Боротьба за ефективність: як матеріально і нематеріально мотивувати персонал. БЛОГ
Різних працівників можна змотивувати різними речами. Підприємцю важливо зрозуміти, що мотивує його працівників.
Про це у блозі на сайті мережі «Наш Край» пише Ольга Семенюта, HR менеджерка мереж «Наш Край» та SPAR.
Експертка розповіла про основні принципи мотивації працівників та поширені міфи. Далі блог подаємо без змін.
Одна з найбільш актуальних тем уже багато років поспіль – як мотивувати персонал. Кожний роботодавець хотів би знати, де в його працівника кнопка, натиснувши на яку, можна отримати високоефективного, ініціативного та лояльного професіонала.
Загалом потрібно пам’ятати, що бажання працівників постійно змінюються і збільшуються. Як тільки основні потреби задоволені, їхнє місце займають інші потреби. Поведінка людини визначається не одним мотивом, а їхньою сукупністю і значущістю.
Є велика кількість різних теорій мотивацій працівників. За однією з теорій, мотивація поділяється на:
- матеріальну;
- трудову;
- статусну.
Під матеріальною мотивацією розуміють прагнення достатку, певного рівня добробуту, матеріального стандарту життя.
Який вплив має матеріальна мотивація на працівників компанії, залежить від таких чинників:
- рівня заробітної плати та її динаміки;
- диференціації заробітної плати в компанії та суспільстві;
- особливостей особистого доходу працівників;
- наявності прямої залежності рівня з/п від кількості, якості і результатів роботи.
У наш час роль нематеріальних мотивів та стимулів постійно зростає. На поведінку людини в процесі роботи все більший вплив має трудова мотивація. Трудова мотивація – це складова внутрішньої мотивації працівника.
Загалом трудова мотивація пов’язана з змістовністю та корисністю праці, а також із самовираженням та самореалізацією працівника. Для таких працівників варто застосовувати творчий інноваційний підхід, вимогливість та підвищений рівень відповідальності.
Наступний рівень – статусна мотивація. Вона є ефективною для працівників з прагненням кар’єрного зростання, працювати у сфері та компанії, яка вважається престижною та статусною.
Читайте також: П'ять лайфхаків для ритейлерів: як PRIVATE LABELS стають успішними в постковідних реаліях
Основні принципи, на яких базується система мотивації
Принцип 1. Підкреслюйте вклад ваших працівників в досягнення стратегічних цілей компанії. Важливо, щоб працівники розуміли свій вклад у спільну справу. Відчувати себе частиною великої справи і що ти причетний до досягнень своєї компанії – це справді дуже важливо для багатьох людей і дуже сильно їх мотивує.
Принцип 2. Мотивація персоналу розпочинається з мотивації їхніх керівника. Якщо ви знаходитеся в стресі, то може здаватися, що і ваші колеги його переживають. Якщо ви ненавидите свою роботу, то вам здається, що всі інші теж так ставляться до своєї роботи. Якщо ви любите свою роботу, то вашим підлеглим набагато легше полюбити її.
Принцип 3. Мотивація персоналу – це не результат, а постійний процес. Компанія – це живий організм, вона постійно змінюється. Мотивація – це постійний процес створення відповідних умов, в яких ваш персонал може надихати себе на досягнення цілей компанії, які змінюються.
Принцип 4. Ключ до мотивації ваших працівників в тому, щоб бачити в кожному особистість. Складіть список із трьох-п’яти речей, які, на вашу думку, мотивують кожного з ваших підлеглих. Попросіть кожного із своїх підлеглих скласти такий список самостійно. Порівняйте їх та обговоріть відмінності з кожним працівником.
Принцип 5. Відмічайте досягнення. Про це часто забувають. Однак саме цей момент надихає на наступні досягнення.
Принцип 6. Використовуйте можливості Вашої компанії. Важливо, що Ваші працівники бачили підтримку зі сторони компанії. Не можна розраховувати тільки на міжособистісні стосунки з підлеглими.
Принцип 7. Дозвольте персоналу отримувати зворотний зв’язок від клієнтів. Слова вдячності від клієнтів є сильним мотиватором. Дайте можливість вашим працівникам їх почути.
Читайте також: ТОП-10 сервісів для ефективного digital-маркетингу. БЛОГ
Міфи про мотивацію
Міф № 1 – «Я можу мотивувати працівників». Якщо розглядати мотивацію як внутрішні прагнення, стимули – це не зовсім так. Ви можете створити умови, в яких працівнику буде легко виконувати свою роботу.
Міф № 2 – «Гроші є хорошим фактором мотивації». Певні речі, зокрема гроші, хороший офіс, робоче місце, можуть допомогти людям берегти свою мотивацію, але вони звичайно не допомагають стати більш мотивованими.
Міф №3 – «Те, що мотивує мене – мотивує і моїх працівників». Різні працівники мотивуються різними речами. Вам важливо зрозуміти, що мотивує ваших працівників.
Міф № 4 – «Страх є кращим фактором мотивації». Страх направду є великим фактором мотивації, але він діє протягом дуже короткого часу. А ми хочемо досягнути стабільного і довготривалого ефекту в мотивації свого персоналу.
Міф № 5 – «Я не зможу вивчити мотивацію персоналу – це ціла наука». Існують певні базові кроки, до яких ви можете звернутися для вивчення мотивації своєї команди. Вам буде набагато легше зрозуміти, що важливо для ваших підлеглих, що їх мотивує, коли ви вивчите це питання. Дуже важливим є такий інструмент, як «Дослідження задоволеності працівників».
За матеріалами ресурсу spar.ua.