Читачі видання Liga.net оплачують чверть зарплат редакції

09 Грудня 2020, 17:35
Головний редактор Liga.net Борис Давиденко 1325
Головний редактор Liga.net Борис Давиденко

У дуже стислі терміни команда видання Liga.net розробила і запустила краудфандингову кампанію, хоча серйозно зайнятися залученням грошей від читачів планували з 2021 року. Коронакриза змусила працювати у цьому напрямку майже в авральному режимі, і команді вдалося за кошти спільноти покрити 25% зарплат журналістів та редакторів.

Як усе відбувалося та перед якими труднощами постала редакція, на п'ятому міжнародному West Media Forum розповів головний редактор Liga.net Борис Давиденко. Бізнес.Район записав найцікавіше із виступу спікера.

***

«Рекламний ринок в Україні складний. Аби зробити медіа, яке заробляє, треба, щоб людина, яка робить контент, генерувала два-три мільйони трафіку. Мабуть, деякі медіа стільки трафіку не генерують. Щоб мати такий трафік, контент мусить бути специфічним – жовтим. Тому щоб створити якісну журналістику, треба за неї заплатити.

В України заплатять політики чи олігархи. Є грантодавці. Тут є ризик. Бо вони можуть піти й розвивати інших. Є інший шлях – гроші читачів.

Ми планували запустити Paywall у 2021 році. У кінці 2018 року вже писали стратегію. На початку 2020 року ми були не готові до цього. Однак сталася криза після ковіду. Ми запросили прогноз у нашого комерційного відділу. Вони прийшли й казали зняти 48% рекламних контрактів. Новина неприємна і вимагає дій. Що робити – або звільняти або шукати гроші.

Читайте також: Відтік підписників у медіа: причини та шляхи порятунку

Нам треба були гроші, щоб зберегти команду. Наша мета була – гроші, щоб робити якісний контент. Тому наша краудфандингова кампанія орієнтована на гроші. Звісно, фідбек і спілкування з читачами – це важливо. Але ми це робили заради грошей. Донейшн-кампанію склали дуже швидко – за 7-8 днів. І запустили з дуже простим меседжем – «Допоможи якісній журналістиці». Допоможіть нам, і ми будемо далі робити якісні речі.  

У середині організації були ті, хто цю ідею не підтримував. Завжди є скептики, які кажуть, що в Україні не заведено платити за контент. Ми почули якийсь набір міфів – в українців недостатньо кейсів, платити не будуть. Але результат перевершив їхні найоптимістичніші очікування. За перший місяць нас підтримали дві-три тисячі людей. Зібрали кошти – покрили всі зарплати редакторів та журналістів.

Наразі з березня нас підтримало понад п'ять тисяч людей. З них тисяча підписалися на щорічні або щомісячні платежі. І зараз ці гроші з тисячі людей допомагають нам покривати 25% від зарплатного фонду редакторів і журналістів. Дякуємо людям, які нам допомагають.

Читайте також: Читачі Української правди забезпечують 10% бюджету видання

Так, ми робили це заради грошей. Можливо, це неправильно. Я би радив про спільноту думати раніше. Ми про це почали думати вже тоді, як спільнота була запущена. Люди нам давали гроші не за щось – не за подарунки чи розсилку, а за те, що хочуть, щоб ми продовжували працювати.

Наразі програми якоїсь функціональної нема. Понад тисячу людей розглядаємо як друзів і нашу спільноту. Спілкуємося з ними. Але це не є так, що кожної середи у нас для них лише якесь інтерв'ю, а щочетверга ексклюзив лише для них. Немає цього. Ми над цим лише працюємо.

У нас тепер є людина, яка створюватиме контент для спільноти – engagement editor. На цю посаду ми взяли якісного журналіста. Там є невелика команда. Інтереси своєї аудиторії ми знаємо, бо ми проводили опитування. Тому у нас є гіпотеза того, що і в якому форматі людям треба.

Читайте також: Як болгарських журналістів-розслідувачів фінансують читачі

Головне – слухати людей і не думати, що ви краще знаєте їхні потреби. На Лізі було опитування про те, яких змін хочуть читачі. Ми не цинічні банкіри. Так, метою було зібрати гроші, а зараз ми хочемо втримати цих людей і робити те, що їм потрібно. Наш ngagement manager спілкуватиметься з ними та робитиме їх щасливими, аби вони ніколи не захотіли від нас піти.

Найкращий наслідок спільноти – те, що ти починаєш працювати саме на ту спільноту. Ми нічого не змінили. Наші члени спільноти можуть написати нам, чи їм подобається. Але у нас нема такої системи, щоб подивитися, що мембери читають на нашому сайті. Ми мусимо це змінити. Тому наш читацький клуб не є правильним та класичним.

Сам Paywall ми запустили без технічної бази й підготовки. Якби у нас не було загрози звільнення, треба було зробити все по черзі: від аналітики до створення. Ми пішли іншим шляхом і зараз намагаємося виправитися. У нас є і Patreon, і можливість просто зробити пожертву, і є можливість заплатити, щоб сайт був без реклами. Однак тут є мінуси.

Читайте також: Як побудувати роботу медіа виключно на внесках від читачів: досвід румунського видання

Якщо у нас є дуже активні читачі, вони часто заходять на сайт. Якщо вони куплять можливість читати сайт без реклами, то ми за рік більше втратимо. Це маркетинг. Для наших підписників сайт без реклами відкривається автоматично.

Зараз працюємо над повноцінною версією українського сайту. Цього хотіли читачі. Зазначали це бажання в опитуванні.

На 2021 рік – амбітна мета. Це бажання подвоїти підтримку читачів. Це допоможе робити якісний контент. Але це і про напрямок та філософію медіа. Моє інтуїтивне відчуття: якщо 50% фінансування від читачів, то ти починаєш від них залежати й робити справді те, що їм треба. Це запобіжник, аби не скотитися у жовту пресу».

Читайте також: За сто днів до великої ідеї: Район.Історія запустила кампанію зі збору коштів

***

West Media Forum 2020 підготовлений за підтримки Європейського Союзу. Його зміст є виключною відповідальністю організаторів і не обов’язково відображає погляди Європейського Союзу.

Олена ШВИДНЮК,
Ірина ВОРОТНА

Коментар
09/12/2021 Середа
08.12.2021
07.12.2021