Оренда держмайна вимушено переміщеним особам: чому це вигідно і як це зробити

06 Вересня 2023, 10:05
Оренда держмайна вимушено переміщеним особам: що для цього треба і як це зробити 1684
Оренда держмайна вимушено переміщеним особам: що для цього треба і як це зробити

Сьогодні Фонд держмайна є найбільшим рантьє (той, в кого основним джерелом доходів є дохід від здачі житла в оренду) в країні. Загальна площа всіх об’єктів, які можна орендувати в держави, майже вісім мільйонів квадратних метрів. Фонд одночасно супроводжує понад 14 тисяч контрактів, з яких 25% – укладені саме з фізичними особами.

Під час війни оренда може стати вигідним інструментом для старту власного бізнесу, особливо в умовах, коли багатьом українцям довелось змінити місце проживання і почати все з нуля на новому місці, – вважають у Фонді й закликають, в першу чергу українців, які отримали статус ВПО, детальніше розібратися в усіх перевагах співпраці з державою.  

Чому вигідно орендувати державне майно вимушено переміщеним особам. Що для цього треба і як це зробити, відповідав на питання внутрішньо переміщених осіб під час прямої телефонної лінії директор Департаменту оренди та розпорядження державним майном ФДМУ Андрій Шрамко.

Чому вигідно орендувати державне майно сьогодні

Ризики оренди, порівняно з ризиками придбання майна у власність, мінімальні, а також потребують стартового капіталу у сотні разів менше.

Крім того, за ініціативи Фонду під час війни спростили більшість процедур оренди та запровадили механізми, які дозволили вдвічі скоротити стартові витрати та максимально спростити майже всі процедури оформлення оренди:

  • скоротили термін на узгодження з органом управління рішення про передачу об’єкта в оренду з 40 до 7 днів;
  • строки проведення аукціону скоротили (мінімальний строк для проведення аукціону становить 5 днів);
  • майно державних установ, а також заборонених для приватизації об’єктів, за договорами, укладеними до запровадження воєнного стану, можна здавати в суборенду;
  • бюджетні установи, які мають право на отримання майна без аукціону, не потребують проведення  незалежної оцінки та сплати забезпечувальних депозитів;
  • при визначенні стартової орендної плати не проводять переоцінку у разі низької балансової вартості;
  • за відсутності залишкової балансової вартості стартова орендна плата становить 1 гривню за один квадратний метр площі.

Також зменшили розмір забезпечувального депозиту та авансового внеску.

Більшість цих спрощень стали особливо важливими для ВПО та релокованого бізнесу.

Читайте також: Пенсія для переселенців: призначення, перерахунок, отримання довідок, ідентифікація особи

 

Чи складно орендувати площі під відкриття власного бізнесу,  

і чи є окремі пільги для ВПО?

Під час війни держава, як орендодавець, стала для бізнесу, незалежно великий він чи малий, надійним партнером. Наявні плюси: стабільний розмір орендної плати, строки договорів зараз можуть бути від п’яти років і більше, є низка пільг для орендарів на час дії воєнного стану.

Для релокованого бізнесу є додатковий бонус. Перші шість місяців можна сплачувати за оренду лише 1 гривню за 1 квадратний метр. За цей час можна перевезти і встановити устаткування, найняти персонал, адаптуватись до нових умов, відкрити нову справу. По закінченню пільгового строку орендарю доведеться сплачувати повну суму, яка була визначена в результаті орендного аукціону, на якому він запропонував найвищу ціну і виграв.

Щоб узяти в оренду держмайно, достатньо зробити декілька простих кроків. Все інше зробить Фонд та майданчик, на якому проходять аукціонні торги щодо оренди.

Ось ці три кроки:

  • зайти на сайт «Prozorro.Продажі» до розділу «Аукціони», обрати напрям роботи – «Оренда державного та комунального майн» – і отримати список доступних приміщень, за допомогою додаткових фільтрів відсортувати варіанти;
  • обрати об’єкт потенційної оренди, вивчити інформацію та ознайомитися з умовами;
  • зареєструватися і подати заявку на участь в аукціоні на одному із 40 акредитованих онлайн-майданчиків.

Як отримати пільги для релокованого бізнесу?

Для отримання відповідної пільги необхідно звернутися до обласної військової адміністрації з клопотанням про релокацію за формою, опублікованою на сайті Фонду і отримати не менше ніж за 1 день до проведення аукціону клопотання від ОВА.

Під час аукціону ця відповідь буде документальним підтвердженням для оформлення пільги. Більше про це можна дізнатись на сайті Фонду держмайна чи в регіональному відділенні Фонду.

Працює також платформа цифрової взаємодії, де підприємці з постраждалих регіонів можуть подати заявку на переміщення, а бізнесу з безпечних регіонів – запропонувати приміщення, обладнання та інші ресурси для релокованих підприємств.

Які документи потрібно подати релокованому бізнесу і куди, 

якщо є потреба перевезти офіс, а не виробництво?

Незалежно від цільового призначення площ, які потрібні переміщеному бізнесу, звернення про клопотання до ОВА буде цілком достатньо. З нашого досвіду, обласні військові адміністрації охоче відгукуються на такі звернення, оперативно їх розглядають та допомагають бізнесу.

За нашими даними, лідерами з розміщення релокованих бізнесів на початку війни стали Львівська, Чернівецька та Івано-Франківська області. Переважно переміщувались підприємства машинобудування, а також харчової промисловості.

Де можна дізнатися про пропозиції щодо оренди, наприклад, 

в Одесі чи в інших регіонах?

Можна звернутись в регіональне відділення Фонду і отримати вичерпну консультацію. Можна також стежити за анонсами аукціонів на сайті orenda.gov.ua або у телеграм-каналі «Оренда в Україні».

Якщо знайшли цікавий об’єкт і він перебуває в державній власності, але не використовується суб’єктами господарювання, то можна навіть самостійно ініціювати його оренду.

Для цього потрібно зробити 5 простих кроків:

  • знайти вільний об’єкт державної або комунальної власності, який бажаєте орендувати;
  • зареєструватись на будь-якому з десятків підключених до системи «Prozorro.Продажі» майданчиків;
  • надіслати орендодавцю (ФДМУ або його регіональне відділення) заяву про включення бажаного об’єкту до переліку першого типу через систему «Prozorro.Продажі»;
  • перевірити включення об’єкта до переліку на сайті orenda.gov.ua та ознайомитись з детальною інформацією щодо нього;
  • після оголошення аукціону подати заявку на участь через особистий кабінет;

Запропонувати переможну ціну та виграти аукціон.

Читайте також: Пільги на компослуги, виплати та отримання житла: Мінветеранів телефоном проконсультувало військових ветеранів

 

Який бізнес можна відкрити початківцям на базі орендованого держмайна? 

Що цікавого зараз може запропонувати Фонд?

Серед доступної нерухомості, яку Фонд здає в оренду: офісні приміщення, складські будівлі та промислові споруди. Здають в оренду не лише промислові майданчики. До 25% загальної кількості договорів – це оренда площ до 10 квадратних метрів, понад 50% – до 50 квадратних метрів.

Були приклади, коли в студентських гуртожитках малий бізнес розміщував громадські пральні. Це також може бути розміщення вендінгових автоматів для продажу снеків чи кавових автоматів, автоматів з продажу фільтрованої води, відкриття мінікав’ярень та пунктів обміну валют, експрес-перукарні та інше. Насправді палітра ідей для власного бізнесу може бути величезною.

Чи можна знайти для виробничого бізнесу актив, 

наприклад з якимось устаткуванням?

Фонд може запропонувати не лише окремі об’єкти нерухомості. Це можуть бути також єдині майнові комплекси з обладнанням. Але тут є нюанси. Змінити сферу виробництва чи сферу надання послуг у таких об’єктів неможливо, вони переходять орендодавцю з усіма процесами та можливими проблемами, які є на момент аукціону.

Чи може фізособа-ФОП, чи бізнес сам ініціювати виставлення об'єкта на орендний аукціон, якщо цей об'єкт перебуває в держвласності, але не в управлінні Фонду?

Такий варіант можливий. Балансоутримувачем може бути будь-яке державне підприємство чи орган виконавчої влади. Наприклад, університет чи  Міністерство освіти і науки України. Фонд може звернутись до такого балансоутримувача чи органу управління та ініціювати виставлення об’єкта на аукціон або вони можуть самостійно ініціювати перед Фондом оренду належного їм майна.

«Ми дуже часто чуємо, що університетам бракує коштів на ремонт чи опалення взимку і при цьому вони мають достатньо площ, які могли б здавати в оренду малому бізнесу одночасно з користю для студентів. Наприклад, здавати частину приміщень у центральних корпусах під книжкові магазини, спільними зусиллями з бізнесом робити цікаві проєкти сучасного освітнього простору та навіть банальні буфети та копі-центри», – пояснює директор Департаменту оренди та розпорядження державним майном ФДМУ Андрій Шрамко.

Наприклад, 22 вересня відбудеться аукціон з оренди нежитлового приміщення площею 189, 2  квадратних метрів на першому поверсі адмінбудівлі в Києві (вул. Генерала Алмазова, 18/7). Стартова ціна оренди – 189,2 гривні. Актив зі зручною логістикою та необхідною інфраструктурою. Запрошують всіх охочих взяти участь.

Щоб розрахувати стартову орендну плату та гарантійний внесок для нерухомого майна, можна скористатися калькулятором ФДМУ.

На чому зосереджена зараз державна політика ФДМУ у сфері оренди?

Ключовим напрямом є  максимальна діджиталізація всіх процедур оренди. По суті, вже зараз потенційні орендарі всі операції з оренди держмайна можуть зробити в інтернеті з будь-якого зручного місця. Подання заяви, підписання протоколу аукціону та договору оренди можна зробити в електронній формі за допомогою електронного цифрового підпису.

«Хоча якщо консервативний клієнт вимагає паперового оформлення – ми готові йти йому на зустріч. Клієнт завжди правий», – каже Андрій Шрамко.

До кінця року планують запустити інтернет-платформу оренди держмайна і значно прискорити опрацювання заяв на оренду. Іншим проєктом є створення актуальної бази даних вільних площ  державної нерухомості, які пропонують для оренди, в яку розпорядники державного майна вноситимуть актуальні дані щодо використання майна, і будь-хто може знайти зручний варіант для себе та ініціювати його оренду.

Оренда державного майна – гарна платформа і для бізнесменів початківців.

«Хотілось би донести до людей думку, що оренда зараз – це перспективно. Цікавтеся на сайті Prozorro аукціонами з оренди, які відбуваються у вашому місті. Для цього достатньо раз в тиждень заглянути на 5-10 хвилин на сайт «Prozorro.Продажі», – наголосив Андрій Шрамко.

Якщо ви започатковуєте бізнес – саме оренда державного майна зможе мінімізувати ваші ризики. Якщо проєкт не спрацює, з нього можна буде вийти з мінімальними фінансовими втратами.

 

***

З усіх питань щодо оренди можна звернутись також на гарячу лінію ФДМУ:

+38 (044) 254 29 76 або 0 800 50 56 46.

Режим роботи: Пн. – Чт.: із 9:00 до 18:00, Пт.: із 9:00 до 16:45

На прямій лінії працювали: Сергій ЧЕРНЯВСЬКИЙ та Вікторія ЛАНЕЦЬКА

Коментар
14/07/2024 Неділя
14.07.2024
13.07.2024
12.07.2024