Ринок франчайзингу: Україна, світ і сучасні виклики

22 Квітня 2021, 10:40
Ринок франчайзингу: Україна, світ і сучасні виклики 19016
Ринок франчайзингу: Україна, світ і сучасні виклики

Франчайзинг уже давно визнали однією з найзручніших та найефективніших моделей для розвитку малого та середнього бізнесу. Покупцю франшизи не потрібно придумувати бренд з нуля і витрачати великі гроші на його просування, бо це вже зробили за нього. До того ж, підприємець-початківець отримує мінімальні ризики.

В Україні та світі, не зважаючи на коронакризу і пов’язані з нею випробування, ринок франчайзингу не занепадає, а навпаки – продовжує стабільно розвиватися. З’являються нові тенденції, зміщується попит споживача і франчайзери підлаштовуються під те, як розвивається світ.

Далі ми розкажемо, які є популярні франшизи в Україні і світі, а також про те, що далі чекає на ринок франчайзингу.

 

Українські франшизи – гідні конкуренти американським

Практично у всіх галузях економіки України розвинений франчайзинг. Серед найбільш популярних сфер – громадське харчування (пекарні, кав’ярні, стрітфуд), найрізноманітніші послуги (від салону краси до туристичного агентства), освіта і розвиток дітей (освітні і розвиваючі центри), медицина і проекти, пов’язані зі зміцненням здоров’я.

За кількістю франчайзингових об’єктів перше місце займають послуги, друге – громадське харчування, а ритейл – лише на третьому місці. Як показує практика, український ритейл успішно росте через франшизу тоді, коли має власне виробництво та налагоджену логістику.

Приклад власного виробництва з мережі «Наш Край»
Приклад власного виробництва з мережі «Наш Край»

Якщо подивитися на динаміку зростання кількості франчайзерів в Україні по роках, можна помітити, що франчайзинг все ще тільки набирає обертів в Україні. Цікаво, що в Україні найбільше зростає частка саме українських франшиз.

Динаміка кількості франшиз в Україні з 2009 по 2020 рік
Динаміка кількості франшиз в Україні з 2009 по 2020 рік

Бізнес, який з’явився в Україні, добре адаптується під умови ринку і сама модель бізнесу враховує місцеві реалії. Близько 30% українських франшиз можуть впевнено конкурувати, наприклад, з будь-якою американською франшизою.

Ось, до прикладу, десять популярних в Україні франшиз, які не тільки мають впізнаваний бренд, а й широко охоплюють ринок і цілком можуть скласти конкуренцію іноземним франчайзерам:

 

  1. Наш Край: франшиза мережі супермаркетів. За останні 20 років мережа активно розвивалася як географічно, так і за кількістю відкритих закладів, і сьогодні під брендом «Наш Край» працює більше 240 торгових закладів, які обслуговують більше 5 мільйонів клієнтів на місяць. Зараз супермаркети «Наш Край» представлені у 21 регіоні України та покривають більш ніж 150 населених пунктів.
  2. SPAR: одна із перших світових франчайзингових мереж та найбільше міжнародне об’єднання супермаркетів. Із січня 2017 року бренд SPAR в Україні розвиває за моделлю франчайзингу інвестиційна група VolWest Group, що має більше 20-ти років успішного досвіду реалізації різноманітних проєктів, зокрема і у галузі продуктового ритейлу.
  3. Франс.уа: Національна українська мережа торгових точок і булочних кав'ярень-пекарень з продажу високоякісної традиційної французької випічки. Понад 100 закладів у всій території України.
  4. Good Beer: франшиза спеціалізованих магазинів розливного пива і пабів. Бізнес під ключ з терміном окупності 2-3 місяці (в сезон).  Мережа налічує 190 партнерів по всій Україні.
  5. Aroma Kava: мережа кав'ярень, що працює в більш ніж 45-ти містах України, що надає широкий вибір кавових напоїв, десертів і сендвічів за доступною ціною.
  6. Львівська Майстерня Шоколаду: створення шоколадних виробів ручної роботи. На сьогодні Львівська Майстерня Шоколаду представлена 49 закладами в 24 містах України. Мережа так само активно розвивається за кордоном.
  7. Tez Tour: одна з найвідоміших і найбільших туристичних компаній Східної Європи. Офіси партнерів присутні практично у всіх великих містах України.
  8. Нова Пошта: лідер українського ринку логістики та поштових перевезень. Сьогодні відділення Нової пошти можна зустріти практично в кожному населеному пункті країни, а франчайзингова мережа представлена понад 1100 точками.
  9. KIMS: найбільша в Україні мережа хімчисток та пралень. До мережі входить 86 точок (50 власних і 36 по франчайзингу). Обсяг необхідних інвестицій починається від 80 000 доларів.
  10. FORNETTI: в Україні мережа франчайзингу представлена 550 пекарнями різних форматів, через які щомісяця продають 250 тисяч кілограмів листкової випічки.

Читайте також: Розумні інвестиції і швидка окупність: переваги франчайзингу

 

Ринок франчайзингу за кордоном досягне допандемічного рівня

У 2021 році франчайзинг продовжить зростати не зважаючи на всі економічні наслідки, спричинені пандемією COVID-19. Більше того, до кінця року експерти прогнозують повернення допандемічного рівня зростання на ринку франчайзингу.

Такі дані оприлюднили у щорічному звіті Міжнародної асоціації франчайзингу (IFA), де йдеться про економічний прогноз галузі франчайзингу на 2021 рік у США.

Згідно з даними дослідження, у 2020 році франчайзингова зайнятість в США зменшилася на 11,2% – до 7,5 мільйонів. Приблизно 940 000 людей втратили робочі місця, оскільки більшість підприємств працювали в умовах зменшеної зайнятості через карантинні обмеження та зниження кількості доходів.

Очікується, що майже весь економічний збиток, спричинений пандемією COVID-19, може знівелюватися в 2021 році. Згідно з прогнозами, франшизери відкриють понад 26 000 закладів, створять майже 800 000 нових робочих місць та додадуть 477 мільярдів доларів у ВВП США.

Загалом франчайзингові компанії внесли 670 мільярдів доларів економіку США в 2020 році і все ще становили 3% від загального номінального валового внутрішнього продукту (ВВП).

Прогнозують, що загальний внесок франчайзингу в економіку зросте на 7% у 2021 році, досягнувши допандемічного рівня до кінця року.

Найпопулярнішими у світі франшизами у 2020 році за версією американського журналу Еntrepreneur були:

 

  1. Dunkin: американська мережа кав'ярень з пончиками, одна з мереж компанії Dunkin'Brands. Представлена ​​більш ніж 12 тисячами точок в 45 країнах, більше 7 тисяч точок знаходиться на території США і більш ніж 4 тисячі в інших країнах світу.
  2. Taco Bell: американська мережа ресторанів швидкого харчування і дочірня компанія з Yum! Brands, Inc. У ресторанах подають різноманітні мексиканські страви, в тому числі тако, буріто, кесаділью і начос.
  3. McDonald's: американська корпорація, яка працює в сфері громадського харчування. До 2010 року найбільша в світі мережа ресторанів швидкого харчування, що працює за системою франчайзингу. На кінець 2018 року за торговою маркою McDonald's працювало 37 855 ресторанів, з них 35 085 на правах франчайзингу.
  4. Sonic Drive-In: американський оператор фастфуду за принципом Drive-In. Станом на 27 серпня 2018 года 3 606 ресторанів Sonic розташовані в 45 штатах США. Компанія відома тим, що використовує автомати Carhops і обслуговування на роликах.)
  5. UPS Store: є найбільшим в світі франчайзером роздрібних, поштових, поліграфічних та бізнес-сервісних центрів. Сьогодні в США, Пуерто-Ріко і Канаді налічується більше 5000 магазинів The UPS Store.
  6. Ace Hardware: ритейлер, який спеціалізується на непродовольчому роздрібі, за останні 5 років відкрив понад 800 магазинів. За даними компанії Ace Hardware, 75% у всіх будинків в США знаходяться в межах 15 хвилин від магазину. У минулому році роздрібний продавець керував продажами на суму понад $ 16 млрд.
  7. Planet Fitness: американський франчайзер і оператор фітнес-центрів, базується в Хемптоні, штат Нью-Гемпшир. Компанія повідомляє, що у неї 1859 клубів, що робить її однією з найбільших франшиз фітнес-клубів за кількістю членів і місць. Є точки по всій території Сполучених Штатів, а також в інших країнах, таких як Канада, Домініканська Республіка, Панама і Мексика. У 2019 році франшиза розширилася до Австралії.
  8. Jersey Mike's Subs: американська мережа submarine sandwich зі штаб-квартирою в Манаскване, штат Нью-Джерсі. Ресторани, які спеціалізуються сендвічах з 2015-го розвиваються за франчайзинговою моделлю. До кінця 2020 року Jersey Mike's планує мати 2000 ресторанів і $2 млрд у загальносистемних продажах. Ключ до зростання франшизи - повторні покупки від існуючих франчайзі.
  9. Culver's: приватна мережа ресторанів швидкого харчування, яка працює в основному на Середньому Заході США. Мережа найбільш відома своїми "бургерами" і замороженим заварним кремом, але також пропонує сирки, курку, рибу і салати.)
  10. Pizza Hut: у серпні Pizza Hut оголосила, що планує закрити 500 своїх ресторанів в США. Але правда і те, що останнім часом компанія відкрила тисячі міжнародних франшиз. Ще одна точка зростання - співпраця зі спортивними федераціями та спонсорство спортивних команд.

Нові тенденції на ринку франчайзингу

Згідно з даними порталу «Дія», нові реалії за останній рік зумовили виникнення і нових трендів на ринку франчайзингу. Виною всьому карантинні обмеження через пандемію коронавірусу і зміна попиту на певні види послуг.

Закриті кордони і міжнародне авіасполучення зумовили пожвавлення внутрішнього туризму і того, що пов’язане з ним: готельний бізнес, пансіонати чи «зелені садиби». Разом з тим ми могли спостерігати зростання сфери послуг перевезень і B2B-сервісу.

Дуже зріс і продовжує рости попит на франшизи сервісів доставки і пунктів прийому/видачі. За останній рік покупець навчився замовляти всі необхідні речі через інтернет. Особливо стали популярними сервіси адресної доставки продуктів.

Читайте також: Як вплинув карантин на інтернет-магазин відомої волинської мережі

Підприємці почали цікавитись і франшизами в медичній сфері: аптеки, центри забору аналізів, діагностичні кабінети.

Стали популярнішими франшизи невеликих продуктових магазинів (магазини біля дому, міні-маркети, супермаркети, дискаунтери).

Зростає зацікавленість онлайн-франшизами й інтернет-франшизами. Але тут потрібно бути особливо обережними, адже в цій ніші велика кількість низькоякісних і сумнівних проєктів. До нових онлайн-форматів бізнесу можна віднести: онлайн-медицину, стримінг-фітнес, онлайн-навчання тощо.

Попит у громадському харчуванні змістився в бік проєктів, які позиціонують себе як мережі з сильною складовою доставки і відносно невеликим чеком.

Практично не скоротилася кількість заявок на франшизи кав’ярень, фастфуду, розливного пива. Швидко розвивається сегмент кондитерської випічки.

Продовжують активно розвиватися бізнеси, пов’язані з дітьми – торгівля дитячими товарами, приватні дитячі садки, розвивальні і дозвільні центри. 

Традиційний високий попит на бізнеси, що відносно добре почуваються в кризу: мікрофінансування, ломбарди.

Тенденції, які нас не покинуть:

 

  • Поява на ринку спрощених франшиз і більш демократичних форматів (спрощена концепція самого бізнесу). Наприклад, основний формат бізнесу — суші-ресторан, а франшиза — суші-шоп (без посадки, але з акцентом на доставку).
  • Поступове зростання кількості соціальних франшиз. Це тренд світового масштабу, адже ця сфера підприємництва досить стійка в кризові періоди.
  • Зростатиме кількість проєктів у секторі ІТ, фармації та біотехнології, біохакінгу, виробництва продуктів харчування.
  • Під час кризи зростає значення когнітивного капіталу франшизи (впізнаваність бренду, знання та досвід, які передаються франчайзі, досвід партнерів франчайзингової мережі).

 

Якщо ви хочете придбати франшизу в Україні, підходьте до цього зважено та відповідально, співпрацюйте тільки з надійними партнерами. Інвестуйте в ті сектори бізнесу, які, попри кризу, продовжуватимуть розвиватися, при цьому обирайте правильні ніші всередині них.

Читайте також: 

 

 

 

Коментар
28/03/2024 Четвер
28.03.2024
27.03.2024