Продав без чека – штраф: які зміни та санкції для бізнесу запрацюють з першого жовтня

28 Вересня 2023, 16:05
Продав без чека – штраф: які зміни та санкції для бізнесу запрацюють з першого жовтня 25860
Продав без чека – штраф: які зміни та санкції для бізнесу запрацюють з першого жовтня

До власників малого та середнього бізнесу з першого жовтня 2023 року повертаються податкові перевірки. Контролюючі органи ДПС України перевірятимуть платників податків другої та третьої групи, які здійснюють реалізацію товарів, робіт та послуг на наявність реєстраторів розрахункових операцій (РРО) та програмного реєстратора розрахункових операцій (ПРРО).

Раніше, у зв’язку з воєнним станом в Україні, уряд наклав мораторій на планові та окремі позапланові перевірки для бізнесу. Однак починаючи з жовтня, схвалили зміни до Податкового Кодексу України та Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування», яким скасував заборону. Втім, мораторій не стосувався фактичних перевірок.

Бізнес.Район дізнався про те, які штрафи та відповідальність чекають на бізнес з першого жовтня, які особливості застосування РРО та ПРРО та скільки це коштує. Для цього ми поспілкувалися зі спеціалістами ДПС України у Волинській області та сервісним підприємством, що допомагає встановити та користуватися РРО.

***

Починаючи з першого жовтня 2023 року відновлюється фінансова відповідальність для малого та середнього бізнесу, які є платниками податків другої і третьої групи та які і здійснюють розрахункові операції при реалізації товарів, робіт та послуг.

Насправді реєструвати РРО, ПРРО, книги обліку розрахункових операцій є обов’язком усіх платників податків (окрім першої групи) та платників, які перебувають на загальній системі оподаткування і здійснюють розрахункові операції.

Розрахункова операція – це реалізація товарів, надання послуг, або ж повернення товарів і виконання при цьому розрахунків (платіжна банківська картка через термінал, жетони, талони, реалізація товарів через відомість).

У ГУ ДПС  у Волинській області інформують, що обов’язок реєстрації виник не зараз, він існує ще з першого січня 2022 року.

«З урахуванням військової агресії Росії щодо України, воєнного стану, Верховна Рада звільнила основну частину приватних підприємців від відповідальності за порушення через застосування РРО і ПРРО на період війни. Починаючи з січня 2022 року і до першого жовтня 2023 року штрафні санкції за порушення в сфері застосування касових апаратів не застосовувалися та не застосовуються до платників податків, якщо їх діяльність не пов’язана  з реалізацією підакцизних товарів, валютнообмінними операціями та гральним бізнесом», – пояснює Роман Денисюк, начальник відділу фактичних перевірок управління податкового аудиту ДПС України у Волинській області.

Для суб’єктів  господарювання, які здійснюють реалізацію підакцизних товарів, штрафні санкції у сфері РРО не скасовувалися.

Першого серпня 2023 року набрав чинності Закон 3219 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану». Цим документом відновлюється фінансова відповідальність для малого та середнього бізнесу за порушення у сфері РРО, які є платниками податків другої і третьої групи.

Відповідно до закону, якщо товар реалізується за готівку, платіжні банківські картки без застосування РРО, або ПРРО тоді у встановленому законом порядку будуть застосовуватися штрафні санкції з першого жовтня 2023 року.

Що таке РРО і скільки він коштує

Реєстратор розрахункових операцій (РРО) – пристрій, який призначений для реєстрації розрахункових операцій під час продажу товарів (надання послуг), операцій з купівлі-продажу іноземної валюти та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг), операцій з приймання готівки для подальшого переказу.

Порядок застосування РРО для бізнесу визначає Закон України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування послуг».

Спеціаліст приватної сервісної фірми «Преф-сервіс» Владислав розповідає про особливості роботи та застосування реєстраторів бізнесом.

«У своїй роботі підприємці можуть використовувати РРО двох видів – автономні касові апарати (товар програмується і відбувається продаж) і фіскальні реєстратори (продаж відбувається за допомогою комп’ютера, а чек автоматично надсилається у податкову службу). Реєстратор має термін експлуатації у сім років. Ціна РРО стартує від восьми тисяч гривень, а фіскальних реєстраторів від 10 тисяч гривень», – розповідає спеціаліст.

Варто додати, що апарати для РРО вітчизняного виробництва з іноземними комплектуючими. Програмне забезпечення – українська розробка.

Звичайний касовий апарат – це автономний пристрій. Його програмне забезпечення дає можливість програмувати назви та групи товарів. Під час його реалізації достатньо натиснути кнопку «один» з назвою товару, чи «два» – з назвою іншого товару і таким чином відбувається продаж.

Фіскальний реєстратор обирають підприємці, які мають достатньо велику кількість товарів для реалізації. Він містить спеціальну програму, яка розрахована на 20 тисяч товарів. Продаж відбувається за допомогою сканування сканером штрих-кодів цих товарів. Вибір РРО залежить від об’ємів та кількості товарів, які продає підприємство.

Опісля того, як РРО обраний, потрібно зареєструвати його у ДПС України. Якщо бізнес користується послугами приватної фірми, то договір про реєстрацію подає вона, а клієнт зі своєї сторони – довідку 20 ОПП.

«Податкова служба надсилає необхідні дані, які потрібні для того, аби запрограмувати РРО. Процедура займає один-два дні. Якщо потрібна ліцензія на продаж певних груп товарів, тоді клієнту потрібен додатковий час, аби її отримати (до 14 днів)», – розповідає Владислав.

Опісля сервісний центр, до якого звернувся клієнт, проводить навчання з користування РРО, пояснюється весь алгоритм роботи. Також за клієнтом «закріплюють» сервісного інженера, до якого він може звернутися у разі виникнення проблем, чи запитань. Таке обслуговування коштує майже 400 гривень щомісячно.

Владислав каже, що основна проблема, яка виникає під час цього процесу – людський фактор. Адже потрібно розібратися у принципах роботи РРО.

Особливості програмного забезпечення (ПРРО) від ДПС України

Програмний реєстратор розрахункових операцій (ПРРО) – це програмний, програмно-апаратний або програмно-технічний комплекс у вигляді технологічного та/або програмного рішення, що використовується на будь-якому пристрої та в якому фіскальні функції реалізовані через фіскальний сервер контролюючого органу і який призначений для реєстрації розрахункових операцій при продажу товарів (наданні послуг), операцій з торгівлі валютними цінностями в готівковій формі та/або реєстрації кількості проданих товарів (наданих послуг), операцій з приймання готівки для виконання платіжних операцій.

ПРРО відрізняється від РРО зручністю, мобільністю і безкоштовністю. Мова йде про ПРРО від ДПС Україна.

«Якщо реєстратор РРО повинен пройти деякі процедури, зокрема внесення у державний реєстр, мати відповідне програмне забезпечення, щомісячне обслуговування і власне його вартість. ПРРО від ДПС України абсолютно безкоштовний продукт. Основні противники його реєстрації – це платники єдиного податку, які просто бояться розпочати діяльність з касовим апаратом. Хоча, як показує практика, це не є так складно», – пояснює начальник Управління податкових сервісів Валерій Сургент.

Для того, аби розпочати користуватися програмним забезпеченням, потрібно зробити п’ять маленьких кроків:

Крок перший – отримати електронний цифровий підпис. Його можна отримати звернувшись до ГУ ДПС України у Волинській області в центрі кваліфікованих довірчих послуг (ЦСК – центр сертифікації ключів) або в будь-якому іншому ЦСК, який надає такі послуги. Після його отримання потрібно зайти на сайт ДПС України, знайти вкладку «Електронний кабінет» і за допомогою електронного підпису у нього зайти.

У електронному кабінеті можна здійснювати подання звітності, переглядати особисті дані (об’єкти оподаткування, відкриті у банках рахунки).

Крок другий – після отримання цифрового підпису необхідно зареєструвати вашу господарську одиницю (магазин, кафе, кіоск). Подається необхідна заява форми 20 ОПП. Вона легка для заповнення у вигляді таблиці. Заповняється за декілька хвилин. Відповідь про реєстрацію надходить за декілька хвилин.

Крок третій – реєстрація самого ПРРО. Заява на реєстрацію заповняється за три хвилини. Можливо, доведеться трішки зачекати, адже наразі досить велика кількість реєстрацій. До прикладу, з 1 серпня 2023 року вже працювали з 30-40 заявами в день, а зараз 70-90 реєстрацій ПРРО щодень.

Крок четвертий – після проведення процедури реєстрації необхідно надати дозвіл (програмний ключ) суб’єкту, який буде заходити у програму. Потрібно подати заяву 5 ПРРО. Заява не складна для заповнення. Вказується прізвище, ім’я, по батькові, ідентифікаційний номер і вказується ідентифікатор вашого електронного підпису. Якщо є наймані працівники, їм теж необхідно надати дозвіл входити в ПРРО. Процедура займає приблизно 30 хвилин.

Крок п’ятий – потрібно обрати пристрій, на який бажаєте встановити ПРРО (Android, Windows, App Store) або в Хмарі. Завантажити звичайний додаток, створивши папку на електронному пристрої, де зберігатиметься електронний ключ для входу в програму. Під час першого входу програма може запитувати у користувача шлях цього ключа (потрібно вказати місце, де він зберігається) в подальшому його вказувати не потрібно.

Під час першого входу користувач може обирати господарську одиницю, запрограмувати товари, завантажити в Excel-форматі уже запрограмовані товари, провести розрахункові операції як у готівковій, так і в безготівковій формі. У програмі можна обрати й режим реалізації товарів.

«Єдиний нюанс – ПРРО має бути постійно в мережі Інтернет. Відкриття зміни, проведення розрахунків, закриття зміни. Можливість робити звіти за місяць, за день, тиждень. Ніякої додаткової звітності власник ПРРО не подає, адже всі вони подаються автоматично на сервери ДПС. В разі відключення електрики, або інтернету – режим переходу в оффлайн, відповідно всі чеки після відновлення живлення фіскалізуються належним чином», – розповідає Валерій Сургент.

Чек можна зберегти як файл, з подальшим роздрукуванням на будь-якому принтері (спеціалізованому або побутовому).

Зліва направо: Валерій Сургент та Роман Денисюк
Зліва направо: Валерій Сургент та Роман Денисюк

Які штрафи «світять» бізнесу з першого жовтня

Дайджест штрафів підприємцям, які продають товари без видачі фіскального чека, розпочнемо з платників податків другої та третьої групи. Мова йде про тих з них, хто здійснює реалізацію товарів, робіт та послуг за готівкові кошти і така діяльність не пов’язана з реалізацією підакцизних товарів, складно-побутових товарів, ювелірних виробів або виробів медичного призначення.

До таких платників податків за порушення закону будуть застосовувати штраф у розмірі 25% від вартості товарів, реалізованих вперше (перша операція без фіскалізації) з порушенням закону і 50% від вартості усіх товарів, які реалізовані після виявлення першого порушення.

Підприємцям, які здійснюють діяльність пов’язану з реалізацію складно-побутових товарів (холодильники, телевізори); товарів, які підлягають гарантійному ремонту, або ювелірних виробів, товарів медичного призначення, чи медичних препаратів, або підакцизних товарів (алкоголь, тютюн, паливно-мастильні матеріали) з 1 жовтня будуть застосовувати штрафи в розмірі 100% від вартості товару, реалізованого з порушеннями норм закону за кожне виявлене перше порушення. А ще 150% – за кожне наступне порушення, встановлене перевіркою.

Розмір штрафних санкцій вражає. У разі невикористання РРО і ПРРО це доволі суттєве фінансове навантаження, аби їх сплатити.

Коментар
28/04/2024 Неділя
28.04.2024
27.04.2024
26.04.2024