Наслідки буде видно на заправках та полицях магазинів: українські перевізники та водії розповідають про блокаду кордону
Внаслідок блокади пунктів пропуску на польсько-українському кордоні економіка України уже втратила щонайменше 400 мільйонів євро.
На кордоні з Польщею, Словаччиною, Угорщиною утворилися десятки кілометрів черг у яких застрягли сотні фур. Наразі Міністерству розвитку громад, територій та інфраструктури України вдалося досягти домовленостей з поляками, аби відкрити пункт пропуску «Угринів – Долобичів» для порожніх вантажівок, створення в системі єЧерга окремих пасів для порожніх транспортних засобів на пунктах пропуску «Ягодин – Дорогуськ» та «Краківець – Корчова».
Планують також запустити пілотний проєкт з реєстрацією в єЧерзі безпосередньо перед перетином кордону на пункті пропуску «Нижанковичі – Мальховіце» терміном в один місяць.
Проте ситуація продовжує ускладнюватися. Черги з українських фур утворилися на Словацькому та Угорському кордоні. Адже саме туди поїхало чимало вантажівок, аби об’їхати довжелезні колійки у Польщі.
Союз автомобільних перевізників Словаччини (UNAS) вирішив з першого грудня заблокувати пункт пропуску «Вишнє Нємецьке – Ужгород» на кордоні з Україною і тим самим приєднатися до польських мітингувальників.
За даними Закарпатської митниці, станом на ранок понеділка, 4 грудня, з боку Угорщини на в'їзд в Україну очікують 780 вантажівок, з боку Словаччини – 700.
Журналістка видання Бізнес.Район дізнавалася про те, як впливають такі дії сусідів на бізнес українських перевізників, які займаються міжнародними перевезеннями, поспілкувалася з водіями фур про те, як воно «жити у чергах».
З чого усе почалося
6 листопада польські мітингувальники заблокували рух вантажівок на трьох пропускних пунктах з Україною: «Краківець-Корчова», «Ягодин-Дорогуськ», «Рава-Руська-Хребене». А вранці 23 листопада і на четвертому – «Медика-Шегині». До акції доєдналися і польські аграрії, які ще нещодавно теж протестували на кордоні. Блокада триватиме до третього січня 2024 року з офіційного дозволу польської влади.
Страйкарі вимагають: скасувати транспортний безвіз для українських водіїв і повернути стару дозвільну систему, посилити правила перевезень за Європейської конференції міністрів транспорту (ускладнити видачу сертифікатів про техогляд), заборонити для українських компаній перевезення всередині ЄС, запровадити на кожному пункті пропуску окремий пас для порожніх фур, надати доступ водіїв польських транспортних компаній до системи «Шлях».
Варто додати, що організаторів таких протестів пов’язують з польською опозиційною партією «Конфедерація», яка виступає проти допомоги Україні та всіляко підтримує антиукраїнські настрої. А її лідер у Люблінському регіоні Рафал Меклер упродовж десяти років керує транспортною компанією. Він знає проблеми галузі й відповідно усі тонкощі куди і як можна натиснути.
Бізнесмен каже, буцімто українці витіснили поляків із перевезень вантажів, що запроваджена українською владою система черг недосконала, а польські водії змушені чекати на перетин кордону значно довше. І що замість гуманітарної допомоги в Україну відправляють дорогі автомобілі чи інші предмети розкоші.
Меклера підтримують й інші члени партії – депутати Ґжеґож Браун, Кшиштоф Босак і Вітольд Туманович уже були на кордоні.
Конфедерати скористалися тим, що старий польський уряд нічого не робить для розблокування кордону, а новий прийде до влади лише в середині грудня.
Нещодавно польський політик та лідер опозиційної партії «Громадянська коаліція» Дональд Туск, якого під час створення коаліції висунули на посаду майбутнього прем’єра, звинуватив уряд Матеуша Моравецького в бездіяльності щодо ситуації з блокуванням кордону з Україною.
Він додав, що вивчає проблему, проводить зустрічі з політиками й експертами, які займатимуться питанням кордону.
Економічна боротьба для українських перевізників
Упродовж майже двох років війни з Росією в Україні не працюють авіаперевезення, заблоковані морські шляхи для вантажних суден, зберігається колосальне навантаження на перевезення залізницею. Тому експорт та імпорт товарів в тому числі й для ЗСУ «пересів на колеса».
Голова громадської організації «Перевізники західного регіону», підприємець Віталій Коценко каже, що зараз ситуацію з чергами поблизу польсько-українських кордонів можна назвати тотальним гетто.
«Такі дії поляків поставили на коліна економіку України. Витратна частина простою транспорту на міжнародних перевезеннях коштує тисячі гривень на день. Це податки, зарплати, страхівки, зелена карта, сертифікати. Усе, що «висить» на авто, щоб воно здійснило перевезення. Автомобіль для того, щоб їздити й перевозити товар, а не щоб стояти. Це знищення акумуляторів, вихлопної системи, значні витрати палива. Дні перебування водія», – каже Віталій.
Він додає, що ситуація критична і зараз доходить до свого піку. У найближчому майбутньому усі це відчують і побачать на полицях магазинів, на заправках. Також дасться в знаки й підвищення цін на імпортні товари.
«У чергах стоять і вантажівки з мого підприємства. Наразі стараємося об’їжджати через Угорщину, там черга понад 20 кілометрів. Тоді Словаччина – понад 30 кілометрів черги. Масово туди пішли автомобілі як в режимі експорту, так і імпорту. Там уже не вистачає боксів для того, аби оплатити проїзд дорогами. Мої водії стоять впродовж двох тижнів, хто і більше. Тримаються хлопці. Основне наше завдання – витягнути їх з цієї блокади. Вантажі на складах у Європі нікуди не зникнуть», – розповідає перевізник.
Він каже, що проблеми з перетином кордону для вантажівок розпочалися уже давно. Адже часто перекривали кордон, бракувало дозволів, і польські митники дуже кволо працювали.
За його словами власники бізнесів, які займаються міжнародними перевезеннями, самотужки їхали за кермом своїх фур і перетинали кордон, аби зрозуміти в чому ці проблеми полягають і досліджували ситуацію.
«На початку блокади Міністерство розвитку громад, територій та інфраструктури спільно з профільними асоціаціями та перевізниками створило на кордоні України та Польщі штаб допомоги українським водіям. Щодня ми призначаємо людей чергувати у черзі, аби розмовляти з водіями про потреби, настрої, привозити необхідне, їжу. Допомогу надають і поляки, українські біженці, які живуть у Польщі», – розповідає Віталій.
Перевізник зазначає, що в України з’явився другий економічний фронт. Адже зараз якраз пік сезону перевезень – кінець року. Всі про це знають, в тому числі й мітингувальники. Людям боляче втрачати кошти, тому що вантаж стоїть через десяток поляків у черзі.
Віталій пригадує, що у червні 2022 року між Україною та Польщею був підписаний меморандум, який передбачав, що через МАПП «Ягодин-Дорогуськ» мали б проїжджати по 1800 транспортних засобів у кожному напрямку.
Каже, що станом на сьогодні на пропускних пунктах в Угорщини та Словаччини українські водії стоять у загальній черзі. Пріоритетних вантажів немає, як було раніше. Черги зібльшилися в рази, а дискомфорту і колапсу додають погодні умови. На пункті пропуску «Ягодин-Дорогуськ» черга зменшується, адже нові вантажівки туди не приїжджають, аби не стояти у чергах.
«У нас такий менталітет, що потрібно усе зробити до Нового року, до Великодня. Зараз час, коли є робота, можна їздити й заробляти, а не стояти у чергах. Мені жаль, що до хлопців, які зараз «на передку» не доїжджає багато потрібного їм вантажу. Затримки. Старій владі Польщі це вже не потрібно, а нова ще не сформована і це теж нам «не на руку», – підкреслює Віталій.
Бізнес зупинився більш ніж на місяць
Керівниця транспортного відділу компанії-перевізника з міста Луцьк Софія Момонт каже, бізнес з міжнародних перевезень зупинився більш ніж на місяць.
«Зокрема, ми зазнаємо збитків, адже не виконуємо зобов'язання перед замовниками. Усі мої авто завантажені зерном, що прямує в Німеччину та Бельгію. Звісно, бізнес не заробляє зараз. Також для деякого транспорту довелося продумати альтернативні маршрути, не всі замовники йдуть на зустріч та оплачують додатковий кілометраж. Зарплатню водіям також і далі виплачують, адже вони не в рейсах лише через страйк», – каже Софія.
На підприємстві врахували анонсування страйків. Сподівалися, що Україна та Польща домовляться за лічені дні. Тому всі авто на початок страйків були у Луцьку. А завантажені фури не могли в нормальному режимі їхати у Польщу та інші країни.
«Сьогодні деякі з машин довезли вантажі та повертаються додому. І це дуже проблемно, адже Словаччина кордон закрила також, Угорщина не вміщає ту кількість авто, а Румунія переповнюється зі швидкістю світла», – розповідає керівниця.
Вона додає, що донатила хлопцям, які підвозили обіди іншим водіям. З її слів, колеги-перевізники роблять щоденні доплати водіям, які застрягли за кордоном. Станом на сьогодні одна з вантажівок підприємства намагається в'їхати в Польщу через Ягодин, але процес уже зайняв майже дві доби замість кількох годин.
Закордонні партнери, з яким співпрацює підприємство, лютували через невиконання контрактів. Їм дуже довго довелося пояснювати, чому затримки, адже партнери з Німеччини чи Бельгії не вникали в новини так детально. Українські замовники дуже лояльні.
«Дякую своїм партнерам з Рівненщини, ми щодня були на зв'язку, приймали якісь рішення і на щастя маршрути змінили», – каже Софія.
На жаль, попри те, що українській владі вдалося досягти деяких домовленостей з Польщею, прогнози залишають неоптимістичними. Блокаду польсько-українського кордону вже продовжили до 1 лютого. Тому, на думку дівчини, варто очікувати кризу імпорту в Україні, але разом з тим і проблем в Європі через відсутність нашого зерна, цукру, тари, металу.
«Розумію, що деякі невеликі експортери не перелаштуються без кредитів, наприклад. Як і деякі перевізники не впораються з витратами, адже ринок зараз складний, ціна нестабільна. Мені дуже хочеться, щоб кожен, хто носить імпортне взуття, любить італійські макарони, чи купує ліки або дитячу суміш з-за кордону, знав, що ця ситуація їх стосується! Це проблема не тільки українських перевізників», – підсумовує Софія.
Читайте також: «Блокування кордону завершиться тоді, коли владці усвідомлять, що це діяльність на руку ворогу», – волонтер
Як водії живуть у чергах і «викручуються» як можуть
Водій вантажівки Сергій фактично жив на пункті пропуску «Корчова-Краківець» упродовж декількох днів. Каже, що йому ще «пощастило», адже цей термінал між Польщею та Україною має паркінг для фур, який обладнаний хоча б елементарним санвузлом.
Специфіка цього терміналу у тому, що вантажівка повинна туди заїхати й зареєструватися. Для звичайних та пріоритетних вантажів – окремі черги. Після реєстрації потрібно чекати на спеціальному паркінгу. Як тільки на електронному табло з’являється порядковий номер вантажівки, то можна проїжджати.
«Простояв майже тиждень на паркінгу. Електронне табло з порядковими номерами для пропуску не світилося взагалі», – каже Сергій.
Під час очікування водії спілкуються між собою, проте більшість часу проводять у своїх вантажівках. Погодні умови несприятливі, тому зайвий раз виходити немає бажання.
«Раз на день до нас приїздив поляк, який привозить свіжоприготовану їжу. Можна замовити собі щось, аби поїсти. Звісно, якщо маєш гроші. Ціни від 18 злотих і вище. Навідувалися і польські волонтери, які теж привозять водіям їжу. Наприклад бутерброди або борщ. Роздають безкоштовно», – розповідає водій.
У кожного водія є і мобільна плита, за допомогою якої вони можуть приготувати собі їжу. Для цього необхідно мати й газовий балон.
Сергій каже, що швидше зараз можуть пропустити хіба особливо небезпечні вантажі та харчі, які не можуть довго стояти.
І пригадує часи до польського страйку, коли пріоритетні вантажі пропускали в Україну за добу, а без пріоритету (звичайні) – за три-чотири доби.
Водій вантажівки Юрій жив у черзі на пункті пропуску «Дорогуйськ-Ягодин» понад два тижні. А ті, хто позаду нього, стояли більш як 20 днів. Він каже, що 26 листопада був 395 у списку на в’їзд до України. А дізнався про це від водіїв, які робили об’їзд черги й роздавали усім порядкові талончики. Такий контроль організували самі водії, аби «хто нагліший», не об’їжджав колію з фур.
«Черга розтягнулася десь орієнтовно на 17-18 кілометрів. Поляки пропускають дві вантажівки на годину. Вантаж, який швидко псується, наприклад, банани, мандарини, молочку пропускають частіше. Також швидше їде гуманітарна допомога», – каже водій.
Неподалік від черги з вантажівок знаходиться заправка. Юрій розповідає, що там є такий-сякий душ, де можна хоча б помитися. Правда не безкоштовно. І хоча належних умов там немає, коштує така «розкіш» 15 злотих.
«Хто має більше здоров’я, миється на вулиці, прямо біля своїх авто. Гріють воду у каністрах за допомогою «автономки», яка є у кожній фурі. Ставлять її ще з ночі, а тоді вранці миються. По харчі їздимо у магазини, які знаходяться неподалік. Хоча, буває, що їжу привозять і волонтери. Правда, її не усім вистачає, бо розпочинають її роздавати з кінця черги», – ділиться водій.
Завжди привозять якусь першу страву – супи, а до них булочку. Таку допомогу надає World Central Kitchen. Волонтери приїздять щоденно об 11-12:00. Також водіїв годують і жінки, які живуть у Любліні, Варшаві, Кракові. Теж привозять їжу, але вже різноманітнішу – борщі, здобу печуть, навіть привозять ліки.
Одному водію, який хворий на цукровий діабет, привезли інсулін. Інколи приїжджають поляки й роздають газові балончики, туалетний папір.
«Ми виходили на протест, перекривали пішохідний перехід. Дуже всі змерзли. Адже не усі мають теплий одяг. Ми ж стоїмо у черзі вже давно, а коли їхали з дому, то снігу та зими не було. Але виходили й протестували. Приїхала спецполіція і спостерігала за нами. Чим частіше ми ходимо до польських протестувальників, тим вони якісь зліші», – згадує водій.
Інтернету всередині черги немає. Не «тягне» жоден з операторів. Доступ до мережі є лише в кінці черги. Тому водії виходять з вантажівок і спілкуються один з одним. Юрій каже, що до них навіть приїжджають дружини. Привозять теплий одяг, їжу і повертаються додому.
У багатьох водіїв виходять з ладу «автономки» – автономна піч, якою обладнана вантажівка. Оскільки двигун час від часу необхідно заводити, то сідає акумулятор.
До початку страйку на польсько-українському кордоні можна було пройти чергу за дві години. Більше часу потрібно було на перевірку українськими митниками.
«Чекаємо, поки ця ситуація якось вирішиться. Надіємося на те, що рішення знайдуть під час засідання Європейської ради у грудні. Бо терпіти усе це вже немає ніяких сил», – емоційно каже водій.
Українські водії, які стояли у чергах на ПП «Корчова – Краківець» зі сторони Польщі, готувалися оголосити голодування 1 грудня, якщо не почнуть діяти їхні домовленості з польськими мітингувальниками. Вони вимагали, аби польські мітингувальники пропускали 14 вантажівок один раз на дві години.
І така домовленість діяла, аж поки не відбулася ротація протестувальників, які не захотіли дотримуватися таких умов. Після повторних перемовин за участі консула домовленості відновили й голодування призупинили.
Яка ситуація на кордонах нині
Станом на 4 грудня блокування польсько-українського кордону триває. Речник Держприкордонслужби Андрій Демченко повідомив, що у чергах на перетин кордону з Польщі в Україну очікують 2500 вантажівок.
«На напрямках, де блокування польськими перевізниками продовжується, за інформацією польських прикордонників, станом на ранок в чергах очікують 2500 вантажівок: «Ягодин» – 520, «Рава-Руська» – 880, «Краківець» – 500, «Шегині» – 600», – розповів Демченко.
Збільшується чисельність черг зі Словаччини та Угорщини. За попередніми даними, в сторону України черга починається вже з міста Кошіце, а це майже 100 кілометрів. Також черга є й в Угорщині, приблизно 30 кілометрів. Станом на ранок суботи, 2 грудня, в Угорщині на КПП «Загонь» було зафіксовано чергу у майже 1000 вантажних автомобілів.
У поліції Угорщини повідомляють, що внаслідок збільшення транзитного трафіку на прикордонному пункті пропуску «Захонь» очікується, що в кількох місцях будуть перенаправлення. Вихідний транзитний трафік на цьому прикордонному переході різко збільшився за останні дні, а вантажівки, що прямують в Україну, стоять у кілометрових чергах на автомагістралі.
Цей пункт пропуску є постійно перевантаженим, оскільки наразі це єдиний пункт для вантажівок, які виїжджають зі Словаччини в Україну.
Водночас Закарпатська митниця фіксує збільшення черги на в'їзд в Україну з боку Румунії на КПП «Дякове» – там зараз 240 вантажівок у черзі, у неділю, 3 грудня, було 250, а в суботу – лише 150 фур.