Зерновий інцидент: польські протестувальники завдали збитків фірмі з Дубна. ПОДРОБИЦІ

17 Лютого 2024, 19:48
Зерновий інцидент: польські протестувальники завдали збитків фірмі з Дубна 3968
Зерновий інцидент: польські протестувальники завдали збитків фірмі з Дубна

Зерно, яке польські протестувальники висипали з вантажівок на кордоні, належало компанії з Дубна, транспортувала його перевізна компанія з Сарн, а виростив фермер з Львівщини. Зараз вантаж перебуває у Ковелі, а власники шукають справедливості. 

Журналістка Бізнес.Район дізнавалася деталі події, яка перетворилася на міжнародний скандал. 

Нагадаємо, інцидент 11 лютого біля пункту перетину польсько-українського кордону «Дорогуськ-Ягодин»: польські протестувальники висипали частину зерна з трьох українських вантажівок. Цей вчинок і картинка вразили українське суспільство через очевидні асоціації з подіями Голодомору і крадіжок українського збіжжя на окупованих територіях. 

З кожної фури висипали по дві тонни збіжжя

Дубенська компанія з естонськими інкестиціями «Евервелле Україна» закупила зерно у невеликого фермерського господарства на Львівщині. Для транспортування скористалась послугами експедитора з «Комерційної фірми «Левіт» з Луцька та фурами «Будтранс Сарни» з Сарн.

Компанія спеціалізується на гуртовій торгівлі зерном та олією як в Україні, так і на світовому ринку. Також вони проводять купівлю/продаж зерна, транспортування залізничним, автомобільним транспортом та супровід експортних операцій. Вантаж, який мимоволі опинився в центрі геополітики, прямував у країни Балтії.

«Ми планували перетнути польську зону до протесту, який був запланований на 9 лютого. Але виникли затримки на українській стороні кордону. І замість 6 лютого ми заїхали на територію польської митниці 8. Тоді ми зрозуміли, що вже не встигнемо до протесту, бо польські митники не так швидко працюють», – пояснює водій Вадим Шеретюк, якому протестувальники розсипали збіжжя.

Зі слів далекобійника, все починалося як мирний протест і ніхто не очікував такої провокації.

«Ми думали: найгірше, що станеться – це просто нам скажуть, що забороняють рухатись далі транзитом по території Польщі. І ми б їх зрозуміли, оскільки вони на мають право протестувати. Але схоже, вони підготувалися і десь анонсували свої дії, бо люди позбиралися сім'ями і дивилися все як кіно, а перед фурами ходили діти, підходили до кузовів і жестами показували, що будемо висипати. Ми ж надто пізно зрозуміли, що відбувається», – розповідає далекобійник.

Протестувальники відрізали пломбу– тобто трос, який фіксує люки й висипали зерно, за допомогою електропили. 

«Після скоєного вони виглядали задоволеними. З кожного автомобіля висипали по дві тонни. Перед перетином кордону ми зважували фури та в нас була вага приблизно 39, 5 тонн, а вже після інциденту  по 37,5 тонн», – наголошує Вадим Шеретюк.

Водій пригадує, що за пів години до інциденту протестувальники казали – хлопці вас чекає така сама доля, як перевізників у Німеччині та Франції.

«Найбільше мене вразила бездіяльність поліції, яка стояла за 20 метрів і просто за всім спостерігала. Ми бачили, що особа, яка нам різала пломби та відкривала люки, знаходилися ще на протесті, і стрибала по нашій пшениці та вставляла туди опудала своїх міністрів  і вішали європейські прапори. Ми показували поліції фото та відеодокази й просили, щоб його затримали, але вони тільки з посмішкою на нас дивились і казали «ну що ви хочете – це протест»», – розповів далекобійник.

Перевізники уже втратили понад 200 тисяч гривень

Після протесту фури були заблоковані на кордоні ще дві доби. Ніхто не знав, що з ними робити, тому що це – форс-мажорна ситуація.

«Повернути спочатку не могли, бо ми були вже замитнені і обов'язково мали рухатися за митною процедурою на території, де нас чекали. Але оскільки уже були зрізані пломби і троси то спочатку хотіли, щоб ми поїхали з конвоєм з польської поліції десь на місце, щоб нас знову запломбували. Наш консул вів діалог з польським воєводою і нам не дали добра на конвой. Спочатку хотіли зробити, щоб ми добрали зерна і цим би ніби визнали, що ніякого конфлікту не було, але ми не погодились. Потрібно ж буде порушувати питання про якісь відшкодування», – розповідає водій Вадим Шеретюк.

Зараз три вантажівки повернулися на територію України і перечікують з водіями в Ковелі на митній зоні, а керівництво звернулось із заявою до Волинської митниці і оцінює збитки.

«Ми вже потрапили кошти на мито по реімпорту, плюс втрачене зерно. Зараз ще ми спілкуємося з митним постом. У нас простій з минулого вівторка і ще до понеділка щонайменше ми не будемо нікуди рухатися. На трьох машинах за цей час ми втратили вже орієнтовно 200 тисяч гривень. Отакі перешкоди перекривають нам будь-які можливості збуту і взаємодії з наявними партнерами і суперечать вільній торгівлі», – розповів директор компанії «Евервелле Україна» Віталій Нестерук.  

Під час розмови з представником фірми-перевізника, з’ясувалося, що підприємці потерпають не тільки від блокування їхньої роботи на кордоні. Ще з осені 2022 року на фронті воює троє працівників «Евервелле Україна».

«Раніше більшість фахівців у цій сфері були все ж чоловіки. Щоб забезпечити стабільну роботу, почали наймати жінок і зараз активно навчаємо персонал»,  – резюмум Віталій Нестерук. 

Коментар
27/04/2024 П'ятниця
26.04.2024