Мережі «Наш край» та «Spar» увійшли в трійку лідерів українського ритейлу

12 Лютого 2020, 10:55
Один із магазинів мережі Наш край 2827
Один із магазинів мережі Наш край

 Мережі «Наш край» та «Spar» увійшли в трійку лідерів українського ритейлу, у 2019 році волинська компанія VolWest Group презентувала 56 нових магазинів під цими брендами.

Роздрібна торгівля у країні зростає стрімкими темпами: співвітчизники змітають із полиць усе, що там лежить, – від продуктів до ювелірки. Журнал НВ з’ясував причини такого роздрібного оптимізм.

Один трильйон гривень, або 40 мільярдів доларів – на таку солідну за українськими мірками суму скупилися торік співвітчизники у мережах супермаркетів, магазинах біля будинку й онлайн-продавців. У цьому національному товарообігу роздрібу, підрахованому Держстатом, не враховано лише ринки.

За світовими мірками це зовсім небагато: у 13 разів менше, ніж оборот найбільшого у світі ритейлера — американського Walmart, і майже на чверть менше, ніж у шведської IKEA. Але для України  прекрасний результат, який ще й на 10,5% більший, ніж у 2018. Ба більше, вперше з 2012 року надбавка показників роздрібної торгівлі виражається у двозначних цифрах. До того ж українська тенденція помітно позитивніша, ніж загальносвітова: за даними Forbes, темпи споживчих витрат на планеті сповільнюються, через що загальний обсяг глобальної торгівлі збільшився лише на 1,2%.

Читайте також:   Хто отримав зіркові відзнаки на корпоративі компанії VolWest Group 

Споживання на берегах Дніпра було настільки енергійним, що стало навіть однією з причин зростання економіки країни у 2019, вважають у Нацбанку.

Найбльше економіку піднімали покупці у столиці: кияни забезпечили п’яту частину всього роздрібного товарообігу, скупившись на 214,2 млрд грн. На другому місці  Січеславська область: мала батьківщина нинішнього президента наторгувала майже на 103 мільярда гривень. Третя позиція  за Київщиною з її 83 мільярди гривень. Найскромніші показники  у Луганській (5,1 мільярда гривень), Чернівецькій (8,4 мільярда гривень) і Тернопільській (8,8 мільярда гривень) областях.

За даними Асоціації ритейлерів України, яка досліджує діяльність торговельних мереж, найкраще торік продавалися ювелірка, ліки, одяг, їжа. Побутова техніка й електроніка також показали зростання продажів, але лише на 5%, що мало проти 23% надбавки, показаної двома цими категоріями у 2018. Таке уповільнення Андрій Осадчий, заступник керівника панелі PoS Tracking GfК Ukraine, пояснює тим, що українці вже встигли задовольнити відкладений попит, сформований у кризові 2014−2016 роки.

Оптимізм продає

Одна з основних причин споживчого пожвавлення  зростання доходів, каже Андрій Жук, голова правління Асоціації ритейлерів України.

За даними Держстату, в 2019 вони зросли на 10%. Окрім того, відбулася стабілізація вітчизняної економіки, яка, за підрахунками Нацбанку, ще й виросла на 3,3% за рік.

Люди почали оптимістичніше дивитися на перспективи економіки і своє фінансове становище, а отже, більше витрачати, впевнена Олена Білан, головна економістка інвесткомпанії Dragon Capital. Постійне зростання індексу споживчих настроїв (ІСН)  яскравий доказ цього. Адже ритейл  це галузь, яка першою відчуває на собі покращення споживчих настроїв, пояснює Юлія Белінська, засновниця галузевого онлайн-видання Retailers.

На початку 2019 ІСН становив 65 пунктів із 200 можливих, тобто потенційні покупці були налаштовані песимістично. Жук вважає, що їх стримувала невизначеність, зумовлена наближенням президентських виборів. Але вже наприкінці весни індекс пішов угору, в грудні 2019 досягнувши 92,2 пункти. Востаннє українські споживачі були настільки ж оптимістичними в докризовому 2008, коли обсяг роздрібної торгівлі становив понад 70 мільярдів доларів.

На поведінку українців уплинула низька інфляція  4,1%. Її охолодив курс нацвалюти: торік гривня щодо долара зміцнилася на 15%.

«Зміцнення гривні знижує ціни на імпортні товари»,  пояснює Білан.

Ще одним драйвером роздрібної торгівлі став розвиток онлайн-сегменту. Його частка хоч і залишається невеликою (7%), але, за даними компанії EVO, продовжує збільшуватися: за торік  плюс 17% і підсумкові 76 мільярдів гривень.

Експансія з Дніпра

Назустріч споживачам пішли й самі ритейлери, до того ж у буквальному сенсі: вони відкривають усе більше торгових точок. За словами Олени Вдовиченко, комерційної директорки мережі METRO, торік оператори ринку вивели «в люди» щонайменше 665 нових магазинів. І якщо 10 років тому 60% товарообігу в країні припадало не на організовані торгові точки, а на звичайні ринки, то зараз на частку останніх припадає лише 45%.

Чемпіон із розширення  мережа з продажу косметики та побутової хімії EVA, головний офіс якої знаходиться у Дніпрі. Компанія за рік відкрила по всій країні 214 точок, а їхня загальна кількість наблизилася до позначки одна тисяча. На другому місці ще одна компанія з Дніпра  продуктовий ритейлер АТБ: у його мережі вже 1080 магазинів, 88 з яких відкрилися у 2019-му. Третя у цьому своєрідному заліку — волинська компанія VolWest Group, яка презентувала 56 нових торгових точок під брендами Наш Край і Spar.

 

Аби заманити побільше покупців, вітчизняні ритейлери постійно експериментують із форматами. Навіть націлений на економних покупців АТБ відкриває нові магазини більшої, ніж раніше, площі, покращуючи освітлення представлених товарів і обладнавши торгові зали кавамашинами й апаратами для приготування свіжих соків. Нові маркети АТБ ще й зовні інші  вони оформлені в чорний колір, який вважають преміальнішим.

«Невдовзі всі чинні магазини торгової мережі АТБ перейдуть на оновлений формат»,  розповів НВ Сергій Демченко, виконуючий обов'язки начальника управління з корпоративних комунікацій цього найбільшого ритейлера країни.

Торік товарообіг АТБ зріс на 22,4%, до 127 мільярда гривень.

А у мережі METRO переглянули асортимент і розширили деякі товарні групи  наприклад, додали імпортні делікатеси: американську яловичину, бельгійську телятину, збільшили асортимент імпортних сирів, екзотичних фруктів і овочів.

«Молочні продукти, сири, м’ясо, фрукти-овочі й риба  все це стрімко зростає»,  каже Вдовиченко.

Покупець збільшує свій кошик в обсязі та покращує його якісно, пояснює вона. Все це на показниках ритейлера позначилося позитивно: продуктова група товарів зросла в одиницях на 13%.

У Сільпо також змінюють формати магазинів. Зокрема, компанія торік відкрила 23 нові супермаркети, торгові зали в яких оформлено в різних стилях. Наприклад, анімаційний фільм Мавка. Лісова пісня став головним мотивом торгового залу Сільпо у столичному ТРЦ Blockbuster Mall.

Окрім цього, компанія відкриває для покупців те, що зазвичай приховано від поглядів клієнтів, – наприклад, зони оброблення м’яса та випікання хліба.

«Це створює нові враження», — каже Катерина Огуряєва, маркетинг-директорка мережі Сільпо.

Торік компанія запустила проект Агромандри  екскурсії на ферми, які постачають у мережу продукти під брендом Лавка традицій. Показників товарообігу в Сільпо поки що не розкривають.

Вклалися у розширення й іноземні оператори, які тільки-тільки з’явилися на місцевому ринку: наприклад, французька Decathlon, яка торгує спортивним одягом та інвентарем, одразу відкрила два магазини у столиці. Продовжив розширюватися і світовий монстр непродовольчої торгівлі H&M  у 2019 він відкрив уже свій третій український магазин.

Загалом, за даними консалтингової компанії Українська торгова гільдія (УТГ), торік на ринок країни вийшли одразу дев’ять міжнародних операторів.

Більше закупів

Цьогоріч українці не знизять національний шопінг-апетит, вважають опитані НВ гравці ринку й економісти.

«Споживання зростатиме: і цьогоріч  приблизно на 10%, і через рік»,  вважає Білан із Dragon Capital.

Так буде вже хоча б тому, що фактор подорожчання національної валюти проявив себе ще не сповна, він стане «тиснути» на ціну імпортних товарів і в 2020. Що стосується інфляції, то й цьогоріч, за прогнозами НБУ, в середньому вона не перевищить 5%.

Та й ритейлери мають намір продовжувати свою експансію. Тільки в АТБ планують відкрити не менше сотні магазинів, продовживши оновлення старих.

Непродуктові мережі також не планують зупинятися на досягнутому. Польська компанія LPP, один із великих ритейлерів одягу, в портфелі якої містяться бренди RESERVED, Cropp, House, збирається відкрити цьогоріч в Україні 30 магазинів. А данський Jysk, продавець товарів для дому, в найближчі три роки планує подвоїти до понад 100 кількість своїх торгових точок. Головний конкурент данців  IKEA  цьогоріч усе-таки відкриє в Україні свою торгову зону. Крім того, на вітчизняному ринку, як стверджують в УТГ, з’являться одразу шість нових іноземних гравців  зокрема, російська марка одягу Funday і французький ритейлер одягу і взуття The Kopples.

 

 

  

Коментар
26/04/2024 П'ятниця
26.04.2024
25.04.2024