон має ширші можливості для міжнародної торгівлі», – зазначає директор.
На території термінала розташовано сім кілометрів власних залізничних колій, як вузькоколійних, так і ширококолійних шляхів, а також є два тепловози. Термінал може приймати та відправляти агропродукцію автомобільним та залізничним транспортом.
ТОВ «Чорнотисів» складається з основних трьох підрозділів:
- олійний термінал;
- зерновий термінал;
- контейнерний термінал.
Олійний термінал. Система охоплює вантажні автомобільні та залізничні станції, чотири резервуари для зберігання на 4 тисячі кубометрів та олійний трубопровід, що їх з’єднує.
Зерновий термінал. Вивантаження зерна в транспорт – ключове завдання термінала. Для цього тут обладнані точки відвантаження на автомобілі, вагони на євроколії та в контейнери.
На території термінала є шість місткостей, для зберігання зерна, і кожна вміщає по 1 тисячі тонн зерна.
Контейнери. Три частини мультимодального термінала з'єднані залізничною ділянкою, де розташовано сім колій: три широкі, три вузькі європейські та одна комбінована. Тут завантажують вагони зерном і олією, а також працюють з контейнерами, вміщуючи до 700 одиниць на території.
Для обробки контейнерів використовуються мобільний кран «Кальмар» і стаціонарний козловий кран. Під ним знаходиться комбінована залізнична колія для широких і вузьких платформ.
Основний імпортер українського зерна та олії – Італія, а також країни Близького та Середнього Сходу. Завдяки контейнерним перевезенням через порти Словенії та Хорватії, українське зерно їде до портів, де його завантажують на судна для подальшої доставки по всьому світу.
З цих портів українська продукція їде у В’єтнам, Філіппіни, Малайзію та інші країни, розповіли на підприємстві.
На терміналі в основному працюють місцеві жителі, проте серед співробітників є й спеціалісти з інших регіонів України.
«Ми підібрали дійсно гідних спеціалістів. Більшість із них мають попередній досвід, адже на такому підприємстві без нього важко обійтися. Поки що ми не готові брати на роботу людей, яких потрібно навчати з нуля. Це фахівці з досвідом роботи на елеваторах або в інших сільськогосподарських компаніях», – зазначає керівник Юрій Оприск.
Компанія планує суттєво розширити штат – на понад 100 нових працівників – коли термінал досягне повної потужності. Наразі тут знайшли роботу 30 людей.
«Більшість працівників підприємства – місцеві жителі, зокрема з Виноградова та сіл Чорнотисів, Сасово, Холмовець, Підвиноградів і Королево. Також в нас працюють люди з інших регіонів України: Харківщина, Сумщина, Херсонщина», – розповідає завідувач виробництва «Чорнотисівського термінала» Гордій Міщенко.
Сам чоловік родом з Хмельницької області й має значний досвід роботи з елеваторами та реалізацією агропродукції.
«Я працював на трьох великих елеваторах у Хмельницькій, Вінницькій і Херсонській областях. Однак, на жаль, з початком війни втратив роботу в Херсонській області. Протягом року активних бойових дій жодних пропозицій щодо працевлаштування не було. Проте півтора року тому мені запропонували допомогти у будівництві та введенні в експлуатацію нового термінала», – додає завідувач виробництва.
Вже рік системним адміністратором на зерновому терміналі працює ІТ-спеціаліст Річард Попович з Виноградова. До цього він мав досвід роботи на іншому підприємстві також у сфері ІТ, де пропрацював три роки, перш ніж йому запропонували роботу на елеваторі.
«Так, трохи далеко від дому, але це було щось нове і на такому потужному підприємстві я отримаю одне з найціннішого – досвід. Роботи багато, тому що все автоматизовано, моя задача починається як з забезпечення робочих місць комп’ютерною технікою, закінчуючи адмініструванням важливих систем керування зерновим терміналом. Є багато комп’ютерів і програм, які потрібно постійно обслуговувати та аналізувати, а також мережа Інтернет, системи відеоспостереження й автоматизації. Важливим є швидке реагування на неполадки, адже навіть невелика програмна помилка може зупинити роботу термінала. Тому ІТ-інфраструктура є однією з ключових ланок у роботі підприємства», – зазначає спеціаліст.
За 15 кілометрів, з села Королево, доїжджає до роботи й фахівчиня Юліанна Коста. Спеціалістка навчається заочно в Національному транспортному університеті, а тому шукала роботу відповідно до фаху, який здобуває.
«Мені, можна сказати, пощастило. Я знайшла роботу досить швидко. Коли дізналася, що для термінала «Чорнотисів» шукають працівників, одразу звернулася сюди. Вже через кілька днів мене запросили на співбесіду та запропонували посаду вагаря. Мої робочі завдання – це зважування автомобілів та вагонів на електронних вагах перед завантаженням і після нього, ведення обліку результатів зважування та їх реєстрація у спеціальних журналах та компʼютерних програмах. Бути вагарем – це постійно відчувати відповідальність, але мені подобається, бо саме це робить мою роботу важливою і значущою. Насамперед мотивує те, що я працюю в сучасній компанії, яка цінує свій персонал. А ще мені імпонує те, що тут я можу розвиватися, як фахівець», – коментує Юліанна.
Загалом підприємство активно нарощує виробничі процеси, має намір у декілька разів збільшити обсяги перевантаження товарів у 2025 році. У перспективі перевантажувати й нафтопродукти.
Під час візиту на підприємство колишній голова Закарпатської ОВА, а зараз заступник керівника Офісу президента України Віктор Микита, зазначив, що для Закарпаття цей сухий порт у Чорнотисові є стратегічно важливим об'єктом. Він підкреслив, що його реалізація відкриває нові можливості для торгівлі, логістики та залучення інвестицій, що має перспективу для створення нових робочих місць і підвищення рівня життя місцевого населення.
«Закарпаття завжди було важливим транзитним вузлом між Україною та країнами Європи. Відкриття Сухого порту в Чорнотисові дозволить підвищити ефективність логістичних процесів, скоротити терміни доставки та оптимізувати витрати для українських експортерів», – додав Микита.
***
Ми створили цей матеріал як учасник Мережі «Вікно Відновлення». Все про відновлення постраждалих регіонів України дізнавайтеся на єдиній платформі recovery.win.