Як вплинула російська агресія на бюджети волинських громад?

07 Червня 2022, 08:30
За перші 5 місяців 2022 року більшість громад Волині отримали власних доходів більше, ніж це було за такий же період у 2021 році КОЛОНКА 7866
За перші 5 місяців 2022 року більшість громад Волині отримали власних доходів більше, ніж це було за такий же період у 2021 році

Повномасштабне вторгнення росії суттєво вплинуло на економічну ситуацію. В перші дні, а то й тижні, був загальний шок. 

І все ж, перші місяці воєнного стану довели, що місцеві громади Волинської області в основному справились із наповненням місцевих бюджетів. Звичайно, ситуація загалом є нерівномірною. Адже десь є кращі умови, а десь – керівництво краще спрацювало. 

Отже, що ж маємо по факту?

За перші 5 місяців 2022 року більшість громад Волині отримали власних доходів більше, ніж це було за такий же період у 2021 році. Бо і в попередні роки найбільше коштів отримали наші міста обласного значення, лідером серед яких є Луцьк із власними доходами 891,5 млн грн (+15,5%). 

Завдяки суттєвому приросту на друге місце вийшов Володимир (+103,7%) із власними доходами 262,5 млн грн. Це сталось завдяки суттєвому зростанню ПДФО. 

Ну і на третьому місці є місто Ковель із доходами 231,2 млн грн (+15%). Ну і ще досить значну суму доходів отримали у Нововолинській, Підгайцівській, Боратинській та Камінь-Каширській громадах. Що цілком логічно, адже це є громади із великою чисельністю населення і плюс Підгаці і Боратин географічно є приміською зоною обласного центру, що має значні переваги в плані наповнення бюджетів.

Найменшу суму власних доходів у Волинській області отримала Велимченська громада всього лиш 1,9 млн грн і хоча це більше ніж було у 2021 році на 4,3%, але все одно це досить низький показник. 

Аутсайдером є Сереховичівська ТГ у якій взагалі, як на мене, ситуація критична. Адже ця громада і в попередні роки мала дуже мало власних доходів, то на сьогодні отримали 3,0 млн грн, що на 4,5% менше, ніж було минулого року. 

Іншими громадами із найменшими доходами є Доросинівська, Велицька та Смідинська громади, у яких доходи становлять менше 4 млн грн. Тут виникає питання, хто приймав рішення про створення таких громад, адже вони абсолютно не мають коштів для виконання багатьох функцій. Тобто було створено територіальні громади явно неспроможні.

До речі, загалом 11 територіальних громад отримали менше доходів ніж це було у 2021 році, серед них є одна громада, де раніше був районний центр – Маневицька, одна міська – Берестечківська, три з центром в смт – Голобська, Головненська та Цуманська, а всі інші сільські.

Окремо відзначу Шацьку, Ратнівську, Нововолинську, Локачинську, Камінь-Каширську, Мар’янівську, Ківерцівську, Оваднівську, Копачівську, Заболотівську та Самарівську громади, у яких приріст власних доходів бюджету становить понад 20%.

Для об’єктивності краще показувати інший показник, який врахує розміри громад за чисельністю населення, адже не цілком коректно порівнювати суму доходів у Луцькій міській та в Шацькій громадах. Одним із таких показників може бути сума власних доходів громади в розрахунку на 1 жителя. 

Яка ж за цим показником ситуація у Волинській області?

Отже, знову ж таки у лідери в цьому році за сумою власних доходів на 1 жителя вийшла Володимирська громада у якій він зріс до 6,2 тис грн, що у двічі більше ніж було торік. 

Стабільно високими є надходження на 1 жителя у Підгайцівській (3938 грн), Луцькій (3712 грн), Боратинській (3700 грн), Ковельській (3140 грн) та Вишнівській (2716 грн) громадах.

Критичною, або навіть катастрофічною є ситуація у Доросинівській (607 грн), Забродівській (564 грн) та Велимченській (497 грн) громадах, у яких і чисельність жителів є малою і податків на 1 жителя збирається катастрофічно мало. 

Вважаю, що коли в громаді за 5 місяців на 1 жителя не залучено навіть однієї тисячі гривень платежів, то це також ситуація близька до критичної, а якщо поспостерігати, що серед цих громад є і ті, які навіть цей малий показник не зуміли втримати, а й зменшили його порівняно з минулим роком, як от у Головненській, Цуманській та Сереховичівській громадах, то там проглядаються серйозні системні проблеми. І списати їх невирішення на воєнний стан не варто. Краще задуматись як терміново розв'язувати проблему.

 

Таким чином, загалом ситуація із виконанням Волинського обласного і бюджетів територіальних громад є цілком задовільною. Тому місцеві програми в основному можуть виконуватись без проблем. Що буде надалі, то будемо спостерігати і аналізувати.

Коментар
19/03/2024 Вівторок
19.03.2024
18.03.2024